Ga naar inhoud


Sperren van een tv signaal


MrDish

Aanbevolen berichten

Ik zal eens een schot voor de boeg geven wat er kan en niet kan:

 

Wanneer je een zender wilt ontvangen zoals bijvoorbeeld kanaal 42 RTBF van Wavre en Gelderland zendt ook uit op dat kanaal dan is er niets mogelijk.

Wanneer je dichterbij Wavre woont maar Gelderland of Brabant is ook nog redelijk sterk aanwezig dan helpt alleen een grotere antenne of meerdere parallel (via splitters).

 

Wanneer je veraf zenders wilt ontvangen maar de volle laag krijgt van een Digitenne zendmast dan kun je met filters:

 

- Al deze Digitenne kanalen sperren/ onderdrukken

- Of alleen de gewenste veraf kanalen doorlaten en weer samenvoegen

 

Wanneer je zoals ik op een paar kilometer van een Digitenne zendmast woont en je wilt veraf zenders ontvangen dan is er maar 1 probleem:

 

Nabij selectiviteit van de ontvanger.

 

De zendmast zendt uit op 22, 23, 36, 44 en 47.  Dan zijn de kanalen 21, 24, 35, 37, 43, 45, 46 en 48 nabuur kanalen met Digitenne. Bij een sterkte verschil groter dan 30 dB (1000x) vergt dit het uiterste van de ontvanger. Mijn settopbox van Strong kan net 40 dB (10.000x) verschil hanteren maar de flatscreen TV kan dat niet.

 

Maar deze 40 dB heb ik alleen bij kanalen die ik uit dezelfde richting en polarisatie ontvang: 21 van Nordhelle en 24 van Münster stad.

De hoge kanalen 36, 44 en 47 filter ik uit die antenne weg (alleen 21 t/m 34 door ) dus hiervan blijft alleen iets over wat via de zijkant van een (andere) H gepolariseerde antenne binnenkomt en dat is een stuk minder. Daar heeft dus geen enkele ontvanger problemen mee en kan ik bijv. een 10 kW zender op 140 km afstand op kanaal 46 bij condities zonder extra probleem ontvangen.

 

Een filter d.m.v. een stub presteert niet erg goed. Je krijgt wel een scherpe dip maar rondom die dip (een kanaal is 8 MHz breed) is het weer minder onderdrukt. Bovendien ontstaat er onbedoeld ook onderdrukking in kanalen op grotere frequentie afstand van de stub frequentie.

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik denk trouwens dat niemand de volle laag krijgt van een Digitenne zendmast want de verticale bundeling van de zendantenne is erg goed. Ik heb het een keer getest met de analoge zender en een signaalsterkte meter in de hand op de fiets. Vanaf de mast tot een paar kilometer is het +/- overal dezelfde sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, OFDM zei:

Ik denk trouwens dat niemand de volle laag krijgt van een Digitenne zendmast want de verticale bundeling van de zendantenne is erg goed. Ik heb het een keer getest met de analoge zender en een signaalsterkte meter in de hand op de fiets. Vanaf de mast tot een paar kilometer is het +/- overal dezelfde sterkte.

Het schema wat je mij gestuurd hebt via Pb kan ik niet veel mee. Niet leesbaar. Met inzoomen is het helemaal een fiasco. 

 

Mvg 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan die bijlage helemaal niet terugvinden maar het is ook geen schema waar je iets voor jouw situatie iets mee kunt. Wat er met de weergave misgaat weet ik dan ook niet maar het is geconverteerd naar png denk ik?

 

Wat is jouw uitgangspunt? Ik zou kunnen denken aan een (eerste) opzet met twee vaste antennes:

 

1 Digitenne kanaal 26 V

2 Wesel kanalen 29, 35 en 46 V

 

Dan een draaibare antenne die "breedbandig" alle kanalen toevoegt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, MrDish zei:

Heb jij informatie wat betreft de filters die jij gebruikt.

 

Mvg 

Ik heb alles zelf gebouwd op de kanalen en breedte die ik wil hebben. Zal vanavond een foto maken als voorbeeld maar onlangs mijn bandfilter kanaal 25 + kanaal 26 omgeregeld naar 1 kanaal breed namelijk 26 voor Apeldoorn TV Gelderland en Flevoland. Er zit een versterker trap bij in en de totale versterking is 16 dB. De opgave was om zo steil mogelijk te proberen zodat ruis en of signalen uit die antenne welke in kanaal 24 en 27 wordt toegevoegd (vanaf Münster stad toren) minimaal is. Dat is perfect gelukt voor kanaal 24 maar kanaal 27 is naburig dus dat is maar half mogelijk. Hoeft ook niet perse want ik kan hem ook met een schakelaar uitzetten maar beetje lang verhaal. Het is een 4 kring bandfilter dus 4 regelbare afstemcondensatoren.

Kanaal 26 filter.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...