Ga naar inhoud


Probleem met TV Audio via HDMI-(e)ARC, svp even meedenken


Jürgen

Aanbevolen berichten

Ik hoop dat jullie na het lezen van het onderstaande verhaal aan het eind nog begrijpen wat mijn vraag is.

Sind enkele weken gebruik ik een nieuwe Samsung Neo QLED TV (QE55QN95B).

Daarop is op HDMI-poort 3 (HDMI-(e)ARC) een gecertificeerde HDMI 2.1 kabel aangesloten welke met een Bluesound Powernode N330 Stereo versterker is verbonden.

Uiteraard ondersteund deze versterker ook HDMI-(e)ARC.

Verder heb ik op de TV op de HDMI poort 1 een HDMI kabel aangesloten welke met een KPN TV box Arris VIP5202 is verbonden.

De afstandsbediening van de TV box is zo ingesteld dat ik daarmee d.m.v. 2 verschillende toetsen zowel de Samsung TV én de KPN TV box kan inschakelen.

Dit functioneert uitstekend maar het is eveneens de bedoeling dat als de TV via de AB van de KPN TV box wordt ingeschakeld ook de Bluesound automatisch inschakelt maar dat gebeurd niet.

Ik heb daarvoor alle benodigde instellingen zoals o.á. HDMI Anynet+, PCM, HDMI AutoSense, TV Audio uitgang, etc uitgevoerd maar zonder succes.

Alleen als ik op de iPhone draaiende app van de Bluesound de HDMI optie aanklik dan krijg ik vanuit de TV het geluid via de HDMI kabel maar dat werkt alleen maar tot de eerste uitschakeling van de apparaten.

Dit is overigens niet het probleem waarvoor ik deze topic opeen want zowel de techneuten van Samsung als Bluesound geven aan dat dit een communicatieproblemen is tussen de 2 apparaten en regelmatig voorkomt, dus mee leren leven.

Dus recapituleren, ik schakel via de AB van de KPN TV box de TV én de KPN TV box in maar niet de Stereo versterker, dus geen geluid of ik moet via Bluesound app de HDMI poort aanzetten.

 

Nu heb ik hiervoor een Work-Around gevonden waarmee de HDMI-(e)ARC poort van de Bluesound versterker wel opent en ik het geluid via de AB van de KPN TV box kan regelen.

Hiervoor maak ik dankbaar gebruik van een standaard ingebakken optie op de Bluesound versterker en wel dat de daarop aanwezige 2 optische pooorten AutoSense zijn, dus op het moment dat de KPN TV box wordt ingeschakeld wordt tegelijkertijd ook de Bluesound Stereo versterker ingeschakeld.

Hiervoor een optische (Toslink) kabel op de uitgang van de KPN TV box en de Bluesound Stereo versterker aangesloten en alles werkt zoals gewenst.

Dus met gebruik van deze Work-Around is het probleem opgelost zo lang ik een abonnement op KPN TV blijf houden en was er geen reden tot klagen.

 

Nu de aanleiding voor deze vraag en dit topic.

 

Als alles goed functioneert dan schakelt de TV, de KPN TV box en de Bluesound in.

Als ik het TV geluid via de AB van de KPN TV box wijzig zie ik op de TV dat de geluidsuitvoer Powernode (e)ARC is gekozen en dat is correct.

 

Echter na verloop van tijd, enkele dagen, zie ik dat de op de TV de geluidsuitvoer zonder enige reden is gewijzigd naar Powernode HDMI dus zonder de (e).

Op zich boeit mij dit in eerste instantie niet want het geluid blijft via de speakers van de Bluesound lopen.

Maar het probleem is dat als ik de volgende dag alles weer inschakel de geluidsuitvoer dan op TV-luidspreker staat en dus het geluid niet meer via de luidsprekers van de Bluesound gaat.

Ik krijg dit alleen weer terug door op de Samsung de geluidsinstellingen te resetten.

Ook dit werkt niet elke keer en dan moet ik de HDMI kabels op de TV én de Bluesound loskoppelen en de beide apparaten spanningsvrij maken, na het opnieuw aansluiten werkt het weer enkele dagen.

 

De vraag is nu, wie is de veroorzaker van het genoemde probleem.

Ik verwacht nu niet gelijk een ideale oplossing maar wellicht zijn er toch wel adviezen / raadgevingen die mij de goede kant op kunnen sturen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mooie setje samen en wat een handleiding ... zit de modus "Inschakelen synchroniseren" er dan automatisch tussen, zo als ik de handleiding lees?

Zelf heb ik bij een kennis met een ander type Samsung TV maar diverse apparatuur via HDMI en OPT aangesloten gedoe gehad met de CEC (Anynet+) functie, die dus uitgezet.

 

Misschien moet ik je verhaal nog eens doorlezen als dit bovenstaande nergens op slaat 🤔

Wavefield T90 - Vu+ Ultimo 4K / Dreambox 920 / Edision mio 4k / Atlas HD100 / Amiko 4K Combo / DM8000 / en nog een paar

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Boldor zei:

….. zit de modus "Inschakelen synchroniseren" er dan automatisch tussen, zo als ik de handleiding lees?

 

Ja, in de Bluesound app staan bij Instellingen - Speler - Bronnen aanpassen - HDMI-ARC op AutoSense.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

HDMI-ARC op AutoSense

Het lastige van overal “automatisch” is dat de eerste die aangaat praktisch wint. Is het niet een idee alle automatiek eerst uit te zetten en dan te zien wat er gebeurt?

Wavefield T90 - Vu+ Ultimo 4K / Dreambox 920 / Edision mio 4k / Atlas HD100 / Amiko 4K Combo / DM8000 / en nog een paar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar mijn mening heb ik dat ook geprobeerd maar ik heb de laatste weken steeds zoveel getest dat je op een gegeven moment de draad  kwijtgeraakt.

Ook weer even opnieuw de HDMI-ARC AutoSense uitgeschakeld maar dan moet ik ik telkens de HDMI-ARC handmatig op de Bluesound app in de iPhone activeren.

Wat in de huidige goed functionerende configuratie overigens wel vreemd is dat als ik de TV uitzet maar de KPN TV box aan laat staan dan blijft het TV geluid wel hoorbaar.

Dus dat betekend dat dan het TV geluid via de optische uitgang loopt en niet zoals je zou verwachten via de HDMI-ARC van de TV.

Maar ja, dit is het probleem ook niet dus maar weer afwachten hoe lang het duurt voordat de TV geluidsuitvoer weer naar TV speakers gaat.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...