Drs. IJzerbout Geplaatst: 9 uren geleden Geplaatst: 9 uren geleden Hallo vrienden, ik stel de vraag hier omdat jullie nogal eens wat weten. Ik kom niet veel verder. Het gaat om mijn schoonzus. Ze is Philippina en was getrouwd met een Engelsman. Haar man was in dienst bij DHL Engeland, werkte voor DHL Dubai en later voor DHL in Oman. Ze woonden in Dubai. Ongeveer 6 jaar geleden overleed haar man door een hartaanval. Alles tragisch. Sinsdien hebben mijn vrouw en ik ons over haar ontfermt en ze woont bij ons. Mijn schoonzus is dus nu weduwe, heeft de Engelse naam van haar man aangehouden. Nu vraagt ze zich af of ze recht heeft op het pensioen van haar overleden man. En indien dat zo is, waar ze zich kan melden om informatie in te winnen en uiteindelijk een pensioen uitkering uit Engeland te krijgen. Ze wil zelfs alleen of met mij naar Engeland vliegen om daar achteraan te gaan. Kan iemand ons op weg helpen hoe dit probleem aan te gaan? Stay delulu !
Psychosammie Geplaatst: 8 uren geleden Geplaatst: 8 uren geleden Even Chatgpt voor je geraadpleegt. Hoop dat je er wat aan hebt. Quote De regels voor een nabestaandenpensioen voor iemand die een paar jaar in Engeland heeft gewerkt, hangen af van een paar factoren, waaronder het soort pensioenregeling waarbij de persoon was aangesloten, en of er premies zijn betaald voor een nabestaandenvoorziening. Hier zijn de belangrijkste zaken om rekening mee te houden: 🇬🇧 Nabestaandenpensioen in Engeland (VK) In het Verenigd Koninkrijk zijn er in principe twee soorten pensioenregelingen: 1. Staatspensioen ("State Pension") Als je overleden bent, kan je partner mogelijk recht hebben op een "Bereavement Support Payment". Alleen van toepassing als je getrouwd was of een geregistreerd partnerschap had. Er is meestal geen recht op een deel van jouw staatspensioen, tenzij je vóór 6 april 2016 al een pensioen had opgebouwd onder het oude systeem. Bereavement Support Payment: Bestaat uit een lumpsum (eenmalige betaling) en enkele maanden een aanvullende uitkering. Hoeveel je krijgt hangt af van je situatie (bijvoorbeeld of je kinderen hebt). 2. Werkgeverspensioen ("Occupational Pension" of "Workplace Pension") Veel Engelse werkgevers bieden een pensioenregeling aan. Deze regelingen kunnen een nabestaandenpensioen bevatten: Vaak een percentage van het opgebouwde pensioen. Soms een eenmalige overlijdensuitkering (bijvoorbeeld 2x het jaarsalaris). Of en hoeveel nabestaanden krijgen, hangt af van het pensioenfonds en of je partner als begunstigde was aangemeld. 🇳🇱 Wat betekent dit voor nabestaanden in Nederland? Als de overledene in Nederland woonde of teruggekeerd was na zijn werkperiode in Engeland: Eventueel recht op Engelse uitkeringen Nabestaanden kunnen een Engelse nabestaandenuitkering aanvragen, maar dit moet meestal via het Britse Department for Work and Pensions (DWP). Een aanvraag kan ook worden ingediend via de Sociale Verzekeringsbank (SVB) in Nederland, die kan doorverwijzen. AOW en Anw in Nederland Heeft de overledene in Nederland gewoond of gewerkt? Dan is er mogelijk ook recht op Anw (Algemene nabestaandenwet). Anw is inkomensafhankelijk en geldt alleen onder bepaalde voorwaarden (bijv. als de nabestaande kinderen onder de 18 verzorgt). ✅ Wat kun je het beste doen? Controleer of er pensioen is opgebouwd in Engeland: Kijk op: www.gov.uk/find-pension-contact-details Neem contact op met de SVB (in Nederland): Zij kunnen helpen met aanvragen van buitenlandse uitkeringen. Controleer oude werkgevers of pensioenuitvoerders in Engeland: Vraag of er een nabestaandenregeling was en of je als nabestaande geregistreerd staat. Resistance is futile you will be assimilated Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790) Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!
Drs. IJzerbout Geplaatst: 7 uren geleden Auteur Geplaatst: 7 uren geleden Een grote hulp. Nog vergeten te vermelden, er zijn geen kinderen. Alvast hartelijk dank. Stay delulu !
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen