Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ben in Giza, en wil mijn schotel 100 uitrusten met 3 lnb's: Nilesat 7°W, Hotbird 13°E en Eutelsat 16°E...voor hotbird en eutelsat heb ik small lnb's

het is al heel lang geleden dat ik dit nog eens heb gedaan, en weet niet meer hoe het te berekenen. Denk op de schotel te richten op 13°E..

Giza is 30.01°N breedtegraad, en 31.16°E lengtegraad...

Alvast bedankt voor info, ev berekening...en of de hotbird als uitrichtingspunt goed is, of beter één der 2 andere?

Op de foto, disk met rode "V", is mijn disk..al die andere staan gericht op Nilesat 7°W

Screenshot 2025-11-20 at 18.54.56.png

Geplaatst:

Het lijkt me toch een stuk beter om de schotel uit te richten op de SES5 op 4,8 oost i.p.v. Hotbird 13 anders komt de 7 west veel te ver uit het midden.

Waarop ga je de lnb’s plaatsen? Heb je een rail of ga je elke lnb op een eigen steun plaatsen?

Hoe breed is de schotel zonder de rand mee te rekenen?

Geplaatst:

er is een "rail" aanwezig. SES5, is niet zo interessant voor mij, daarentegen Eutelsat op de 16 wel, alsmede Hotbird...

De schotel is ongeveer 88 cm breed dacht ik...

In bijlage een foto van de intsallateur die ze zo heeft geplaatst, maar er niet in slaagde om de lnbs geinstalleerd te krijgen...LOL

Deze opstelling had moeten zijn Nilesat - Astra 19,2 en Hotbird...

op de Eutelsat heb ik ook een aantal Belgische radio zenders die op andere sats niet aanwezig zijn

IMG_20250926_104411.jpg

Geplaatst:

Ik zeg ook niet dat je de 4,8 oost moet gebruiken maar dat je daar de schotel op uit moet richten. Maar goed, hoe je de lnb’s ook bevestigd, op de schotel die jij gebruikt moeten de lnb’s op de volgende afstanden afgesteld worden:

– tussen de 13e en 16e is 39,5mm hart op hart. Daar moet je dus smalle lnb’s voor nemen.

– tussen de 13e en 7 west moet de afstand 259mm zijn h.o.h.

– de schuinte waarop de lnb’s geplaatst moeten worden is afhankelijk waar je de schotel op uitricht. Richt je hem uit op de 4,8 oost, dan moeten de lnb’s op een schuine lijn van 37,5 graad staan.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...