Ga naar inhoud


Astra 19.2 en Hotbird willen dezelfde plek op de rail


gratje65

Aanbevolen berichten

Het probleem is dat de hotbird niet mee wil doen op zijn plek naast de astra 19.2. Hij wil exact op dezelfde plek staan als waar de astra 19.2 nu staat.

 

De feiten zijn:

Offsetschotel 80 x 85 cm.Voorkant lnb naar hart schotel is 65 cm. Deze schotel hangt inmiddels meer dan 10 jaar aan de muur in Apeldoorn. Nieuwe lnb's op de rail, Megasat 3 twin's en 1 quad voor astra 19,2 dit vanwege het feit dat er nog 2 eenvoudige ontvangers aanwezig zijn die genoeg hebben aan alleen de astra 1. Doorlussen is geen optie vanwege kabel probleem. 2 maximum DISEqC 4-1 switch. 2 maal Belden kabel naar ontvanger ET9200. Een geweldig apparaat trouwens.

 

Astra 1, astra3 en astra 2 geven op de signaalmeter van de ontvanger nu zo rond de 80% aan. Hotbird staat op 0. Wanneer ik echter de astra 1 eraf haal en de hotbird op die plek zet krijg ik ca. 70% signaal hierop. Volgens de wet van Bartje moet dit niet kunnen.

Het signaal meten is voor iedere lnb afzonderlijk gedaan en gaf later geen verschil met de DISEqC ertussen. Slim als ik ben denk ik de schotel heeft niet genoeg vrij zicht voor de rail. Heb hem verplaatst naar links op de muur, een rotklus, maar het effect is wederom nul voor de hotbird. Jammer van de gaten in de muur.

 

Wie weet raad wat er moet veranderen? Hartelijk dank alvast.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb je ook een foto van de schotel, wand je kan op de plek van de 19,2 niet de hotbird ontvangen

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De signaal meter geeft wel 70% signaal aan.

Maar dat doet hij ook als de frequentie waarop gemeten word op de astra ook word gebruikt.

 

Wat meer zegt heb je ook beeld op alle vrije kanalen van de hotbird als je die LNB daar neer zet.

Zo ja heb je dan wel beeld op alle astra kanalen.

Want net zoals Satencom al zegt het zou niet mogelijk moeten zijn dat je op die plek beide satellieten kunt ontvangen.

aangepast door Alventali

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste gratje65

Maak eens een paar foto’s van je schotel met lnb’s vanuit verschillende invalshoeken, precies wat satencom al schrijft. Dat geeft een veel beter beeld dan 1000 woorden. Om welke schotel gaat het precies? Geef ook even aan waar de schotel ongeveer staat.

In welke volgorde heb je de lnb’s op de diseqc-switch aangesloten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op meerdere satellieten komen dezelfde transponders voor, vandaar de uitslag.

Zoals de heren hierboven al zeggen.... een fotootje doet wonderen.

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst, dank voor de reacties.

 

Zal morgenochtend de foto's maken en uiteraard hier plaatsen. Hoe het kan weet ik zeker niet. Ik zie het slechts op mijn scherm en verbaas me erover.

Maar ik was zo druk met het signaal dat ik nog geen zenders op de Hotbird gezocht heb of bekeken. Ook niet aan gedacht trouwens.

 

De lnb's en de DISEqC-switch is volgens de standaardnorm van dit goede forum aangesloten. Heb inmiddels veel topics hiervan gelezen.

 

Op: A astra 1 (19.2e)

B astra 3/thor-2(23.5e)

C astra 1n,2/Eutelsat 28A(28.2e)

D HotBird 13(13.0e)

 

De tuner staat op: eenvoudig DISEqC A/B/C/D

Verder is schotel een no name, moet wellicht ook vervangen worden en hij hangt ca. 3 meter hoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

post-61349-0-08634100-1336042443_thumb.jpgpost-61349-0-55756400-1336042497_thumb.jpgpost-61349-0-75633000-1336042523_thumb.jpgpost-61349-0-57169500-1336042604_thumb.jpgpost-61349-0-73802300-1336042542_thumb.jpgpost-61349-0-86843900-1336042559_thumb.jpg

 

Hier de werkopstelling van de schotel. Finetuning en afwerken moet uiteraard nog gedaan worden. Wanneer de a1 uit de houder gaat en hotbird erin ontvangt de hotbird inderdaad signaal en ik ben het met de schrijvers eens dat het niet het signaal van de hotbird is. Ik kan er namelijk geen zenders bij vinden.Weer bijgeleerd, hartelijk dank hiervoor. Over de hele rechterkant van de rail is echter geen signaal te vinden. Kan het er aan liggen dat er toch net niet vrij zicht in die hoek is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry gratje65, daar had ik overheen gelezen.

Begin eerst je multirail 9,6 graden schuin te zetten. Over een afstand gemeten van 40cm op je rail, moet deze rechts 68mm lager staan dan links. Gebruik hiervoor een waterpas en een vulblokje van 68mm en let op die afstand van 40cm.

Vervolgens ga je de LNB van de Astra 3 plaatsen, juist links van de lnb-arm.

Zonder een diseqc-switch er tussen sluit je de coaxkabel op die lnb aan een ga je de schotel uitrichten op maximale signaalkwaliteit.

Vervolgens ga je de overige lnb’s plaatsen. De afstanden zijn als volgt:

Links van de Astra 3 lnb plaats je de lnb van de Astra 2 op 54mm afstand gemeten aan de voorzijde van de kop hart op hart, dus van kuiltje naar kuiltje.

Rechts van de schotelarm plaats je de kop van de Astra 1 op 50mm afstand van de Astra 3-lnb ook weer van kuiltje naar kuiltje.

Rechts van de Astra 3-lnb plaats je de kop van de Hotbird op 74mm afstand van de Astra 3-lnb ook weer van kuiltje naar kuiltje gemeten.

Nu sluit je de lnb’s aan op je diseqc-switch in de volgorde:

Astra 1 op 1

Astra 3 op 2

Astra 2 op 3

Horbird op 4

Je stelt je tuner in op diseqc-1.0 en houdt dezelfde volgorde aan als hierboven.

Dan moet je beeld hebben op alle vier de satellieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, ik vergeet de skew van de lnb’s nog te vermelden. Die zijn als volgt:

Hotbird: 6,1 graad rechtsom

Astra 1: 3,2 graden rechtsom

Astra 3: 6,3 graden rechtsom

Astra 2: 9,5 graden rechtsom

Dit vanaf de voorzijde van de schotel bekeken. Meet dit met een klein gradenboogje t.o.v. verticaal waterpas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft de schotel wel geheel vrij uitzicht ,wand je zegt dat de hele rechter kant

geen ontvangst heeft, misschien even foto van uit richting waar de schotel heen kijkt

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...