Ga naar inhoud


Uitgebreide tegelvoet


telemanneke

Aanbevolen berichten

Even een idee lanceren :

 

Ik heb een 75cm schotel achteraan het huis waarmee ik nog net Hotbird kan opvangen, en dus ook Astra (achtergevel staat in de weg om meer west te gaan). Ik wil nu ook nog een schotel op mijn dak plaatsen : plat dak, met opstaand stuk (ong. 1.30 hoog) richting ZW tot W. Ik moet daar dus over om Hispasat of verder West te gaan. Mijn plat dak is echter niet van de jongste en sterkste. Waarschijnlijk vezelplaat waarover dan roofing gegaan is.

Ik wil daar nu een 90cm Visiosat of iets analoogs op een tegelvoet plaatsen, maar om de nodige stabilteit te bekomen moet daar wel wat gewicht op, gewicht dat ik eigenlijk niet op zo'n klein oppervlak wil plaatsen, vandaar het volgende idee :

 

Ik neem een (groot) stuk hout, bv betonplex, een 4 vierkante meter, en met afgeronde hoeken. Met houtbouten (rond kopje onderaan tegen het dak) plaats ik daar de nodige profielen op, waarbij in het midden de tegelvoet gaat. Tegelvoet + tegels worden degelijk vastgemaakt op dit stuk hout, en aan de randen worden extra tegels geplaatst als extra gewicht, onderaan wordt er eventueel een stuk roofing met koudlijn vastgelijmd.

Het draagvlak is zo een stuk groter, roofing op roofing schuift niet zo goed, dus dit lijkt mij stabiel. Vragen : hoelang is betonplex bestand tegen de wisselende weersomstandigheden, en wat met de waterafvoer, het dak loopt voldoende af, maar als je er zoiets op plaatst, dan moet het water er wel rond. Als ik rubberen tegeltjes onder dit stuk hout plaats, dan vrees ik dat bij stortregen de hoeveelheid water onder het hout de wind zal helpen, afschuifkracht vermindert, en zo gaat het gevaarte schuiven.

 

Eventueel kan ik nog een stevige ketting rond de schoorsteenbasis en de paal van de tegelvoet, dit om te vermijden dat tijdens een orkaan het boeltje 10 meter lager terecht komt, maar dat is enkel voor noodgevallen.

 

Had ik graag wat reacties gehad : lijkt dit haalbaar, of is dit overkill ? Moet ik elke 2 jaar een ander stuk hout prepareren, of helpt schilderen, ...

 

 

Groetjes

 

Telemanneke

-----------------------------------------------

Echostar 5000, Topfield 5000 PVR 160Gb , 2x Triax 88, 3x Golden Interstar quad, 3x Spaun 4x1

Link naar reactie
Delen op andere sites


Schilderen helpt altijd, maar betonplex is watervast verlijmd. dat wil natuurlijk niet zeggen dat het geen water opneemt of niet rot, maar het zou toch wel minimaal een aantal jaren mee moeten gaan zonder dat de lagen van elkaar loslaten of dat het gaat rotten.

Wat je ook zou kunnen overwegen is het gebruik van trespa oid. Dit is kunststof en rot dus niet. Verouderen doet het ook nauwelijks volgens mij.

 

succes,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het wel heel mooi maar ook wat overkill.

Ik heb gewoon een stuk bitumin neergegooid en daar de voet op gezet.

Dat beschermt je dak tegen lekkage.

Als je nou kijkt hoe je balkenlaag loopt dan zorg je er voor dat je de schotel precies boven zo een balk plaatst. Zo een balk stort echt niet zo gauw in mekaar hoor. Zooitje stennen erop en klaar ben je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit alles lijkt mij ook een beetje overdreven

ik heb zelf een 110cm triax op een tegelvoet gemonteerd , en mijn dakje van de schuur is ook niet erg best , maar dit staat al jaren zo en zonder problemen ik heb op de 4 hoeken en in het midden een stukje rubber van de dakdekker gelegd om het inzakken in de bitumen tegen te gaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben op dit board nog eventjes aan het zoeken geweest ivm het nodige gewicht dat voor een 90 a 100 cm schotel op de voet moet. Ik dacht te mogen besluiten dat 100 kg niet echt voldoende is voor een stevige storm. Door het opstaande dak van 1.30m is er een beetje bescherming van de west kant (NW helemaal beschermd), vanaf het zuiden staat het ding in volle wind, 3 hoog. Dit was trouwens ook een bijkomende reden om naar een groter oppervlak te gaan. Ik wil de discussie hier niet echt heropenen, want er is nogal veel te vinden op het board, maar ik neem aan dat 150 a 200 kg voldoende is. Desnoods giet ik "aangepaste" tegels op het dak zelf (een paar halve emmertjes cement zijn soms gemakkelijker 3 hoog te krijgen dan een zware tegel). In elk geval bedankt voor de opmerkingen.

 

Telemanneke

-----------------------------------------------

Echostar 5000, Topfield 5000 PVR 160Gb , 2x Triax 88, 3x Golden Interstar quad, 3x Spaun 4x1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kan je niet zomaar zeggen hoeveel kilo je nodig hebt om een schotel met tegelvoet op z'n plaats te houden.

Het benodigde gewicht hangt namelijk af van de oppervlakte van de tegelvoet. Ofwel hoever liggen de tegels van de paal.

 

In de natuurkunde hebben we het dan over het moment. De kracht die nodig is om een gewicht op te tillen is groter naarmate de afstand tussen de plaats waar de kracht wordt uitgeoefend en het gewicht groter wordt.

 

In de praktijk betekent dit dat, bij gelijke omstandigheden als wind en schotelformaat, een staandaard tegelvoet met 4 30x30 tegels omwaait terwijl een tegelvoet met een grotere "voet" met dezelfde tegels in de hoeken van die voet blijft staan.

 

Een ander probleem is het schuiven van de voet. Hier speelt de wrijving tussen de voet en de ondergrond een rol.

Door de voet op rubber tegels te plaatsen vergroot je de wrijving en zal het geheel dus langer blijven staan.

 

De tegelvoet op het plaatje heeft met 8 40x60cm tegels (+/- 200kg) een 120cm schotel op z'n plaats gehouden op een 5 verdiepingen hoog gebouw. Nu met 4 tegels een 78cm schotel op een schuurtje.

post-5387-1318257958,5553_thumb.jpg

Humax iCord HD v1.00.17 + AstonCrypt v2.19 + Panasonic TH-42PY70

WaveField T90 + ALPS LNB's + SatConn 10/1

10 satellieten van 28,2 Oost t/m 15 West

Link naar reactie
Delen op andere sites

Betonplex.. een multiplex met melamine toplaag zal op den duur delamineren 3 jaar en het begint al

(delamineren is een terminologie zo als wij bouwkundigen dat gebruiken voor laagjes loslaten)

 

Trespa een papier laminaat in kunsthars gedrenkt zal nog eerder delamineren

 

 

de tegelvoet op een tapijtje van rubbergranulaat tegels of tegeldragers (beiden zijn een optie) plaatsen is de beste methode.

 

cheers

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...