Ga naar inhoud


(geen) hulp bij schotelverbod: satellietplatform


Gast

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: Jan Ambers
In eerste instantie is hij die voorwaarden oplegt, de verhuurder gebonden aan de wetgeving!
Eerst de europese, dan de nationale dan de regionale...
Hij mag op risiko van nietigheid geen voorwaarden opleggen die indruisen tegen deze!!! Dus is het afwegen van de rechter niet wat zeggen de contracten die door beiden ondertekend zijn, maar wel zijn de regels niet tegen de wet!

Dit is, hetgeen jullie zo mooi kunnen zeggen, nogal kort door de bocht. Een contract, ook een huurcontract dus, mag van de wet afwijken op voorwaarde dat deze afwijkingen niet indruisen tegen, hetgeen in België de openbare orde heet. Dit zal in Nederland niet anders zijn.

Europese regels moeten bovendien "vertaald" worden naar, in dit geval Nederlands recht. Je kan niet zomaar een Europese Richtlijn inroepen indien deze niet werd opgenomen in de nationale wetgeving.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

indien nationaal recht afweikt van eu wet dan is volgens

eu wet deze nationale wet nietig.

 

Belgie houd zich vaak hier niet aan en is al heel

vaak door de EU op de vingers getikt.

Een bekend voorbeeld hiervan was de belgische emigratie

wetten voor EU burgers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nl. zo dat de lidstaten diensten aanbieden aan hun burgers, de TVuitzendingen van een lidstaat zijn ook diensten!

Indien het door een of andere locale regelgeving/wetgeving het vrij verkeer van diensten onmogelijk wordt gemaakt kan de burger van een lidstaat via de locale overheid beroep doen op die richtlijn!

Natuurlijk moet de hierachgische weg bewandeld worden alvorens men zich tot het EU hof kan wenden!

Ik zou de opstellers de raad geven hun schotels dusdanig te kiezen dat ze geintegreerd worden in het landschaps-/straatbeeld, kwa kleur en opstelling zo dat er aan de huureigendommen geen schade wordt berokkend.

Zo maar je het gras weg voor de voeten van een ev aanklager!

Men kan ook de verhuurder aanklagen omwille van een kontrakt dat niet conform de eu richtlijnen is, men hoeft niet te wachten tot men aangeklaagd wordt door de verhuurder...

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Natuurlijk moet de hierachgische weg bewandeld worden

alvorens ..."

 

wat is de hierachgische weg

1.kantonrechter

2.arrondisement gerecht

3.hoge raad

4.europees gerecht luxenburg

5.europeese hof brussel

 

ik denk dat het wel 20 jaar duurt voordat

de eu een uitspraak heeft.

en wat dacht je van de kosten ,de nationale gerechten

hebben je dan al een paar keer voor de kosten veroordeeld

en je kan pas hoger op als de kosten betaald zijn.

 

of is er ook een afkorting ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Origineel bericht van: sattaz
@Gorilla King,

Is er ergens iets van te lezen?


Met vriendelijke groeten wink

sattaz
Helaas niet, maar het komt uit een vakblad dat weet ik wel. Om het beter te formuleren: het schijnt dus dat SES Astra op basis van een onderzoek van de hoogleraar onroerend goedrecht van de Uni in Maastricht, Carel Adriaansens, een procedure wil gaan starten bij het Europese Hof. Ik heb al wat gesufd voor meer info, maar tevergeefs tot nu toe. Ik zal het anders nog eens navragen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Artikel heeft gestaan in het overheidsblad Binnenlands bestuur.

Is via internet op te vragen.

Bijgaande het bewuste artikel

 

Satellietexploitant heeft genoeg van 'schotelhetze' (25/04/2008)

 

Volgens SES ASTRA voeren woningcorporaties 'een hetze' tegen schotelantennes. De satellietexploitant bereidt een procedure voor bij het Europese Hof. 'De schotelverboden gaan te ver.'

 

De Vlaardingse woningcorporatie Waterweg Wonen wil af van de schotelantennes. 'We werken hard om een buurt echt te verbeteren, dan wil je aan het einde van de rit niet blijven zitten met die schotelantennes. Ze werken stigmatiserend, de buurt wordt al snel betiteld als allochtonenbuurt', zegt manager bedrijfsvoering René van der Heijden. Op dit moment wordt het eerste schotelvrije appartementencomplex van Waterweg Wonen opgeleverd. 'In bestaande bouw mogen de schotels blijven hangen, maar in nieuwbouw en na renovatie zijn ze niet meer toegestaan.'

 

Steeds meer corporaties ondernemen stappen om de schotels van hun gevels te weren. Naast Waterweg Wonen kwam onlangs ook de Zwijndrechtse corporatie Forta in het nieuws. Bewoners die hun schotel niet verwijderen, hangt een boete van 50 euro per dag boven het hoofd. En de Amsterdamse corporatie De Key dreigt om de schotels zelf weg te halen uit de voortuintjes op IJburg als de bewoners het niet zelf doen. Bill Wijdeveld, directeur Benelux van satellietexploitant SES ASTRA, spreekt van 'een hetze' tegen de schotels. 'Ik wil best toegeven dat de corporaties een punt hebben. Schotels zijn niet altijd even goed bevestigd. Maar een verbod gaat ons veel te ver. Er zijn prima alternatieven beschikbaar, zoals een installatie voor gemeenschappelijke satellietontvangst, waarbij je via één centrale schotelantenne op het dak alle woningen van satelliettelevisie kunt voorzien.'

 

Een aantal corporaties, zoals Het Oosten (Amsterdam) en Haag Wonen (Den Haag) legt zo'n installatie standaard aan in nieuwbouw en renovatie. Maar in bestaande bouw vinden ze het vaak te duur. Bovendien zijn corporaties van mening dat er inmiddels genoeg alternatieven zijn. 'Via de digitale kabel van UPC kun je tegenwoordig uit tientallen kanalen kiezen', zegt René van der Heijden van Waterweg Wonen. 'Daarom vinden wij zo'n dure gemeenschappelijke schotelinstallatie niet nodig.'

 

Glasvezel

 

Wijdeveld is echter van mening dat de satelliet nog steeds een uniek aanbod biedt. 'Veel zenders, bijvoorbeeld uit Noord-Afrika en Azië, kun je alleen via de satelliet ontvangen. Andere zenders zijn wel via de kabel te zien, maar daar moet dan extra voor worden betaald.' De afgelopen jaren zijn er verschillende rechtszaken gevoerd tegen corporaties, met wisselende uitkomst. Soms werd de corporatie in het gelijk gesteld, soms de huurder.

 

Carel Adriaansens, bijzonder hoogleraar onroerendgoedrecht aan de Universiteit van Maastricht, deed onderzoek naar de juridische implicaties van schotelverboden. 'Kort gezegd verbiedt het Europees recht een verbod op schotelantennes en is het zeer terughoudend waar het gaat om het toestaan van beperkingen. Het recht om vrij informatie en denkbeelden te mogen ontvangen, is een grondrecht. Corporaties zouden in beginsel een positieve houding moeten hebben als het om schotels gaat.' Als corporaties hun huurders alternatieven kunnen bieden, zoals glasvezel, staan ze echter sterker als ze schotelantennes willen verbieden of het aanbrengen daarvan beperkingen willen opleggen. SES ASTRA voelt zich gesterkt door de bevindingen van Adriaansens en bereidt een procedure voor bij het Europese Hof. Wijdeveld: 'We willen dat voor eens en voor altijd duidelijk wordt dat een schotelverbod geen optie is.'

 

De Rotterdamse corporatie De Nieuwe Unie laat intussen zien hoe het ook kan. In 2007 kondigde de corporatie een schotelverbod aan, waarna er een storm van protest losbarstte onder de bewoners. De Nieuwe Unie trok het verbod in, ging met de bewoners praten en heeft daarna een code opgesteld. Liliane Ruyters, manager communicatie: 'De schotelantennes mogen blijven, maar ze moeten wel deugdelijk worden bevestigd. De antennes gingen roesten of zaten niet goed vast. Dat leverde gevaarlijke situaties op.' Samen met de gemeente bekijkt De Nieuwe Unie of een glasvezelverbinding de schotels kan vervangen.

 

Regels voor schotels

 

In Nederland kijken 700.000 mensen tv via de satelliet. De meeste beperkingen zijn opgelegd aan huurders van corporatiewoningen.

 

* Binnen de huurwoning mag een bewoner zonder meer een schotelantenne plaatsen. Het balkon wordt in de meeste plaatsen in Nederland gezien als een plek binnen de woning.

* Het huurrecht maakt het mogelijk plaatsing van een schotel aan de voorkant van de gevel te verbieden. Voor de achterkant is een eenvoudige bouwvergunning nodig.

* Het recht op vrije informatie ligt vast in het Europees Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens. De Europese Commissie stelt dat alleen zwaarwegende redenen (veiligheid, volksgezondheid) mogen leiden tot een algemeen geldend verbod op satellietschotels.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Ik vind dat ze een heksejacht ervan maken omdat iemand tegen schotels is vind hij ze lelijk.

Zelf vind ik die auto van die voor de deur staat van die zeiker lelijk is dan een een reden doormiddel van spierballen-juridiche taal weg te laten halen. (vind hem echt lelijk)

Als die schotels om flats weg moeten,maken ze maar eens sterk maken (de woningbouwcorperaties) om een centrale schotel neer te zetten.

En niet metteen zo kortzichtig doen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Citaat:
* Het huurrecht maakt het mogelijk plaatsing van een schotel aan de voorkant van de gevel te verbieden. Voor de achterkant is een eenvoudige bouwvergunning nodig.

 

Ik moet me wel sterk vergissen, als het NIET om huurrecht gaat!

Het plaatsen aan de achterzijde is NIET gebonden aan een

vergunning! Alleen als de schoteldiameter groter is dan twee

meter en de totale installatie (mast + schotel) drie meter

overschrijdt.

 

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: borsjea

Steeds meer corporaties ondernemen stappen om de schotels van hun gevels te weren. Naast Waterweg Wonen kwam onlangs ook de Zwijndrechtse corporatie Forta in het nieuws. Bewoners die hun schotel niet verwijderen, hangt een boete van 50 euro per dag boven het hoofd.


Inderdaad, mijn schoonmoeder woont in Zwijndrecht in complex "Duivenvoorde" en ja zij heeft ook een schotel staan. Deze had ik gehangen aan aan de balustrade, buiten het gezeur van de medebewoners welke allemaal op leeftijd zijn en dus niets anders te doen hebben kreeg zij ook een brief van Forta. Deze stelde dus dat er geen schotels aan het gebouw en/of balustrade gehangen mochten worden. Wat heb ik nu gedaan, betonnen voet, RVS pijp erin en de schotel daarop gezet zodanig dat deze net over de balustrade steekt, maar nergens verder aan vast gemaakt. Opzichter van Forta uitgenodigd en laten zien dat de schotel op zichzelf staat. Dit was voor Forta genoeg om geen verder stappen te ondernemen, moet er wel bij vertellen dat ik de man verteld heb dat er enige Jurisprudentie is aangaande dit item.
Echter, ikzelf woon in een appartement complex (koop) ook in Zwijndrecht, en wat wil het geval, Forta is daar de VvE beheerder.
Ik heb zelf mijn Wavefrontier T90 weggedaan en een 45cm Technisat gekocht en opgehangen, geen gaten in het gebouw alleen aan een glazen tussenwandje vastgemaakt. Kreeg ik afgelopen week een sdchrijven van Forta VvE beheer dat de schotel binnen 14 weg moet, ik heb dus een afspraak gemaakt met de beheerder en gevraagd wie of wat er een klacht had ingediend. Tot mijn verbazing vertelde hij...niemand uit de flat. Bleek dat de gemeente Zwijndrecht hiet iets van gezegd had, en hem gevraagd had een briefje te sturen. Dit daar de gemeente van bewoners uit de wijk klachten had gehad. Heb vervolgens een briefje naar de VvE gestuurd met alsnog een verzoek om dit mini schoteltje voor de VvE te mogen plaatsen. Zoals het ernu naar uitziet zal dat geen probleem worden. Blijft de vraag wat gaat de gemeente Zwijndrecht doen. Want zover ik deze gemeente ken is hier totaal geen hetze tegen schotels, immers er wonen hier in Zwijndrecht talloze medelanders met een schotel..........maar goed we wachten wel af. Wordt vervolgd.

Grtz Tom

DM 7000S, Open PLi®, West Dig 160GB HD,1 USB 160Mb, CD Abo, Maxplus 2100+

TechniSat Multytenne 45cm 28.2E --> 13.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Sorry maar ik vind een schotel op de gevel gewoon super lelijk.

We hadden hier op de flat ineens 7 schotels hangen.

 

Verpestte het uiterlijk van de flat en appartementen werden minder goed verkocht dan flats die niet helemaal vol hingen.

 

Wij hebben toen besloten 3 hele grote schotels op het dak van het flatgebouw te plaatsen en iedereen een aansluiting te geven.

 

Een mooie flat en iedereen sateliet is het resultaat.

Ik begrijp jullie standpunt ook wel alleen je moet het ook van de andere kant bekijken. Het ziet er gewoon niet mooi uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...