Ga naar inhoud


extra voeding voor moteck?


caveman

Aanbevolen berichten


Citaat:
Bij mijn weten zit er wel een schakeling in voor stroombeveiliging om "lnb short" te voorkomen maar geen diode, anders werkt de "loop trough" ook niet

 

De LNB voeding zit niet in het tunerblikje maar extern op het mainboard. In serie met de LNB supply ingang van de tuner en deze schakeling zit een diiode. Het inkomende HF signaal wordt met een condensator doorgevoerd richting de ontvanger in het tunerblik.

 

Citaat:

op27 mc ben je een piraat en op 28mc een zendamateur.(wordt door sommigen beweerd)

 

Wat heeft dit met het onderwerp te maken?

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

in een decoder zit wel degelijk een sperdiode die de tuner zou moeten beveiligen tegen sluiting.

helaas werkt het niet altijd even goed,heb toch al een paar hobbyisten die diode moeten vervangen omdat ze zo slim waren om de kabel uit de box te halen terwijl die nog aanstond.

waar ik zeker van weet waar de diodes inzitten is de @sat,pace,echostar en nokia.

op de laatste is de spoel L10 zwakker.het beruchte geen signaal syndroom..

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja in iedere dig.tuner bevindt zich tegenwoordig een stroombeveiliging van 350 tot 500ma want zekeringen net als vroeger in analoge tuners zijn uit den boze.De 13/18 volt schakeling met een LM317-IC is zodanig ontworpen dat bij Lnb of coaxkabelsluiting de voeding wegvalt tot 0 volt.Ook schakelt men in serie met de uitgang een [color:"red"] [/color] diode zodat men tegelijkertijd een tweede tuner kan aansluiten zonder dat ze stroom in elkaar zitten te persen.als de ene tuner 18 volt levert en een andere tuner 18,4 volt zal de eerste tuner er niets van merken. [color:"red"] [/color]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grote probleem waardoor LNB voedingen sneuvelen zijn verschilspanningen, die soms op kunnen lopen tot ca. 200V.

 

Zeker wanneer men meerdere apparaten met schakelende voedingen aan elkaar knoopt: Televisie, videorecorder, computer etc.. en een twin LNB gebruikt.

 

Op het moment dat je de coax aansluit terwijl je decoder aanstaat kun je de zaak een flinke optater geven. Velen zijn bekend met dit probleem: wanneer ze de coax loshalen voelen ze dat het prikt...

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, volgens mij ben ik supergeleidend of zo, als ik de stekker er niet uithaal krijg ik gegarandeerd een optater, hetzelfde heb ik met de telefoonkabel, bij mij is het dus niet prikken maar een echte schok. Als ik dan iemand anders laat voelen merken ze niks.

 

Maandag heb ik alle spullen binnen en ga ik de extra voeding eraan hangen, gaat het mis zien we het ook wel weer, dat een diode kapot gaat kan altijd natuurlijk maar dit kan ook in de ontvanger zelf gebeuren dus hier ga ik me maar niet te veel zorgen over maken.

Ondertussen heb ik ook een Dreambox besteld dus wil ik nog wel even testen of deze beter werkt in combinatie met de motor.

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sjaak(k)

 

In iedere splitter zitten normaal ook diodes zodat de voedings spanning niet terug loopt naar de andere recievers die op die splitter zitten.

Dus een diode in het signaal pad geeft wel wat verlies maar niet veel!

 

Groetjes.

Hornet receiver aan Kathrein CAS90 op Moteck SG2100 te hangen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak.

 

Op de binnenader van de coax staat altijd een gelijkspanning van 13V of hoger. Het HF signaal, en ook de 22Khz stuur signalen van de DiSEqC zijn hierop gesupperponeerd. De diode, die voor de gelijkspanning een spanningsverlies van ongeveer 0,7V geeft heeft dus geen enkele invloed op het HF signaal en stuursignaal, zolang die signalen niet boven de 12,3 V tt uitkomen.

Het HF signaal zal in de mV liggen en het 22Khz DiSEqC stuursignaal is gespecificeerd op 600mV.

 

In de ontvanger hoeft het HF signaal helemaal niet door die diode omdat de gelijkspanning vanuit de voeding via een diode en een spoeltje op de binnenader gezet wordt en het HF signaal naar de tuner ongetwijfd met een condensator gekoppeld is en er dus helemaal geen gelijkstroom de tuner binnen kan stromen.

 

Albert_H

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak.

 

Wat betreft de passieve splitter. Ik heb er hier een stuk of 5 liggen, en het is heel jammer dat ze niet open gemaakt kunen worden zonder ze definitief te slopen. Bij geen enkele wordt de gelijkspanning die op een van de uitgangen gezet wordt doorgegeven naar een andere uitgang. Als ik in doorlaat richting meet, dus de plus op een uitgang en de min op de ingang waar de LNB aankomt, meet ik een verlies spanning van rond de 680 mV. In de tegenovergestelde richting loopt er geen stroom. Naar mijn ervaring betekend dit dat er een diode in de verbinding zit.

 

Wat betreft je tweede punt, de diode in de voeding. Het HF signaal gaat niet door deze diode omdat het ervoor via een condensator naar de tuner gevoerd wordt. In serie met de diode zit een spoel die ervoor zorgt dat de verbinding naar de voeding voor HF signalen zeer hoogohmig is. De invloed van deze diode op het HF signaal zal door de spoel dus minimaal zijn.

 

De diodes in de splitters en in de DiSEqC schakelaars zitten wel in de HF verbinding, maar omdat die een offset spanning krijgen van minimaal 12V hebben die voor het HF signaal geen enkele invloed. Ik heb nog niet met een scoop op de coax gekeken, maar een HF signaal dat zo hoog wordt dat de diode als AM detector gaat werken lijkt mij, mede gezien de voedingspanning van de LNB en de coax impedantie van 75 Ohm uitgesloten.

 

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...