Ga naar inhoud


Bios herkent harddisk niet!


Gast

Aanbevolen berichten

Ik heb een 80GB harddisk van Maxtor gekocht en deze zowel als Master en Slave ingesteld maar de BIOS herkent hem niet... Nu vermoedt ik dat het moederbord deze schijf niet ondersteund (computer is een pentium mmmx550). Nu heb ik weleens gelezen dat je dit met een diskette kunt oplossen zodat hij alsnog herkent wordt. Klopt dit??

Link naar reactie
Delen op andere sites


Meestal is het zo, dat een grote harde schijf , maar voor een gedeelte worden gezien in een veroudert bios...daarvoor kan je dan terecht op de site van de schijf-fabrikant om een tooltje te downloaden, zodat deze grote schijf volledig wordt ondersteunt door de pc. Maar de schijf volledig niet opmerken , heb ik nog niet tegengekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet nog even opmerken dat ik wel de melding krijg van: Primary Master Maxtor... enz maar zodra ik in de BIOS kom en de schijf op AUTO zet krijg ik na het opstarten een soort BIOS-scherm waarin de cursor op de plaats van de nieuwe schijf staat. ik kan daar ook verder niets intypen want de pc zit vast...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ik moet nog even opmerken dat ik wel de melding krijg van: Primary Master Maxtor... enz maar zodra ik in de BIOS kom en de schijf op AUTO zet krijg ik na het opstarten een soort BIOS-scherm waarin de cursor op de plaats van de nieuwe schijf staat. ik kan daar ook verder niets intypen want de pc zit vast...

Zoek ééns met 'google' naar MaxBlast.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het goed is kun je op de schijf een jumpertje zetten dat hij zich meldt als een schijf van 32GB. Als je dat doet is je bios weer blij, want die zal zeer waarschijnlijk geen grotere schijven ondersteunen. Dan kun je vervolgens bij Maxtor een progje ophalen dat tijdens de boot je schijf weer op 80GB zet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
deze schijf heeft ook de 80 aarderige ide kabel nodig voor de schijf herkenning.

 

Dat is niet nodig, iedere IDE schijf is downwards compatible met 33MB/sec ATA en kan daarbij werken met een 40-aderige kabel. De 80-aderige kabel heb je nodig voor 66 en 100 MB/sec IDE.

 

Citaat:
deze schijf werkt ook niet als slave je moet um als master instellen

 

Hoezo? Iedere normale IDE schijf kun je instellen als master, slave, of in cable-select mode.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Dat is niet nodig, iedere IDE schijf is downwards compatible met 33MB/sec ATA

 

je zegt het zelf al, 133ATA (Master)voor 33ATA (slave) wink.gif

 

anders om zal niet, of niet goed werken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...