Ga naar inhoud


[Suse] make install error fout 255


Amstel76

Aanbevolen berichten

Op Suse krijg ik bij make install een error nadat ./configure goed is gegaan.

Code:
Configuration:  IRCd version:............. Hybrid6/PTlink6.19.2  Compiler:................. gcc  Binary path:.............. /home/peter/ircd/bin  Config path:.............. /home/peter/ircd/etc  Var path:................. /home/peter/ircd/var

Bij make krijg ik ook een paar errors waarna de make install daarna helemaal mis gaat.

Code:
########################################################################### PTlink6 - Installing ircd binary and example files                     ###########################################################################/codepage does not exist, creating...mkdir: kan map `/codepage' niet aanmaken: Toegang geweigerdCould not create directory path /codepage.Perhaps you are not allowed to create a directory in the path.Please fix and try again.make: *** [install] Fout 255

 

Ik heb al verschillende distro's geprobeert maar alleen in Suse 10 gaat het fout. Natuurlijk heb ik verschillende versies van PTlink geprobeerd. Ik heb het ook al root geprobeerd maar daar ook precies dezelfde error. Wat gaat hier mis?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Er staat toch echt letterlijk wat er fout gaat:

Code:
/codepage does not exist, creating...mkdir: kan map `/codepage' niet aanmaken: Toegang geweigerd

Ik denk dat je het programma probeert te installeren als een niet-root user. Maar het installatie script wil graag een directory "codepage" aanmaken. Deze komt waarschijnlijk ergens in de /usr/local/.... te staan, en daar mag jij als normale gebruiker geen directories creeeren.

Maak jezelf even root ("su -" en dan het root password invullen) en doe de make install opnieuw...

 

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap trouwens ook niet wat je hier zegt:

Citaat:
Ik heb het ook al root geprobeerd maar daar ook precies dezelfde error.

Ik vindt het een beetje vreemd dat kijkend naar de config je alles in je eigen home dir probeert te installeren, en toch deze fout krijgt.

De indicatie "/codepage" lijkt erop dat hij iets probeert te installeren in de root directory, naar ik mag hopen klopt dit niet. Hopelijk moet daar staan "./codepage" . Dit is iets totaal anders namelijk. Dit betekend de directory "codepage" onder de huidige directory...

 

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad als root werkte het ook al niet. Ik vind het erg vreemd aangezien ik ptlink al op vele distro's heb geinstalleerd en zonder problemen. Het lijkt me dus niet dat hij iets in de root probeert weg te schrijven anders had ik al wel veel vaker problemen met rechten gehad.

 

Al met al is het natuurlijk wel een rechten probleem en wel in Suse zelf. Ik ben nu de install scripts aan het doornemen om te zien of ik daar wat wijzer uit wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoek dan eens naar de regel(s) waar de codepage directory wordt aangemaakt. Wat is de locatie waar het script het probeert? Post anders even de gehele regel waar dit gebeurt...

 

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit het stukje code waar het fout lijkt te gaan.

Code:
# dir_make attempts to make a directory tree using mkdir -p# Used to eliminate redundancy#dir_make() {  if [ \( ! -z "$1" \) -a \( ! -d "$1" \) ]; then    echo $1 does not exist, creating...    mkdir -p $1    if [ $? -ne 0 ]; then      echo Could not create directory path $1.      echo Perhaps you are not allowed to create a directory in the path.      echo Please fix and try again.      exit -1;    fi;  fi

 

Het hele install script heb ik als bijlage toegevoegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt erop dat er ergens in jouw config file de directory "/codepage" wordt genoemd. Als ik n.l. naar het bovenstaande code snippet kijk dan zie ik dat $1 de directory bevat. Kijk ik naar de foutmelding, dan wordt er "/codepage" getoont. Dus dan zou "mkdir -p /codepage" toch echt een dir in de root proberen te maken.

Dus effe je config script nakijken of hier de directory misschien "verkeerd" in staat....

 

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...