Ga naar inhoud


Ook last van vreemde geluid bij tv kijken


Gast

Aanbevolen berichten

Geachte,

 

Bij het surfen heb ik toevallig dit forum ontdekt en een beetje rondgekeken; zeer interessant voor iemand die er niet veel van satellieten kent, zoals ik.

 

Ik zou graag jullie een vraag willen stellen over een probleem die enkele maanden geleden verschenen is en waarvoor ik nog geen oplossing gevonden heb.

Het betreft een gelijkaardig probleem als die van Catalaan, maar ik heb op het forum gelezen dat je nooit je probleem als antwoord op iemand anders zijn vraag mag posten, dus ben ik zo vrij een nieuwe thread te openen.

 

Ik gebruik een Lemon CI-030 ontvanger, een 85 Cm schotel en een dubbel LNB die me toelaat Astra en Hotbird te ontvangen, die ik gebruik om de italiaanse televisie te volgen.

 

Deze ontvanger heeft twee inputs: satellite coax en kabeltv coax, en twee outputs, een met coax en een met scart.

 

De output (coax, want scart geeft interferenties met sommige kabel zenders) is met een Thomson VCR verbonden, die op zijn beurt dmv coax naar twee tv toestellen (ook van Thomson) gaat, een in de living en een in een slapkamer (coax met een T splitter).

 

De scart input van de VCR gebruik ik om een DVD speler van LG aan te sluiten, de output is met een van de twee toestellen verbonden, om automatisch via AV een VHS of een DVD film te kunnen zien.

 

Deze configuratie heeft zeer goed gewerkt tot een paar manden geleden; dan is de audio van de kleinere slaapkamer tv plots door een vreselijke eentonige geruis vervangen (niet een gemoduleerde geluid zoals die van Catalaan).

Ik heb dus op dit toestel perfekte beeld via satelliet en via kabel; perfekt audio via kabel, maar alleen geruis via satelliet.

Het toestel in de living werkt nog altijd zeer goed, via kabel en satelliet.

 

Graag had ik geweten aan wat dit te wijten zou kunnen zijn en eventueel een oplossing voor dit vervelende probleem gekregen.

 

Bij voorbaat dank, groeten,

 

Dontknow

Link naar reactie
Delen op andere sites


1-e reactie

 

Zit je scart kabel er wel goed in.

Resp. verwissel hem eens voor een andere kabel.

 

iets beter gelezen ...

je sat-receiver kijk je dus via de coax (UHF)

mogelijk is de modulator van je sat-tuner wat verlopen, stel eens je tv opnieuw in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie raad, ook als die niet geholpen heeft.

Ik begrijp het niet, maar ondertussen werkt het terug.

Ik heb geprobeerd de instellingen van de tv te veranderen, en niets bleek te helpen. Dan heb ik de standaard proberen te veranderen van EURO naar FR, DK, UK en zie, op UK werkt alles terug.

Zo heb ik nu een tv die op Euro ingesteld staat en een op UK, en ze werken beide terug.

Vraag me niet waarom, (of misschien weten jullie het?), maar ik ben blij dat het terug ok is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebruik geen coax maar platte scartkabels. De locatie en RF out frequentie ingesteld op je ontvanger is ook een mogelijke bron. Daarnaast kan de kabelboer of dichtbij aanwezige zendamateur/babyfoon of andere elektrotroep je het leven zuur maken. DECT-telefoons met 2 handsets zijn er ook berucht om. Jouw oplossing vind ik vreemd, maar Gods wonderen zijn de wereld niet uit. Als ik het goed begrijp heb je dus aan de tunernormering instelling geknutselt. Verdenking richt zich dan op jouw kabelboer en eventueel verlened breiwerk van doe hetzelf naar de slaapkamer of waar die 2de TV dan ook staat

 

Rudolf

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan geen scart gebruiken, voor twee redenen:

 

1) een van de tv's bevindt zich op tweede verdieping, ik kan geen scart kabel zo ver trekken.

 

2) (reeds vermeeld) scart geeft interferenties op kabeltv ontvangst, verschillende posten zie ik door de mist of door speciale effecten.

 

Geen problemen met coax, reeds in gebruik sinds het begin van vorige jaar.

 

Ben voorlopig tevreden met huidige oplossing, allemaal bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu zie ik het je wil met 2 tv´s en slechts een ontvanger kijken. Tja dan moet je dit accepteren. Waarschijnlijk geeft de RF out van jouw lemon een ande normering dan de RF in van de kabelboer. Of je hebt iet aan de settings van jouw TV´s veranderd

die hebben soms ook mogelijkheid tot RF in normerings settings voor de auto scan. Kun je overigens manual corrigeren.

Dat heeft niks te maken met Pal Secam of NTSC maar de verdeling van de frequentie om versneld te kunnen inscannen, anders zou dat eindeloos duren afhankelijk van type tuner. Bij TV-kaarten in de PC wordt je daar met je neus meteen opgedrukt daar de fabrikant zoal b.v. Hauppauge echt niet weet waar ter wereld jij met die kaart aan de gang gaat.

 

Rudolf

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnen het PAL systeem zijn er verschillende "standaarden" kwa geluidsdraaggolf. Die in Engeland staat op een andere plaats binnen het spectrum dan de draaggolf in NL.

De meeste ontvangers hebben een optie om aan te geven waar de modulator de draaggolf moet zetten. Die optie zit verborgen in de PAL settings. Speel daar maar eens mee.

Sommige televisies detecteren zelf de locatie van de geluidsdraaggolf, en zullen dus werken op elke setting van je ontvanger. De televisies die dit niet automatisch detecteren zullen dus goed moeten worden ingesteld....

 

Toen het stopte met werken had je misschien net een factory reset gedaan/nieuwe firmware geladen? Want dan willen deze instellingen ook wel eens veranderen naar een "niet werkende" instelling...

 

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Rudolfdebeer, ik kijk met twee tv's die op een ontvanger aangesloten zijn, dit doe ik al jaren met een analoog ontvanger, en sinds april met een digitale.

Het heeft altijd gewerkt, behalve de laatste twee maanden.

Naturlijk als ik beneden ben kijk niet op de tv boven of andersom.

Ik kan op dit toestel niet veel manueel corrigeren, zeker niet da audio.

 

---------------

 

Ik denk dat je het bij de juiste einde hebt Big Fellow.

Het heeft inderdaad iets te maken met de geluidsdraaggolf, want eerst werkte niet meer, dan werkte met de UK standaard; nu heb ik het terug op de EURO standaard gezet en het werkt nog altijd.

De tv toestel die met dit probleem te kampen had is inderdaad een simpele, kleine tv, met weinig regelingen, zo is het mogelijk dat na een software upgrade het moeite had om het geluid te vinden.

Ik weet niet meer wanneer ik de laatste upgrade via schotel gedaan heb, ik check regelmatig als er nieuwe software aanwezig is, maar waarschijnlijk is dit de oorzaak geweest van dit probleem. Waarschijnlijk, door het veranderen van standards, is ergens iets terug op de goede plaats geklikt.

 

Bedankt voor de hulp, als dit fout zich terug voordoet de volgende keer dat ik een upgrade doe, dan zal ik dit kunnen testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou kunnen herinner me dit nu van mijn Aberdeen periode in Schotland dat wel beeld maar geen geluid (moest daar een bakkie kopen), maar nog nooit een set optie voor de geluidsdraaggolf meegemaakt terwijl ik ook bij mijn flipbakken in de secret factory menus kwam en kom. Welk merk TV heeft deze optie?

 

Ome flip laat al veel toe als je de pincodes op de AB of andere procedures weet.

 

Niet geschikt voor leken overigens en als je eraan begint dan eerst alle settings opschrijven.

 

Rudolf

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...