Ga naar inhoud


Boos over misleiding HDTV


Aanbevolen berichten

Boos over misleiding HDTV

 

DEN HAAG - De Consumentenbond vreest dat consumenten de komende maanden televisieschermen kopen die niet geschikt zijn voor HDTV, terwijl elektronicaketens daarmee wel adverteren. De aanleiding voor deze vrees is een voorval bij Media Markt. Twee zaken van de Duitse elektronicaketen maakten onlangs reclame voor platte tv's die ten onrechte een HD-ready-logo droegen.

 

Media Markt heeft inmmiddels de fout erkend, zo liet de Consumentenbond vrijdag weten. De bond wil nu dat de Duitse keten de tv's terugneemt en een rectificatie plaatst.

 

Directeur Pieter Haas van Media Markt Nederland zei in een reactie dat klanten de tv's gewoon terug kunnen brengen. De gewraakte advertenties van de zaken in Den Haag en Rijswijk zijn een week oud, waardoor normale inruilgaranties nog gelden. "We leren hieruit dat we zorgvuldiger moeten zijn met het logo HD-ready”, aldus Haas.

 

Consumenten kunnen deze zomer tijdens het WK voetbal voor het eerst tv-beelden in HD-kwaliteit zien. Televisiefabrikanten hopen dat kijkers in groten getale overstappen omdat HDTV een scherper en warmer beeld biedt.

 

"Wij vermoeden dat elektronicaketens hun magazijnen nog vol hebben liggen met platte beeldbuizen die niet geschikt zijn voor HDTV en daar op een handige manier vanaf willen”, aldus een woordvoerder van de Consumentenbond. Media Markt-directeur Haas ontkent dat er sprake is van kwade opzet.

 

Alle grote kabelmaatschappijen geven vanaf het WK voetbal een HDTV-signaal door aan hun klanten. UPC maakte vrijdag bekend dat het eenmalig 49,99 euro aan activeringskosten vraagt voor de settopbox die nodig is om het signaal te kunnen ontvangen. Philips levert de kastjes. Nederland 2 is dan gratis in HD-kwaliteit te zien. Voorwaarde is wel dat de klant een abonnement heeft voor digitale televisie.

 

Bron: De Telegraaf vr 31 mrt 2006, 13:31

Link naar reactie
Delen op andere sites


Volgens mij ben je net zo'n 'sukkel' als je consumentenbond volgt hoor. Tsss heb je die tests wel is gelezen van ze? Triest gewoon. Als ze zelf al niks snappen van de producten/techniek hoe kunnen ze dan andere een goed advies geven. (?)

 

Verders stelt het HD ready logo ook weinig voor. Als je echt HDTV wilt zit er niks anders op dat een paneel te kopen welke een echte resolutie heeft van 1920x1080. En die zijn behoorlijk aan de prijs kan ik je melden.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
en warmer beeld biedt.

Kan iemand mij eens uitleggen hoe een warmer beeld eruit ziet..?

Beelden geven een realistische weergave van de orginele kleur weer of niet. "Warme kleuren": pure onzin..en typische leken-praat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Kan iemand mij eens uitleggen hoe een warmer beeld eruit ziet..?

 

Dat doet er niet toe, maar waarschijnlijk zit er teveel rood en geel in het beeld. Warm klinkt zo lekker knus, en verkoopt dus goed. Met geluid heb je dat ook, warm klinkende boxen. Dat kun je dan vaak vertalen met boxen die het hoog en midden verdonkermanen, ze kleuren dus als de ziekte. Maar ook die verkopen goed!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Moet zeggen dat 1550 Euro voor een 37" Full HDTV van 1920*1080 toch redelijk geprijst is.

 

Ik heb naar de specificaties van dat scherm gekeken, maar ik kan er geen touw aan vast knopen. Eerst schermen ze met 1920x1080, maar bij de specs staat PC: 1366 x 768 TV: 1920 x 1080. Dat lijkt mij redelijke onzin. Een LCD scherm heeft slechts één native resolutie, en niet twee. Ik vermoed daarom dat het een 720p scherm is ......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, wat wij van HD, HD-ready logo en de consumentenbond vinden doet er eigenlijk niet zo toe. Een leverancier cq verkoper dient gewoon eerlijk te zijn, helaas komt dat weinig voor en de gemiddelde consument verdient goede voorlichting, geen oplichting.

 

Daarnaast ik vind HD-ready een verkooptruck, en de beeldkwaliteit van (de meeste) LCD en plasma's om te huilen als je dan nagaat wat zon apparaatje kost.

 

Jammer dat de gemiddelde consument alleen kijkt naar het design en trendgevolig is.

-------------------------

m.v.g. Roy

-------------------------

Topfield TF7700HSCI, TF5500PVR; TF3000CIPRO; 99cm Funke schotel met stab HH100; 80 cm schotel; Mastera III en veel overbodige cams en cards

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Het is voor een PC een lagere resolutie dan voor TV. Wilde er bij mij eerst ook niet in.

 

Ik begrijp wat je bedoelt, echter je spreekt over aansturingssignalen, niet over de echte resolutie van het scherm.

 

Het scherm heeft een bepaald aantal pixels, dat ligt vast (je kunt ze tellen !!) en dat is de native resolutie. Die resolutie is dus onafhankelijk van het input signaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een test gelezen van de philips 37pf9830 en de Benq dv 3750 in een duits videoblad.

Beide zijn 1920*1080.

Uit de test komt navoren:

Beide toestellen hebben problemen met het omzetten van 576pal naar 1080

Bij de philips werkt de pixel plus niet goed waardoor een vlak beeld onstaat en rafelige randen te zien zijn.

De Benq heeft een slechte zwart waarde en een matig beeld in "video mode" en ook rafelige randen bij 576pal ,ook is het beeld onnatuurlijk kwa kleur.

Dit ter info

 

Mvrgr

 

T'is better to be thought a fool and remain silent than to open one's mouth and remove all doubt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stond er toevallig in die test ook nog bij als je WEL een echt 1920*1080 HDTV signaal naarbinnen stuurt, wat men dan van het beeld vond? Een 576 beeld op een 1080 scherm zal er inderdaad wat blurrie uitzien. Als ik m'n PC in een lagere resolutie zet dan de max res van m'n TFT, ziet het er ook niet uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De weergave in 1080 is top zoals de duitsers dat zeggen,alleen krijgt de philips bij de beeldtest 31 punten en de Benq 27,het verschil zit in de"bildnatuerlichkeit"die bij de Benq maar net voldoende is.

Ik zou de zwartwaarde en de"bildnatuerlichkeit"vooraf toch bekijken.

 

Mvrgr

 

T'is better to be thought a fool and remain silent than to open one's mouth and remove all doubt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...