Ga naar inhoud


Feedhoorn in brandpunt primefocus


Gast

Aanbevolen berichten

Hallo,<BR>Ik heb sinds kort een 2M primefocus schotel met C en KU in een Chaparral-Corotor2. Ga volgende week dat ding plaatsen en uitrichten<BR>,wel draaibaar natuurlijk. <BR>Ik heb een beetje het idee dat de feedhoorn niet helemaal in het brandpunt van de schotel "kijkt". Is er een manier om dit te controlleren en uiteraard weer te herstellen zodat ik straks wel de hele Clarkebelt pakt. null

Link naar reactie
Delen op andere sites


Meneer van de secret-satelliet-service, er hoort helemaal geen feedhorn in een prime focus schotel.<BR>Ik denk dat je vast een 'scalar'feed bedoeld, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op een prime-focus schotel zit bijna altijd een feedhorn, zeker als je een mechanische of een magnetische polarizer gebruikt. Die scalar rings kun je meestal op de feedhorn verschuiven om storingen te voorkomen. Om het brandpunt te bepalen zou je een touwtje kunnen nemen met daaraan een stukje lood of iets dergelijks. Leg de schotel dan plat op grond en bind het touwtje daar waar de feedhorn bevestigd zit. Als het lood precies de vorm van de schotel volgt als je hem beweegt heb je het brandpunt. Dit werkt uiteraard alleeen maar bij prime-focus schotels.<P>Grtz. Bullet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bullet, <P>Als je het het woordje 'feedhorn'nu eens letterlijk vertaald, dan krijg je dus voedings-hoorn.<BR>En een hoorn is, letterlijk gezien, een soort van trechter die voor een primefocus niet geschikt is vanwege de te kleine openings hoek.<BR>Het klinkt een beetje miereneukerig maar de kop voor een prime-focus heet dan geen feedhorn maar gewoon feed.<BR>(voeding)<BR>Uiteraard bedoelen we in dit geval hetzelfde maar benamen het anders. <P>Het is ook een beetje verwarrend omdat je bij een offset schotel spreekt over een LNBF, een LNB gecombineerd met feedhorn.<BR>(voor de commerciële markt)<P>Zo zie je maar dat verwarring snel kan ontstaan.<BR>Dat is precies hetzelfde als een LNB of een LNC.<BR>Beide hetzelfde alleen met een andere naam.<p>[ 10-07-2001: Message edited by: mdrz ]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is fijn dat je zelf snapt wat je bedoel. Weet je nu ook nog antwoord op mijn vraag MDRZ ?<P>Enne BULLET, jou idee is misschien wel goed om uit te proberen. Had zelf al gedacht om een laserpointer (je weet wel, zo'n laserpen met rode stip) om de feed(hoorn) heen en weer te verschuiven. Alleen heb je dan het nadeel dat je weer niet weet of de laserpen loodrecht naar beneden kijkt, symmetrisch met de feed(hoorn).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Secret-Satellite_Service ,<P>Ik weet niet zeker maar volgens mij maakt het niet zo heel erg veel uit als de feed een klein beetje uit het midden kijkt.<BR>Je moet het signaal van je LNB zien als een 'bol' en niet als een gericht signaal zoals bij een offset lnb, als je begrijpt wat ik bedoel.<P>En anders zou je eens kunnen expirimenteren met een satfindertje of iets dergelijks.<BR>Uit ervaring weet ik dat je de kop een aardig suk uit het lood kan buigen voordat je verandering in het signaal ziet.<p>[ 10-07-2001: Message edited by: mdrz ]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Boyz,<P>hier is ook een formule'tje voor hoor.<BR>Ik ben een tijdje terug bezig geweest met een sjapparal schotel en een sjappie feed-(horn). was iets van d= FD2xwortel diepte schotel maar exact weet ik het niet meer.<BR>fd= diameter schotel.<BR>mocht ik hem weer weten dan post ik hem wel.<BR>anders zou je nog met een satanalyser kunnen klooien. shocked.gif" border="0shocked.gif" border="0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze formule is om de afstand te bepalen vanaf brandpunt schotel tot feedhoorn.<BR>En waar haal ik effe gauw een analyser vandaan. Misschien ideetje, GAMMA bouwmarkt hi.............<P>Ik bedoel het rechtzetten van de feedhoorn in. Dat de feedhoorn echt in het brandpunt van de primefocus-schotel "kijkt".<P>Groeten,

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi. ooit hetzelfde probleem gehad alleen stond mijn 1.50 m prime focus halfweg een schuin dak. ik heb het opgelost door een ong. 6 cm brede aluminium strip (toevallig voorhanden) op die lengte te zagen , zodat ie precies tussen het diepste punt van de schotel en de feed(horn) (diam. 52mm )paste.<BR>het ene eind van de strip zuiver haaks gemaakt, de andere kant spits.<BR>door nu die haakse kant 1 maal horizontaal en 1 maal vertikaal tegen de scalar ringen van de feed(horn) te houden en met de punt van de strip door het midden van de schotel te bewegen (e.v. streepjes zetten ) kun je zien of je goed zit.<BR>een feed voor C band is natuurlijk groter ,daar moet je de haakse kant e.v. voor<BR>aanpassen. hopelijk is mijn uitleg en beetje duidelijk. gr trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

HI;<P>Tja met enige verbazing heb ik de discussie gevolgd de formule is:<P>f = r²/4c<P>waarbij<BR> f = focus punt<BR> r= radius van de schotel<BR> c= schoteldiepte <P>Met een beetje wiskunde kom je er wel ; met dank aan Dr Dish<P><BR>Suc6<P>Allcamjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vraag was hoe je kan zien of de feedhoorn in het brandpunt kijkt. Niet de afstand van feedhoorn.<BR>Maar toch geinig dat ik nu de formule heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...