Ga naar inhoud


va 30 oktober landelijke dekking en publieke omroep FTA


Gast

Aanbevolen berichten

Antenne kan van dak af

Gepubliceerd op vrijdag 28 april 2006

DEN HAAG (ANP) - De ouderwetse 'harkantenne' op het dak verliest binnenkort zijn functie. Vanaf 30 oktober zijn er geen tv-signalen meer mee te ontvangen.

 

Wel is er dan een alternatief voor de analoge signalen. Nederland 1, 2 en 3, alsmede de regionale zenders, zijn dan gratis te ontvangen via digitale ethertelevisie.

 

Het kabinet heeft vrijdag besloten op te houden met analoge televisie, omdat het instandhouden geld kost, terwijl bijna niemand er nog gebruik van maakt.

 

De harkantenne werd na de start van de televisie in Nederland, in 1951, een vertrouwd beeld. Later verdrongen kabel en sateliet de harkantenne. Daar is een derde alternatief, digitale ethertelevisie, bijgekomen.

 

Bron: Planet.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites


Volgens de laatste berichten wordt het Free to VIEW en niet FTA. Dus wel smartcard nodig.

 

De publieke omroepen zijn in ieder geval via Digitenne zonder abonnementskosten te ontvangen. Wel moet u een decoder, een kleine antenne en een smartcard aanschaffen. Voor de smartcard betaalt u eenmalig ca. € 20,-.

 

Staat in http://www.minocw.nl/factsheets/509

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onderaan staat ook het kamerstuk. Op basis van deze gegevens is de kamer akkoord gegaan. Ik vind de tekst alleen erg eenzijdig geschreven.

 

Voor mensen die geen kabelaansluiting kunnen krijgen of willen hebben, is in het gehele land satellietontvangst beschikbaar.12 Satellietontvangst is relatief goedkoop. Een installatiepakket met schotel, decoder en smartcard (€30,- per jaar) is op dit moment voor minder dan €300 verkrijgbaar. Men krijgt dan een groot aanbod van publieke en commerciële zenders. De publieke zenders zijn gratis te ontvangen. Hoewel het een behoorlijke investering is, kan de schotel in vergelijking met een gemiddeld kabelabonnement in circa twee jaar worden terugverdiend. Ook voor een groot deel van de huishoudens op campings of vakantiehuizen vormt de satelliet een goed alternatief.

 

Je kunt inderdaad een pakket krijgen voor 300 euro, maar die schotel zal ook geinstalleerd moeten worden. Natuurlijk kan een jong iemand dit wel, maar ik vrees dat de doelgroep toch voornamelijk uit oudere mensen zal bestaan. Ervan uitgaande dat er ook nog eens zo'n 75 euro aan installatiekosten kom je zeker niet aan de vergelijking dat het "vergeleken met een kabelabonnement binnen twee jaar is terugverdiend". Er van uit gaande dat voor deze groep mensen een basisabonnement voldoende zenders zou bieden (deze biedt al veel meer zenders als dat ze hadden) doen ze bijna 4 jaar over om quitte te komen. Met de sat hebben ze dan nog alleen nog maar de FTA zenders (NL1, NL2, NL3 en BVN (als NL zenders)).

 

Ik vind het prima dat ether tv eruit gaan, maar het kamerstuk is niet volledig vind ik.

 

http://www.minocw.nl/documenten/18255.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Volgens de laatste berichten wordt het Free to VIEW en niet FTA. Dus wel smartcard nodig.

De publieke omroepen zijn in ieder geval via Digitenne zonder abonnementskosten te ontvangen. Wel moet u een decoder, een kleine antenne en een smartcard aanschaffen. Voor de smartcard betaalt u eenmalig ca. € 20,-.

Staat in http://www.minocw.nl/factsheets/509


Edit: zie deze link http://dutchmedia.web-log.nl/dutchmedia/2006/04/30_oktober_nl_1.html

Geen goed woord voor over!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu begin ik nieuwsgierig te worden.....

 

Ik heb hier 2 ontvangers.

Allebei met een smartkaart, maar geen beeld ... Want geen abonnement genomen.

 

Zou ik die kaarten dadelijk kunnen activeren ?

Ik heb ze tenslotte al in huis, Dus 20 Euro betalen lijkt me dan

niet nodig......

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

de originele titel van het artikel slaat ook nergens op!

 

In de gebieden waar nu veelal nog analoog gekeken wordt met een "harkantenne" zal dat ding straks nog steeds nodig zijn voor DVB-T.

 

De dekking zal niet overal zo goed worden als in de randstad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
De dekking zal niet overal zo goed worden als in de randstad.


Dat weet ik zo net niet niet, er gaat straks wel uitgezonden worden met grotere vermogens als de "steunzenders" die nu in de Randstad actief zijn.

Die vermogens zij al bekend en staan vermeld op de website van het Agentschap Telecom.

Grtz, Matthijs

Gigablue UHD Trio 4k met OpenATV 7.1 / Octagon SF8008 met OpenATV 6.4

Imperial DABman i150, DAB+, FM, Internetradio

Visiosat Big Bisat / Triax 64cm met:
42 * 39 * 36 * 33 * 28.5 * 23.5 * 19.2 * 16 * 13 * 10 * 9 * 4.8 * 3 gr oost / 1 gr west

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Citaat:
De dekking zal niet overal zo goed worden als in de randstad.


Dat weet ik zo net niet niet, er gaat straks wel uitgezonden worden met grotere vermogens als de "steunzenders" die nu in de Randstad actief zijn.

Die vermogens zij al bekend en staan vermeld op de website van het Agentschap Telecom.

Dan nog is het minder...analoog heb je vaak met wat ruis in alle uithoeken en aangrenzende gebieden...

Digitaal niet.....plus dat iedereen nu denkt dat de grote antenne weg kan..

Maar er zal nog veel over gesproken worden vooral door de regiozenders!

Grtz, Matthijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmm, net eens op http://www.agentschap-telecom.nl/dav/index.html zitten kijken, maar ze zijn nog al wat van plan om te gaan plaatsen. Staat alleen geen datum bij wanneer het gaat komen. Wel valt op dat het zendvermogen en de hoogte van de antenne een stuk lager zal zijn dan wat er momenteel in de mast van Lopik hangt. Zouden ze die mast nou echt 150 meter lager gaan maken? Of wordt hij dan alleen nog maar als kerstboom gebruikt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

de zenders zijn toch gecodeerd hoor. je moet dan net als bij CDS een smartkaart kopen en eenmalig activeren voor €20,-

wel goed koper dan CDS maar daar is het gratis kijken ook voorbij.

ben benieuwd hoelang KPN gratis blijft.

DM920 2x S2+1xDVB-C/T - Apple TV 4K - DM8000 2x S2 + 2x DVB-C


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de DAV staan gegevens die al maanden oud zijn, als het al geen jaar is. Het zou toch heel goed kunnen dat de jongste plannen van KPN afwijken van deze gedateerde informatie.

 

Wanneer bijvoorbeeld voor de provincie Gelderland de huidige zenderparken gebruikt worden, heeft KPN een probleem voor de provincie Utrecht. KPN zal dan het huidige vermogen moeten opschroeven en/of uitzendmasten hoger moeten plaatsen om provinciale dekking te krijgen (voor TV Utrecht).

 

Met een paar weken/maanden zal het ons wel duidelijk worden en zullen deze gegevens wel snel bijgewerkt worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enne, als ik dan zo'n kaartje en ontvanger koop voor ned 1 t/m 3, en mijn lokale omroep, kan ik dan ook de FTA belgische zenders (die bij mij in Eindhoven goed te ontvangen blijken te zijn) ook binnenkrijgen?

Al is het met een "trucje"bij het inlezen van de kanalen misschien?

 

Likus

DB800 op OpenPLi 2.1 en DB8000 op OpenPLi 4.0 met DVB-S2 en DVB-T
Qnap NAS TS-210 Canal Digitaal & Digitenne
Wavefrontier T55 / Triax 88
met Satconn 1/10 / 2x Spaun 411

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...