Ga naar inhoud


ervaring gevraagd nefit HRC24U ketel


Matchless

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Ik zal proberen de situatie in de woning proberen uit te leggen.

 

het betreft een woning uit de jaren 60 met 3 verdiepingen. op de begane grond staat een oude cv ketel en in de keuken op de eerste verdieping stond een huurgeyser die voor de passeren akte verwijderd zal worden. De CV ketel is op de bestaande rookgas kanaal aangesloten waar vroeger een kolenkachel op aangesloten was. totaal zitten er geloof ik 3 of 4 kanalen. Nu was mijn idee om de HR ketel naar de tweede verdieping te verhuizen. dit omdat dan de badkamer direct naast de ketel komt en de keuken precies onder de ketel (bijna dan).de WW leidingen zijn dan heel kort.

 

Het rookgaskanaal waar de oude cv op aangesloten is ligt in een soort tunnel die helemaal naar boven gaat. daar liggen de waterleidingen, rookgas en riool leidingen. Gas waarschijnlijk alleen tot de eerste verdieping. Wat de dikte van de leidingen betreft kan ik nu nog niet zeggen. Ik was al naar een erkende installateur geweest en van de installatie kosten werd ik niet bepaald blij. 1000 euro voor alleen ophangen is veel geld. Dan zou ik op bijna 2500 euro komen voor de ketel.Ik zet een woning als bijlage erbij (niet de woning van me vriendin ivm privacy). Als er een erkende installateur meekijkt en in zuid limburg woont dan zou ik blij zijn met een PMetje .

 

1143716-woning.jpg

 

 

Citaat:
Een luchttoevoerrooster is verplicht bij open toestellen. Wanneer een

gesloten toestel (eigenlijk tegenwoordig allemaal) hun lucht direct

van buiten halen is een luchttoevoerrooster voor verbrandingslucht

uiteraard niet meer nodig.

 

die nefit HRC24U is dat een open of gesloten systeem? Ik kan niet door het plafond gaan boren want dat is erg dik.

1143716-woning.jpg

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Je bent in de basis goed bezig om de ketel op een centrale plek

te zetten en het liefst bij de grootste onregelmatige afnemer: de keuken.

Dat de ketel ook dicht bij de badkamer zit is ook een absolute pré.

Niet alleen het leidingverlies wordt dan zoveel mogelijk beperkt maar

ook de vervelende wachtijden bij de tappunten.

 

Je hebt het over 3 verdiepingen en de ketel op de 2e verdieping.

Houdt dit in dat boven de ketel de derde verdieping zich bevindt?

Indien ja, is dit extra behoudt van je ketel.

 

Er zijn speciale rookgasafvoeren die je in een bestaande schoorsteen

kunt plaatsen met speciale rookgasafvoerkappen.

 

Denk wel aan een condensafvoer, die moet je waarschijnlijk wel

nieuw installeren (een geiser heeft zo'n afvoer niet nodig vandaar).

 

HG CC

 

Plaatje niet kunnen bekijken.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kunt ook een rookgaspijp door het bestaande rookgas kanaal trekken en dan de nieuwe ketel op dezelfde plaats hangen als waar nu de oude ketel staat. de nieuwe rookgaspijp is dan je rookgasafvoer en de ruimte die over blijft is dan je luchttoevoer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

plaatje zou nu wel zichtbaar moeten zijn.

 

nee ,er zit geen verdieping meer boven. dus begane grond, eerste verdieping en tweede verdieping.

 

de condens afvoer zal niet zo'n probleem zijn want de tunnel waar de leidingen inliggen gaan de muren van weg want die is zo groot als een douche ruimte. dan komt ook de rioolbuis tevoorschijn. die wil ik dan splitsen voor de badkamer en condens afvoer. Alleen de gasleiding moet helemaal naar boven . ik denk dat de orginele leiding naar de keuken te dun is. Ook erg oud.

Is er een regel hoe de gasleiding aan de muur gezet moet worden? beugeltjes of klemmen? en op hoeveel afstand van elkaar voor een steigende leiding?

Als ik de ketel zelf (netjes)zou ophangen en dan de gasleverancier de boel laat controleren is de kans dan groot dat de boel afgekeurd wordt?

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Is er een regel hoe de gasleiding aan de muur gezet moet worden? beugeltjes of klemmen? en op hoeveel afstand van elkaar voor een steigende leiding
om de 100 cm een beugel en hier zijn 2 types voor voorzover ik weet de kleine van gegoten aluminium te bevestiggen met een 6mm plug en de koperen versie van flamco dit is een koperen beugel met een draadeind naar tapse schroefdraad met een 10mm plug te bevestiggen en de nefit is een gesloten systeem heeft geen luchttoevoerrooster nodig

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Matchless.

 

Het vervangen van een CV ketel voor een doorsnee woning kost afhankelijk van toesteltype en situatie globaal tussen de 2000 en 2500 Euro.

 

Bij de meeste erkende installateurs heb je dan 2 jaar volledige garantie.

Veel merken bieden tegenwoordig aanvullende onderdelen garantie. Waardoor je de garantie op onderdelen kunt verlengen.

 

Sommige installateuers willen ook wel samen de ketel plaatsen. Waarbij je alles wat je zelf kan zelft doet en de installateur de ketel in bedrijf steld en de garantie verleend. Dit kan je een leuk bedrag aan montage schelen en je weet dan toch dat het goed gebeurd.

 

Je kunt ook ergens goedkoop een ketel kopen. Meestal geven die mensen geen garantie. De fabricant heeft in hun garantievoorwaarden staan dat de ketel geplaatst dient te worden door een erkend installateur om in aanmerking te komen voor de fabrieksgarantie.

 

Suc6 met je keus

 

@Con.

Sommige merken proberen door prijs marktaandeel te veroveren. Dit komt niet altijd tegoede van de kwaliteit.

Ton

 

Wavefrontier, 4x quat LNB, multiswitch 17in/8uit

DM7025, DM7020, DM5620,DM600PVR, DM500, DM800HD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er op de tweede verdieping een rookgas afvoer? En zo ja, wat heeft daarop aangesloten gezeten?

 

Bij een gesloten ketel wordt ook de verbrandingslucht van buiten aangezogen, dus bij jou zeer waarchijnlijk vanaf het dak. De ketel kan dan op twee manieren worden aangesloten, met twee afzonderlijke buizen (één rookgas, één luchttoevoer), of één concentrische buis. Die laatste bestaat uit een grotere buis voor de luchttoevoer, met daar binnenin een dunnere buis voor de rookgasafvoer. Die grotere buis kan ook een bestaande rookgasafvoer zijn, maar dan moet hij wel bruikbaar (b.v. schoon) zijn natuurlijk. Anders moet er een voering geplaatst worden.

 

Als je veel belang hecht aan een grote warmwater capaciteit moet je op de W klassificatie letten. Je hebt W3, W4, W5 en W6 ketels. Hoe hoger het W nummer, hoe meer warm water opbrengst, en dat hoeft niet samen te hangen met de verwarmingscapaciteit. Daalderop heeft b.v een W6 ketel die dus heel veel warm water kan afgeven (leuk om een bad te vullen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Nefit is relatief erg duur.

Voorbeeld bij een grote warmteboer op www
Nefit € 960, thermostaat € 140 samen € 1.100
Remeha inclusief thermostaat € 738
Beide CW4.

Tegenwoordig moduleren alle ketels met de juiste ruimtethermostaat.

Zorg in ieder geval dat de ketel CW4 heeft, dan hoef je niet zo naar
water te zoeken om tijdens het douchen nat te worden.

Wat betreft rendement met betrekking tot de cv zijn ze allemaal gelijk.

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik geboren en getogen ben met Remeha.

HG CC


Vermeld de volgende keer a.u.b. welke typen je met elkaar vergelijkt.

Ik heb net zelf even vergeleken bij een dozenschuifende webshop (zonder garantie dus)

Nefit smartline HRC24 basic combi CW 4 € 1057
Nefit smartline HRC24 combi CW4 € 1143
Nefit smartline HRC24U combi CW4 € 1175
Remeha Quinta 28 combi CW4 € 1030

Dus je bewering dat nefit relatief erg duur is klopt dus niet.
Nefit heeft ook een toestel die ongeveer net zo duur is als de Remeha.

Wat belangrijker is dat je de toestellen technisch naast elkaar zet en alle aspecten met elkaar vergelijkt. En niet zomaar willekeurige types van verschillende merken met elkaar gaan vergelijken.

@Algemeen.

Kijk bij de aanschaf van een nieuwe ketel niet alleen naar prijs. Als je een combiketel heb word deze wel 365 dagen per jaar gebruikt voor een periode van meer als 10 jaar. Als je dan gaat kijken wat 500 euro meer aanschaf je per dag kost is dat haast niets. Is 50 euro per jaar / 13 cent per dag. Gaat de ketel 15 jaar mee word dit alleen maar minder.

Voor een auto met een paar extra opties word heel gemakkelijk 1000 euro meer betaald terwijl die auto veel minder gebruiks uren heeft als de ketel en de auto over het algemeen veel sneller weer word vervangen.

Voor de liefhebbers heb ik de prijslijst met alle typen van nefit bijgevoegd.

1144341-nefitprijslijst.pdf

Ton

 

Wavefrontier, 4x quat LNB, multiswitch 17in/8uit

DM7025, DM7020, DM5620,DM600PVR, DM500, DM800HD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom is een dozenschuivende webshop "zonder garantie dus"? Kun je dat aangeven?

Ik denk dat ze wel degelijk garantieplichtig zijn.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tonslag, ik denk dat je toon zoals deze . . .

Vermeld de volgende keer a.u.b. welke typen je met elkaar vergelijkt.

 

Of deze . . .

Dus je bewering dat nefit relatief erg duur is klopt dus niet.

Nefit heeft ook een toestel die ongeveer net zo duur is als de Remeha.

 

matchless haalde de goedkoopste ketel van Nefit aan. Die zette ik naast

de goedkoopste ketel van Remeha de Avanta en die is wel degelijk de prijs

zoals ik die noemde.

 

Houdt er voortaan een beetje rekening mee dat ik zo'n 25 jaar techneut

ben en verwarming niet alleen mijn vak is maar ook mijn hobby.

 

Ik zal de laatste zijn om iemand verkeerde info te geven. Wel heb ik een

voorkeur uiteraard, dat geef ik ook duidelijk te kennen.

 

Let wel, no hard feelings!

 

Hierbij tevens een plaatje met de prijzen waarbij gelet moet worden

op de CW waarde, ik ben uitgegaan van allebei CW4 in verband met

comfort ten aanzien van tapwater. Zie ook mijn eerdere verhaal.

 

1144423-Nefit-Remeha.jpg

 

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Waarom is een dozenschuivende webshop "zonder garantie dus"? Kun je dat aangeven?
Ik denk dat ze wel degelijk garantieplichtig zijn.


Wat is garantie?????

Als je een auto koopt er er is wat kapot rij je terug naar de garage en word het gerepareerd zonder dat er een rekening aan te pas komt. Dit is garantie.

Koop je een nieuwe broek en thuis blijkt dat er een naad los zit dat ga je terug naar de winkel en word de broek omgewisseld voor een nieuwe. Dit is garantie.

Maar nu bij een CV ketel. De CV-ketel gaat kapot. Je haald hem van de muur en stuurd hem terug naar het adres waar je hem gekocht heb. Zij op hun beurt zorgen er voor dat hij gerepareerd word en weer terug word gestuurd. Dit is garantie. 1 nadeel. Je bent je CV-ketel minimaal een week kwijt.

Nou zal niemand zijn CV ketel van de muur halen om op te sturen. Dus er moet iemand langskomen die hem ter plaatse kan repareren. Is dit garantie??

De fabrikanten in nederland zijn verplicht om garantie te geven. De fabrikanten geven dan ook 2 jaar garantie op alle onderdelen. (hier zijn wel wat uitzonderingen op) Een onderdeel is defekt. Een nieuw onderdeel word besteld en betaald. Het geld van het nieuwe onderdeel word teruggeven nadat blijkt dat het oude onderdeel nog binnen de garantie viel.

Het verkooppunt is degene die eventueel aanvullende garantie geeft. Dus garantie op het ter plaatse vervangen van defekte onderdelen. Maar dit is niet verplicht.

Mijn advies is dus. Vraag bij een online webshop eerst na wat voor een garantie er word gegeven. Word er alleen gesproken over fabrieksgarantie wees dat voorzichtig. Nou zullen de meesten fabrikanten uiteindelijk wel ter plaatsen de problemen komen oplossen. Maar garanties dat het de zelfde dag gebeurd heb je niet omdat het verkooppunt daar verantwoordelijk voor is.

Hopelijk heb ik met dit verhaal aangeven waarom ik sprak van "zonder garantie"

Ton

 

Wavefrontier, 4x quat LNB, multiswitch 17in/8uit

DM7025, DM7020, DM5620,DM600PVR, DM500, DM800HD

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Con.

 

Ik wil je bij deze mijn excuses aanbieden.

 

Het was niet de bedoeling om tegen jou bot te doen. Ben het niet altijd eens met je antwoorden maar het zijn wel antwoorden waaruit blijkt dat er genoeg kennis achter zit.

 

Ik had de Remeha Avanta over het hoofd gezien. Dus mijn prijsoverzicht klopte niet helemaal. En bij deze geef ik dus net als jij aan dat nefit duurder is als Remeha.

 

Con als je zin heb wil ik wel een discussie met je aangaan over Types ketels is het algemeen en wat belangrijk kan zijn voor de juiste keuze van een toestel. Waarbij we allebij kijken naar techniek en niet naar persoonlijke voorkeur of PRIJS.

 

Mijn persoonlijke voorkeur van CV ketel word niet meer gemaakt. Dat is die oudewedse gietijzeren staande ketel. Die waren haast niet kapot te krijgen.

Ton

 

Wavefrontier, 4x quat LNB, multiswitch 17in/8uit

DM7025, DM7020, DM5620,DM600PVR, DM500, DM800HD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...