Ga naar inhoud


waterpomp 220v of krachtstroom ?


Han Peekel

Aanbevolen berichten

Ik ben hier dringend aan een nieuwe drink waterpomp toe omdat de vooruitgang er niet voorgezorgd heeft dat er (nog)geen waterleiding langs dit perceel loopt.

 

De huidige instalatie werkt op krachtstroom er zit 20m van die oude geteerde leiding aan die ook helemaal vervangen dient te worden .

Nu wil ik naar een 220 voltmotor omdat er nieuwe leiding ligt maar een kennis zegt dat over het algemeen als de waterpompen inschakelen de verlichting even zachter gaat branden.

Dit lijkt me niet echt bevordelijk voor Computers ed .

 

Iemand hier ervaring mee ?

 

Joop

Link naar reactie
Delen op andere sites


voor een normale drinkwaterpomp gaat het licht echt niets zachter branden hoor bij het inschakelen.

 

of je moet een enorm lange (en te dunne) kabel gebruikt hebben , of hoge vermogens schakelen.

 

een aparte groep is altijd aan te raden voor de computer i.v.m. mogelijke piekspanningen die door andere aparaten veroorzaakt kunnen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de verwarming van jouw wasmachine of vaatwasser aan gaat dan heb je ook een piekspanning. Ik heb nog nooit gehoord dat een computer daar problemen mee heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Als de verwarming van jouw wasmachine of vaatwasser aan gaat dan heb je ook een piekspanning. Ik heb nog nooit gehoord dat een computer daar problemen mee heeft.

 

meestal niet hoor

maar bij ons aan de zaak was het ook steeds kloten, voeding pc defect , voeding weegschaal defect , het heeft ons 6 weegschaalvoedingen en 2 pc voedingen gekost in 3 jaar.

 

toen maar een andere groep rechtstreeks uit de meterkast , en nu al 4 jaar geen problemen meer.

 

electronische apparaten worden tegenwoordig steeds gevoeliger voor piekspanningen, dus bij voorkeur een schone groep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in een normaal woonhuis word er maar 1 fase gebruikt van de krachtstroom leiding dus een andere groep maakt niets uit daar alle groepen te samen komen op deze ene fase.

en je moet toch wel met een hele dikke pomp aankomen wil je dit merken,als een verwarming van een wasmachine aangaat of je droger merk je daar ook niets van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt helemaal aan de nominale stroom van de pomp.

Pompen hebben de vervelende eigenschap dat de aanloopstroom

vele malen groten is dan de nominale stroom, veelal faktor 5.

Ofwel de startstroom.

 

Een waterpomp kan een flinke nominale stroom hebben indien de

te behalen druk hoog is. Meestal voldoet voor huis, tuin en

keukengebruik 230 Volt nog wel maar het is wel verstandig dit

op een "onbelangrijke" groep te zetten om spanningsdippen te

voorkomen, die zullen zeker voorkomen.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is dus niet persé noodzakelijk Alan.Een aparte groep werkt wel degelijk.Ik neem aan dat er bij drinkwatervoorziening tevens gebruik gemaakt word van een buffer (compressietank) zodat de pomp niet gelijk aan hoeft te slaan zodra er maar even een kraan open gedraaid word.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Dat is dus niet persé noodzakelijk Alan.Een aparte groep werkt wel degelijk.

 

Dan moet jij me dat eens uitleggen.

 

Als je de stoppenkast neemt en er komt 1 fase binnen.

Dan wordt deze fase simpelweg verspreidt over diverse zekeringen (groepen).

De bedrading normaal is gesproken 2.5mm2 dus weerstand is er ook niet echt.

Als er dus ergens een piekspanning is dan is dat op alle groepen merkbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
in een normaal woonhuis word er maar 1 fase gebruikt van de krachtstroom leiding


Dan heeft de poster geen normaal woonhuis, want hij heeft nu een krachtstroom (3 fase) pomp. In huis heeft hij dus al minstens 3 gescheiden groepen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de leidingen er al liggen, zou ik de pomp weer vervangen door een krachtstroom model. Minder kans op storing of defecten, meer vermogen en veel lagere belasting van je kabels.

 

De waterleiding kun je vervangen door tyleen, die zwarte flexibele kunststof leiding. Makkelijk aan te sluiten, en goed bestand tegen weer en vorst enzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met pompen is het vaak allemaal een beetje een prijstechnisch verhaal.

Een 220 volt enkelphase pompje of een 380VAC 3 phase pompje maakt in principe weinig uit als het vermogen maar beperkt blijft. En dat is voor een bron of hydrofoorpomp meestal wel het geval. Voor aleen een woonhuis ben ik ze zelden groter tegen gekomen dan 1.1 of maximaal 1.5 KiloWatt.

Je stofzuiger gebruikt vaak al meer stroom.

 

Dus dat is het probleem niet.

Ook zijn 220VAC pompjes vaak nog eens behoorlijk goedkoper. De hele electrische constructie is gewoon goedkoper en dus ook het hele pompje.

 

Zijn er dan helemaal geen nadelen aan een 220VAC pompje ?

 

Tuurlijk wel. Doordat het pompje moet worden gestart met een condensator is dit nu net de zwakke schakel. Na verloop van een paar jaar wordt de condensator minder wardoor de pomp lastiger start. Als er een goede (juist ingestelde) beveiliging wordt gebruikt ook al geen probleem, als de pomp niet meer wil starten dan schakelt de beveiling uit en zal het euvel snel duidelijk worden. Nieuwe condensator (en eventueel direct nieuwe lagers en seals) en je pomp kan er weer jaren tegenaan.

 

En daar wringt nu net vaak de schoen.

1/geen goede beveiliging waardoor de pomp na een paar jaar dus doorbrand.

2/Hij doet het toch nog, dus waarom preventief lagers en seals wiselen.

 

220 of 380 Volt maakt dus niet teveel uit. Wat wel uitmaakt is een Chinees (Made with germany technology:-) "gamma" pompje, of een goede degelijke.

Een plastic pompje met aluminium impeller kost weinig maar is vaak niet te repareren (zijn ze gewoon niet voor gemaakt). Een degelijke stalen pomp met gietstalen of RVS impeller is dan vaak 3 keer zo duur, maar gaat 10 keer zo lang mee.

 

geluk ermee dus..

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn cafe heb ik een hele zwaar rioolpomp die behoorlijk hard moet werken. Dit omdat het toilettenblok in de kelder zit.

Qua elektra heb ik daar nooit problemen mee gehad en hij zit gewoon op 220volt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ikzelf heb trouwens een 220V grondwaterpomp van 1 kW, en die doet het al jaren prima (ook al vergeet ik er vaak 's winters tijdig het water uit te laten lopen). Maar die wordt niet zo vaak gebruikt, alleen voor drinkwater voor paarden en sproeien van tuin, wei of rijbak bij extreem droog weer. Dat is puur omdat ik in de schuur nog maar 2 groepen stroom heb, anders had ik ook een 380V pomp geinstalleerd.

 

Een 220V pomp is sterk genoeg, en kan ook prima betrouwbaar enzo zijn. Maar als de elektra het toelaat zou ik zeker een 3 fase model installeren, zeker omdat je er voor je huis van afhankelijk bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...