Ga naar inhoud


31,5 east Optus A3


sheeplover

Aanbevolen berichten


Deze bejaarde satelliet heeft een sterke "inclined orbit", dus is lang niet altijd te ontvangen als je schotel alleen de Clarke-belt kan volgen. De beste kansen heb je als die recht boven de evenaar is (latitude = 0 graden). Gorbtrack krijg ik hier niet up to date (want die zegt dat die nog boven de Stille Oceaan hangt). Hier is wel de actuele positie te zien.

 

Ik heb het nog niet geprobeerd, er moet eerst iets interessanters te zien zijn!

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je spreekt over een bejaarde satelliet maar als ik kijk naar de toevoegingen op lyngsat zie ik dat deze dateren van 28-06 en 30-06 jongstleden. Omdat ik verder geen oudere frequenties zie, was ik uitgegaan van de gedachte dat het hier een nieuwe satelliet betrof.

 

Groetjes van john uit Den bosch

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Thijzel
Citaat:
Je spreekt over een bejaarde satelliet maar als ik kijk naar de toevoegingen op lyngsat zie ik dat deze dateren van 28-06 en 30-06 jongstleden. Omdat ik verder geen oudere frequenties zie, was ik uitgegaan van de gedachte dat het hier een nieuwe satelliet betrof. Groetjes van john uit Den bosch


Als ik op de website van Singtel kijk zie ik dit over de Optus A3:

Optus A3 - Launched in 1987, Optus A3 is equipped with a communications payload of 15 transponders operating in the Ku-band. Optus A3 is currently in inclined orbit at 164ºE, and is now in its 18th year of operation carrying international telephony and backhaul applications.

De informatie op een satellite fact sheet laat zien dat deze komt van 164°E en in april 2006 Out of service is gegaan met als reden "Moved to the junk orbit" op die zelfde pagina staat een link naar Lyngsat met de transponder gegevens waar ik een aantal SES Astra zenders zie. Jammer alleen dat je niet kan door klikken op de beams voor de foot prints. Als je in Google zoekt naar Optus A3 dan is de eerste link die naar Lyngsat als je de door Google cache versie kijkt die gemaakt is op 26 juni dan wordt deze weergegeven als Optus A3 at 57.0°E zonder enige transponders in gebruik. Als laatste en aanvulling kwam ik dit Wikipedia artikel tegen waar in staat "Satellite will be 190% over design life by the time it is replaced
Optus A3 was transfered to orbital position 31.5'E which belongs to SES Astra. 01 July 2006 Several transponders are active for testing purposes to Europe."
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt allemaal. Ongelofelijk, op duitse boards denk men dat Astra deze plaatsing op 31.5 oost alleen gedaan heeft om zo deze positie gereserveerd te houden. Later kan dan een verse satelliet hier gaan hangen, als aanvulling op 28.2 oost. Daar moeten dan wel nóg specialere monoblocks voor komen dan die er nu al zijn voor 19.2 / 23.5 oost!

 

Rare verhalen maar wie weet.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Thijzel
Citaat:
Klopt allemaal. Ongelofelijk, op duitse boards denk men dat Astra deze plaatsing op 31.5 oost alleen gedaan heeft om zo deze positie gereserveerd te houden. Later kan dan een verse satelliet hier gaan hangen, als aanvulling op 28.2 oost. Daar moeten dan wel nóg specialere monoblocks voor komen dan die er nu al zijn voor 19.2 / 23.5 oost!
Rare verhalen maar wie weet.


Als de onweer een beetje weg is getrokken zal ik hem eens toevoegen en scannen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Thijzel
Citaat:
Als de onweer een beetje weg is getrokken zal ik hem eens toevoegen en scannen.


Ik heb vannacht gekeken, geen van de transponders geeft hier beeld op de 88cm Triax.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een weekje terug was hij volgens Duitse bronnen om 21u30 perfect te ontvangen, in elk geval op de Central beam maar mogelijk ook nog op één of meerdere andere beams. Dus loont de moeite om vanavond tussen 9 en 10 nog eens een keertje te proberen.

 

Je kan hem natuurlijk ook tracken met de nodige software of via deze site (http://www.n2yo.com/?s=18350). Al weet ik niet of die betrouwbare resultaten geeft, vermits hij pakweg de Astra 3A ook onder de horizon plaatst?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...