Ga naar inhoud


BIOS updaten


Bambix

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

 

Ik heb een PIII 700Mhz. Hiervan wil ik de BIOS updaten.

De BIOS wat erin zit is: Award Modular BIOS v6.00PG. Nu ben ik op internet gaan zoeken of daar een update van aanwezig is, maar ik kan alleen het bestandje: Tx98-a22.bin vinden. Deze schijnt voor windows 98SE te zijn. Ik draai zelf XP pro + SP2.

 

Weet iemand of er een bios-update voor xp bestaat?? zo ja, waar deze te downloaden is?

 

Alvast bedankt,

Bambix.

Dreambox 800S en 500S....2.1.4, Stab HH 100, 80 cm schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Citaat:
Beste mensen,


Ik heb een PIII 700Mhz. Hiervan wil ik de BIOS updaten.
De BIOS wat erin zit is: Award Modular BIOS v6.00PG. Nu ben ik op internet gaan zoeken of daar een update van aanwezig is, maar ik kan alleen het bestandje: Tx98-a22.bin vinden. Deze schijnt voor windows 98SE te zijn. Ik draai zelf XP pro + SP2.

Weet iemand of er een bios-update voor xp bestaat?? zo ja, waar deze te downloaden is?

Alvast bedankt,
Bambix.


Een BIOS update heeft te maken met je PC zelf dus het moederbord wat erin zit, de BIOS kun je in XP niet updaten wat XP heeft geen BIOS.

Om je BIOS te updaten moet je type moederbord weten en aan de hand daarvan de BIOS update downloaden op de site van betreffende moederbord en de instrukties zeer goed opvolgen hoe de BIOS van je PC te upgraden, gaat er iets fout is het vaak goed mis.

Komt de vraag erbij is het noodzakelijk dat je de BIOS gaat updaten? Als dit niet zo is gewoon niet doen. Echter met de nieuwe harddiskjes van tegenwordig is het wel eens noodzakelijk je BIOS te updaten om het maximale aan opslag te kunnen gebruiken, let hier wel goed bij op vaak hebben deze schijven ook een andere platte kabel nodig dan de standaard aanwezig in een oudere pc.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van de reden dat ik wil updaten is, dat de biosversie uit 1999 is. Toen was er nog geen XP en ik denk dat een goede/up-to-date bios de complete werking van de pc ten goede komt.

Dit alles in begonnen toen ik mijn schotel wat intensiever wilde gaan gebruiken. Ik wil er een nieuwe settingslisjt in gooien. Eentje die totaal al onder de 4000 kanalen zit. Maar krijg deze niet in de humax gepompt.

Toen de PDA op de compoort (com 1) gezet, maar ook die kan geen verbinding tot staand te brengen met de pc. Hij laat in activesync wel het verbindigsschermpje zien, maar na een tijdje erop gestaan te hebben, verbreekt hij het weer. Nu heb ik NOD32, Ad-aware, spybot S&D en Sygate firewall draaien. Ja, je kan niet voorzichtig genoeg zijn. En op spybot na (herinner ik mij nu) alle al een keer uitgezet te hebben, geprobeert om verbinding te maken, maar zonder resultaat.

Mijn laatste hoop, dat door een BIOS-update het wel gaat werken.

Dreambox 800S en 500S....2.1.4, Stab HH 100, 80 cm schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee een BIOS update heeft hier niets mee te maken, de BIOS is enkel hardware gerelateerd en niet kwa software, je zult je oorzaken in je windows moeten zoeken maar niet in de BIOS, en volgens mij veranderd er ook niets aan je com poort met een BIOS update hardwarematig gezien, ik heb trouwens gewoon op com poortjes van bios versies van 97 en 98 gewoon software kunnen pompen op pda hoor ook mijn motorola met zijn smartphone 2003 ging prima dus aan je bios zou het niet moeten liggen op dit gebied, en sygate kun je uitzetten of daadwerkelijk beeindigen, als je hem uitzet staat er stiekum toch nog een lock op je poortjes.

 

In mijn ogen lost een BIOS update hier niets op, mocht dit wel zo zijn zegt iemand anders dit wel hier en heb ik ook weer wat extra geleerd, maar denk 100% van niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar zei je nou zojuist dat je vanuit xp niet je bios kunt updaten?

Kan weldegelijk, maar niet voor alle moederborden.

 

De kans dat een bios update com-poort problemen oplost is trouwens errug klein, maar ik flash zelf mijn moederbord ook altijd wel naar de laatste bios versies.

Dat award modular bios 6.00 is trouwens niet je bios versie, maar het bios besturingssysteem zeg maar.

 

Je kunt trouwens vaak je biosinformatie wel makkelijk opzoeken door start->uitvoeren en dan "dxdiag" te starten.

Meestal staat bij systemmodel dan het type moederbord en bij system manufacturer de fabrikant etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Maar zei je nou zojuist dat je vanuit xp niet je bios kunt updaten?

Kan weldegelijk, maar niet voor alle moederborden.

 

Ik begreep dit anders uit zijn bericht, eerder dat zijn vragen gericht waren op windows XP dat blijkt ook uit alles, en niet om het feit dat hij via XP BIOS kan updaten want dat kan ik ook met mijn compaq, dit omdat dit soort BIOS systemen software matig zijn, met echte hardware is het strak ms-dos gebruiken om een update BIOS te doen. Al heb ik ook al gehoord van PC´s die dit via een minni linux doen maar dat weet ik zelf niet het is horen van.

 

Verders spreekt hij van allerhande software onder win xp die niets met BIOS te maken kunnen hebben maar hij toch bios wil updaten omdat hij denkt dat dit de oplossing is, dus daarom ging ik er vanuit dat het een echt windows xp software matig probleem is of verkeerd geconfigureerd.

 

Dus ik denk nog steeds dat het niet op zijn bios gerelateerd is gezien zijn problemen maar juist op xp waar de software faalt of niet goed is geconfigureerd.

 

En eigenlijk vind ik dit best wel leuk draadje want er wordt veel over bios wel/niet upgraden gespeculeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist, ik flash mijn bios met een bootdiskette met de juiste BIN file erop. Maar ik gaf aan dat ik XP heb, omdat XP, of elke ander windows versie gebruik maakt van de instelling van je bios.

Maar terugkomend op mijn compoort probleem. Heb hem nog niet kunnen gebruiken.

 

Zijn er progjes, of andere middelen om die poort te testen??

Dreambox 800S en 500S....2.1.4, Stab HH 100, 80 cm schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Juist, ik flash mijn bios met een bootdiskette met de juiste BIN file erop. Maar ik gaf aan dat ik XP heb, omdat XP, of elke ander windows versie gebruik maakt van de instelling van je bios.
Maar terugkomend op mijn compoort probleem. Heb hem nog niet kunnen gebruiken.

Zijn er progjes, of andere middelen om die poort te testen??


Gaan we nog en keer vergeet XP je BIOS is hardware en heeft niks met het besturings systeem XP te maken, maar kan het wel beinvloeden, daar ligt het verschil. De problemen die jij aangeeft zijn niet bios gerelateerd dus moet je probleem ergens anders zoeken.

Ga je toch BIOS upgraden weet dan wat je doet anders is je PC DOOD, en gezien je berichten heb jij geheel GEEN bios update nodig maar meer goede configuratie van je XP systeem.

Voor de com poort, check eens op welke IRQ die staat dat is een geheugen adres, en check ook eens of die com 1 routed is naar bijv. com2 wat ook kan.

Ik denk dat dit vrij ingewikkelde praatjes zijn voor jou aangezien je niet het verschil weet tussen hardware en software maar xp kan ook fouten maken en bijvoorbeeld geluid compoort en netwerk op 1 IRQ gooien, dit heet dan wel sharing maar kan ook problemen veroorzaken. Ziet het als 3 verschillende bestuurders op zelfde stoel misschien is dat beter uitgelegd en dat gaat niet altijd goed.

Weet zeker dat als je linux zou installen je geen enkel probleem meer zal ontdekken op dit punt, enkel is het dan weer jammer dat niet alles ondersteund kan worden kwa internet gebruik en niet voor iedereen zo makkelijk te installeren.

Als ik moet gaan uitleggen wat IRQ is ben ik even zoet maar kort gezegd heeft windows in princiepe 15 IRQ´s plekjes voor hardware, dus op 1 komt een com op de ander je toetsenbord op weer een andere je audio op weer een andere je beeld scherm. En je begrijpt wel of misschien nog niet dat 15 veels te laag is tegenwoordig je hebt ook je USB je harde schijven noem het maar op en dan komen er 2 of meer op 1 IRQ te staan en dit kan een conflict geven.

Dit is IRQ sharing dus delen, windows is niet erg slim daarmee als het op processor tijd gebruik gaat of om bus gebruik gaat, dus kun je wel eens shit verwachten.

Ik ziet nog steeds geen reden je BIOS up te graden of er zelfs aan te beginnen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ik ziet nog steeds geen reden je BIOS up te graden of er zelfs aan te beginnen.

 

In zijn algemeenheid kan ik het niet eens zijn met deze stelling. Windows maakt gebruik van functies van de bios, dus die twee hebben wel degelijk iets met elkaar uit te staan. Ik houd firmware (want de bios is firmware) van alle componenten altijd bij. Bij grote computersystemen kun je een leuke tijd bezig zijn met het bijwerken van de firmware van alle onderdelen, tot en met de schijven aan toe. Doe je dat niet, dan kan het zijn dat je geen support van de fabrikant krijgt bij problemen. Er is geen principiëel verschil tussen een nieuwe driver, en nieuwe firmware/bios.

 

Het hele verhaal over IRQ's is wel aardig, maar die IRQ's bestaan in principe niet meer. Dat was een onderdeel van de ISA bus, en de PCI bus heeft een ander interrupt systeem. De oude IRQ's worden softwarematig gesimuleerd voor zover nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Citaat:
Ik ziet nog steeds geen reden je BIOS up te graden of er zelfs aan te beginnen.


In zijn algemeenheid kan ik het niet eens zijn met deze stelling. Windows maakt gebruik van functies van de bios, dus die twee hebben wel degelijk iets met elkaar uit te staan. Ik houd firmware (want de bios is firmware) van alle componenten altijd bij. Bij grote computersystemen kun je een leuke tijd bezig zijn met het bijwerken van de firmware van alle onderdelen, tot en met de schijven aan toe. Doe je dat niet, dan kan het zijn dat je geen support van de fabrikant krijgt bij problemen. Er is geen principiëel verschil tussen een nieuwe driver, en nieuwe firmware/bios.

Het hele verhaal over IRQ's is wel aardig, maar die IRQ's bestaan in principe niet meer. Dat was een onderdeel van de ISA bus, en de PCI bus heeft een ander interrupt systeem. De oude IRQ's worden softwarematig gesimuleerd voor zover nodig.


Dit weet deze jongen wel, maar wilde hem gewoon behoeden voor een fout, hij weet niet echt waar hij mee bezig is op het punt BIOS upgraden, en dan zeg ik gewoon zelf niet aan beginnen.

We weten ook niet echt veel over zijn PC wel dat deze stukken ouder is en net als 1 van mijn oude amd 800mhz waarschijnlijk nog steeds het oude irq gedoe bevat, die van mij hier nu in gebruik werkt ook gewoon zoals jij aangeeft en ik heb daarnaast de bios niet als voorheen maar als een soort van soft firmware, en jij als kenner weet dan ook dat ik alleen maar op een exe file hoef te klikken terwijl xp draait en mijn bios zo upgraded is in paar seconden.

En inderdaad zo ga je ook hardware af als USB drives of cd branders ect ect. Maar we hebben natuurlijk makkelijk praten als we de theorie en praktijk kennen. Voor iemand die dit nog nooit heeft gedaan en zomaar dingen probeerd is dat een gevaarlijk project in mijn ogen er ook wel vanuitgaande dat ik maar 1 persoon ben uit miljarden smile.gif.

Het was dus goed bedoeld van mijn kant af, en bovenstaande verhaal van jou is ook 100% correct. Er is nogal wat verschil onstaan ook gezien oudere hardware en de recente hardware, moeten we nog even jaartje of twee beiden verhalen vertellen tot de oude pc´s zijn uitgestorven?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Heeft je nullmodem-kabel al wel gefunctioneerd? Meet deze anders eens door (pin 2 aan de ene zijde moet verbonden zijn met pin 3 aan de andere zijde; 3 aan 2; en 5 aan 5).


Ja, mijn nullmodemkabel heeft het wel gedaan. Daarmee heb ik mijn humax van de +CAM firmware voorzien. Eerst dacht ik dat het aan de humax lag. Maar kwam op het idee om mijn PDA via serieel te verbinden. Omdat dat ook niet lukt, weet ik dat het aan de pc ligt.
Ik heb vanaf mijn 486DX2 mijn pc geupgrade met hardware. Elke keer wat anders erbij. Toen ik een P1 had, heb ik met een season II interface, 15 meter nullmodemkabel (zelf gemaakt) en WCE op deze PC gewerkt. Wat prima werkte. Op de PII heb ik nog via COM1 mijn PDA gesynct. De laatste keer van een PII moederbord naar een PIII. Deze heb ik uit een HP vectra VEi8. Omdat ik een miditower heb en niet al mijn spullen in die desktop pasten, maar de moederbord overgezet i.p.v. doorborduren met de HP. Hierna heb ik al die beveigingssoftware erop gezet. En nu kom ik erachter dat de com niet wilt functioneren. Ik denk zelf ook, zoals jullie terecht opmerken, dat het door software komt en dat de bios er niets mee te maken heeft. Maar ik heb geen zin, om alles eraf te halen en dan als ik klaar ben, weer terug te zetten.
Had gehoopt dat de bios update dingen t.b.v. de serieele poort zou veranderen, zodat XP dat zou zien en ook een update zou doen, zodat de blokkering opgeheven zou worden. Maar kennelijk zit het niet zo simpel in elkaar.
Ik heb ook emule en MSN live draaien en die kunnen de verbinding testen en aangeven wat er niet goed is (mocht dat zo zijn). Zijn er geen progjes/manieren om dat met de compoort te doen. Heb ook een Bluetooth USB stick van belkin. Hier zat ik ook een tijd met de compoorten te pielen. Heb de software van die stick er maar af gegooid, maar helaas zonder verbetering.

Misschien dat de compoort gewoon defect is, maar hoe test ik dat?? confused.gifconfused.gif

Dreambox 800S en 500S....2.1.4, Stab HH 100, 80 cm schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Heb zelf ook eens mijn compoort opgeblazen. Test. Ik heb zelf aan het andere uiteinde van de nullmodemkabel 2 en 3 doorverbonden met een nietje. Hyperterminal zit gewoon in je XP-installatie.


Ik kom wel uit de DOS wereld, maar ken niet alle commando's.
Kan iemand mij vertellen welke opdrachten ik moet intikken?

Dreambox 800S en 500S....2.1.4, Stab HH 100, 80 cm schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...