Ga naar inhoud


Vloerverwarming en temperatuur


DikkieDick

Aanbevolen berichten

Wij hebben in onze keuken/woonkamer vloerverwaming. De Honeywell-thermostaat staat continu op 20 graden en dan is het in de woonkamer ook 20 graden. Zet ik de thermostaat op 21 graden, dan wordt het...... 19 graden. Gek of niet? De instellingen bij de verdeler lijken wel goed te zijn: druk is boven de 2 bar (rode pijl staat op 2) en de watertemperatuur op ongeveer 50 graden.

 

't Is een nieuwbouwhuis van 1 jaar oud.

 

Hier een kenner die enig idee heeft wat er nog aan kan mankeren.

Mvg, Dick

 

-- Dreamobox 7000s (80GB) / Multytenne en een inactieve vaste opstelling voor Astra1 en een aantal ontvangers die weg mogen/kunnen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Noem het type van de thermostaat.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Honeywell Chronoterm III.

 

De buizen die de vloer in gaan zijn overigens nu gewoon nagenoeg koud. Ik heb boven eens alle radiatoren dichtgedraaid. Temperatuur in de woonkamer blijft overigens 20 graden, maar vloer is ook 'gewoon' koud.

Mvg, Dick

 

-- Dreamobox 7000s (80GB) / Multytenne en een inactieve vaste opstelling voor Astra1 en een aantal ontvangers die weg mogen/kunnen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd verhaal!

Je zegt dat de druk 2 bar is, volgens de rode pijl, maar is dat niet de aanduiding voor de maximale druk? De rode kan je meestal verdraaien.

Er moet ook nog een ander wijzertje zijn, die dan niet boven de rode mag uitkomen.

Heeft de vloerverwarming een aparte pomp? En zoja draait die ook?

En hoeveel afsluiters heb je op het verdeelblok zitten? Staan ze allemaal open?

"That's another fine mess you've got me into"

Link naar reactie
Delen op andere sites

De rode pijl is inderdaad de indicator, maar ik dacht van minimale. De 'normale' wijzer staat er inderdaad iets boven. Als het de maximale is, dan verklaart dat veel. Zal ik er toch wat uit laten. Tja, dat krijg je bij ontbreken van fatsoenlijke handleiding.

Thanx.

Mvg, Dick

 

-- Dreamobox 7000s (80GB) / Multytenne en een inactieve vaste opstelling voor Astra1 en een aantal ontvangers die weg mogen/kunnen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lock, ik heb wel het idee dat de aparte pomp draait want als je de thermostaatkraan die daar zit verdraait, hoor je het ook wel stromen. De verdelerunit zelf is behoorlijk warm. Ik zal eens kijkne of de aanpassing van 12:35 uur nu zijn vruchten afwerpt: de Honeywell op 21 graden gezet. Eens ff zien of ie nu weer op 19 staat of toch niet? In ieder geval bedankt tot zover.

Mvg, Dick

 

-- Dreamobox 7000s (80GB) / Multytenne en een inactieve vaste opstelling voor Astra1 en een aantal ontvangers die weg mogen/kunnen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak eens een foto van de verdeler.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Con, Zal ik mogelijk doen, maar ik bel morgen maar eens de installateur. Het vermoeden bestaat dat de pomp niet goed werkt of helemaal niet. In de woonkamer koelde het af en was het niet meer warm te krijgen, totdat er gekookt en gefrituurd werd. ;-)

Mvg, Dick

 

-- Dreamobox 7000s (80GB) / Multytenne en een inactieve vaste opstelling voor Astra1 en een aantal ontvangers die weg mogen/kunnen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt de pomp op 2 manieren redelijk controleren op het draaien ervan.

 

Ten eerste kij je naar de drukmeter in het systeem. Als je de pomp dan

uit /aanzet moet de drukmeter iets verspringen, teken dat de pomp wel

of niet draait. Vaak moet je dit met z'n tweeen doen omdat de drukmeter

vaak niet in de buurt zit van de pomp. Jij kijkt naar de drukmeter en je

vrouw / vriendin trekt even de stekker van de pomp uit het stopcontact.

 

Ten tweede neem je een schroevendraaier en zet het ijzen deel tegen de

pomp. Je houdt je oor tegen het heft van de schroevendraaier. Als je alleen

brommen hoort draait de pomp niet, als je ruisen hoort draait de pomp.

 

Er zijn betere listen om te controleren of de pomp draait maar dat is

type-afhankelijk en voornoemde truuks kan iedereen uitvoeren zonder

problemen.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De drukmeter zit vlakbij de pomp. Ik heb wel het idee dat als ik de stekker eruit haal en er weer in doe (zit er nl. ook vlak naast) de meter niet verspringt. Dwz. dat is mij de pogingen zondag niet opgevallen. De schroevendraaiertest zal ik nog uitvoeren. Overigens zou de installateur mij gistermiddag terugbellen en da's ook nog niet gebeurd. Zo maar eens ff bellen.

Mvg, Dick

 

-- Dreamobox 7000s (80GB) / Multytenne en een inactieve vaste opstelling voor Astra1 en een aantal ontvangers die weg mogen/kunnen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@freaky: 'k Heb geen flauw idee. De installateur maar weer eens gebeld en die zouden terugbellen, maar da's ook al weer een paar uur geleden. Schiet niet echt op met die gasten.

Mvg, Dick

 

-- Dreamobox 7000s (80GB) / Multytenne en een inactieve vaste opstelling voor Astra1 en een aantal ontvangers die weg mogen/kunnen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
@freaky: 'k Heb geen flauw idee. De installateur maar weer eens gebeld en die zouden terugbellen, maar da's ook al weer een paar uur geleden. Schiet niet echt op met die gasten.


Indien het een Grundfos pomp is heeft deze pomp een dikke
schroef aan de voorkant. Je kunt deze schroef eruit draaien
en vervolgens constateren of de pomp draait, je ziet dan de as.

1281365-pomp.jpg

Wel komt er met deze methode water vrij en dat moet je willen.
Indien niet dan toch maar even "luisteren" naar het verschil aan/uit.
Neem hierbij een harde schroevendraaier of uiteraard een ander
hard voorwerp die de resonantie niet dempt.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en als je die schroef eruit draait dan kun je met een kleinere schroevedraaier de as ronddraaien en wat je eventueel kunt kijken is of de stekker rechtstreeks van de pomp naar het stopcontact loopt of zit hier nog iets tussen ?

Sinds ik een dreambox heb, heb ik geen tijd meer om tv te kijken.
Dreambox: 8000, VU+ DUO2, VU+ SOLO Wavefrontier 8 LNB T90, SG2100, Qnap 219 pro+ , 2bay Asustore Nas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...