Ga naar inhoud


geen mail meer na overstappen naar kpn?


wellcity

Aanbevolen berichten

Sinds gisteren heb ik een internet verbinding via kpn direct adsl voorheen orange adsl

Ik draai hier met mijn eigen clarkconnect server, het domein naam is omgezet en verder is er hier in huis niets veranderd.

maar kan geen mail ontvangen ??

 

volgens de expert :

Controleren of info@wellcity.nl bestaat

MX-record(s) gevonden

Proberen verbinding te maken met mail.wellcity.nl...

Kan geen verbinding met de mailserver maken...

Kan geen verbinding met de mailserver maken...

 

De mail wordt keurig doorgestuurd naar mail.wellcity.nl op 86.94.82.23.

Het lijkt er op dat daar de mailserver (niet) goed geconfigureerd is

 

even op een andere server gekeken :

delivery temporarily suspended: connect to mail.wellcity.nl[86.94.82.23]: Connection timed out

 

maar alles loopt hier gewoon.

via mijn interne verbinding loopt de mail wel ?

en via mijn eigen webmail ook.

 

Ik weet het niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Kort: Poort 25 ingaand en uitgaand (m.u.v. de eigen SMTP-server) wordt geblokkeerd bij KPN/Planet/HetNet.

 

Een eigen uitgaande mailserver kan dus alleen met Clarkconnect, ingaand kan alleen met toestemming van KPN èn een soort van secondary MX die je moet instellen voor je domein.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan het zo gauw niet vinden maar was er niet een X(X) record waarbij je ook aangeeft welke poort een (smtp)service zit? Volgens mij kun je bij bepaalde (smtp)isp's ook een pull principe in stellen, iets van 'pickup at dropoff' als ze dat ondersteunen. Mercury mailserver kan dat uit zichzelf met een eoa. (interne)daemon.

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de DNS configureren al volgt:

 

A- record [wellcity.nl.] [ ] [86.94.82.23]

 

A- record [mail.wellcity.nl.] [ ] [86.94.82.23]

 

MX- record [wellcity.nl.] [20] [mailrelay.direct-adsl.nl.]

 

MX- record [wellcity.nl.] [10] [mail.wellcity.nl.]

 

 

 

Als eerste gaat je mail dan naar: mail.wellcity.nl, jouw inkomende mail server, maar aangezien port 25 dicht staat bij de KPN Servers treed er een fout op.. en dan zal de mail worden verwezen naar de 2e MX record: mailrelay.direct-adsl.nl. De naam zegt het al, en daar staat poort 25 niet dicht..

 

Zo werkt het en niet anders..

 

Waarom dan niet direct naar: mailrelay.direct-adsl.nl..?? Goeie vraag. De mailrelay.direct-adsl.nl server doet een query naar de bestemende mail server, mail.wellcity.nl en het antwoord moet dan een ipadres zijn uit de KPN reeks (86.94.82.23), anders dropt ie um..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Kort: Poort 25 ingaand en uitgaand (m.u.v. de eigen SMTP-server) wordt geblokkeerd bij KPN/Planet/HetNet.

Een eigen uitgaande mailserver kan dus alleen met Clarkconnect, ingaand kan alleen met toestemming van KPN èn een soort van secondary MX die je moet instellen voor je domein.


Klopt niet helemaal met de waarheid:

KPN blokt voor de buitenwereld naar haar eigen netwerk / klanten poort 25

Zelf een uitgaande smtp server draaien is geen enkel probleem, van binnen naar buiten (=niet KPN provider klanten) lukt nl prima

Echter als een smtp server buiten het kpn net je nu een mail wil afleveren dan kan deze geen connectie krijgen. Een smtp server die toevallig ook in het kpn net staat lukt wel.

Oplossing is inderdaad de relay server. Omdat deze ook in het kpn net staat en wel poort 25 kan gebruiken naar de buitenwereld gaat het vervolgens weer goed.

Extra voordeel is dat als je eigen mailserver (tijdelijk) onderuitgaat de relay server van kpn netjes alle post voor je aanneemt en bewaard (beperkt aantal dagen!)

Dat stukje over toestemming en speciale mailserver soft is fabel
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...