Ga naar inhoud


Voeding TFT (Medion md41079) scherm defect, en nu....


xinetic

Aanbevolen berichten

Heb een TFT (Medion md41079) sherm waarvan er niks meer uit de voeding komt.

Het is een geschakelde voeding, dus niet zo eenvoudig voor mij.

De zekering (er op gesoldeerd) is in ieder geval niet stuk.

230 word gelijk via een aantal spoeltjes naar een diodebrug/gelijkrichter gevoed, van de diodebrug/gelijkrichter komt maar een spanning van 209 volt.

 

Ik dacht altijd dat als je van ac, dc maakt dat dan de spanning hoger word.

Direct achter de diodebrug/gelijkrichter zit een condensator van 100uF 400V

Vanaf daar verder heb ik geen idee wat ik moet meten.

 

iemand enig idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Achter de diodebrug van een netvoedingsapparaat moet je onbelast ongeveer 310V hebben. Als dit zo niet is, plaats je meettoestel dan eens in AC-mode en meet de wisselspanning. Is deze waarde groter dan 10V , dan is jouw afvlakelco waarschijnlijk defect. Controleren en eventueel vervangen.

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal wel een 47uF elko zijn denk ik.

Je kan ook even er een paralel op(bij) solderen van een gelijkwaardige waarde dus tussen de 33 en 100uF

Denk wel aan de spanning die hij aan moet kunnen 300 volt DC

suc6

focus103

ps

wat moet de adapter leveren aan spanning en stroom ?

Als dat 12 en of 5 volt is kan je ook een PC voeding gebruiker

Link naar reactie
Delen op andere sites

De voeding is zo'n beetje alles in 1, hij levert ook de 5 en 12 volt maar ook tevens de inverter zit geintregeerd op de voeding.

En 2x47uf had misscien ook wel gelukt, maar heb de 100uf 400v al besteld en moet dus ff wachten.

Vreemd is het wel, ik heb nu al meerdere voedingen bekeken en daar zaten allemaal 47uf op.

Waarom zou hier dan 100uf op zitten??

Link naar reactie
Delen op andere sites

De grootte van de afvlakcapaciteit wordt bepaald door het stroomverbruik van de schakeling en de minimum vereiste rimpelspanning.Zoveel te groter de elco, zoveel te kleiner is de rimpelspanning. 100µF is eeb heel normale waarde. Een standaard CRT-TV heeft vaak 220µF.

Link naar reactie
Delen op andere sites

beeldscherm of monitor?

gekocht bij die duitse kruidenier?

weet van een collega die had de voeding van zijn tft monitor defect en die werd binnen enkele dagen vervangen door een nieuwe (3 jaar garantie) ondanks het feit dat hij de voeding opengezaagd had.

dus mocht je nog binnen de garantietermijn zitten niet zelf klooien maar garantie claimen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, de voeding is niet meer in ons midden en denks zelf dat het ook zo zal blijven, na het solderen van een nieuwe condensator leek het heel erg hoopvol, echter na dat ik de stekker had ingestoken, zag ik de in eerste instantie simpele reparatie in rook en knal opgaan.

De condensator lijkt onbeschadigt echter de onboard zekering, ntc en nog wat andere componenten direct in de buurt zijn deels verbrand en ge-explodeerd.

 

Dus wie weet waar ik een voeding voor deze monitor kan bestellen, want reparatie lijkt mij nu niet echt meer hoopvol....

 

Het gaat om een Medion MD41079EB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...