Ga naar inhoud


[Xsat-410] Geen Signaal op kanalen boven Freq. 11686 H 22000


gamgra

Aanbevolen berichten

Hallo,

Mijn probleem is als volgt;

Indien ik een Astra satelliet scan uitvoer op symbol rate 22000, mis ik alle kanalen boven de Freq.11686.

Dit houdt in dat de Nederlandse kanalen die op 12515 H 22000 (Ned. 1,2,3,) geen signaal geven, dit geldt ook voor de Freq. 12574 H 22000 van Sbs.6 Net5 enz.

De Freq. van Rtl.4, Rtl.5, Rtl.7 geeft perfect signaal en beeld op 12344 H 27500.

 

Het is beslist geen schotel, Lnb, of kabel probleem, ik heb de test uitgevoerd op drie verschillende schotels, telkens "Geen Signaal" op alle freqencies hoger dan 11686 Mhz. met een Symb.rate van 22000.

 

Welk component regelt de Symbolrate, of is het een combinatie van problemen , waar moet ik zoeken.

Wie heeft een idee.

 

gamgra

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@DSR9500,

 

Bedankt voor je reactie.

Uit je reactie maak ik op dat de soldeerbout weer uit de lade moet.

Dank U, ik ben reeds in bezit van al je documenten met foto's en tekst, ik ga het document nog eens goed doorlezen en de foto's bekijken voordat ik begin.

 

Heb wel een vraag; hoe kan men een elco doormeten?? kan dit met een standaard digitale multimeter.

 

gamgra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvorens aan de elcos te solderen, kun je ook kijken of het niet een DECT telefoon probleem is, je weet maar nooit. (zoek maar eens, het is al vaker besproken).

Maar ik ga er ook vanuit dat het inderdaad de elco's zijn. in beide gevallen zijn het de kanalen NED1-2-3 die het het eerst begeven.

ET10000 4x DVB-S2, ET4000 client, OSCAM, CanaalDigitaal, TNTSat.

Reelbox AVG 3x DVB-S2, 1x DVB-T (staat nauwelijks aan)
Visiosat G3+ (28.2E-23.5E-19.2E-13E) 4x ALPS quad 0,2db, PHILIPS 55PUS9109 TV
(2x Xsat CDTV410 & Cherokee 9000 NG4 in de kast)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Johan,

 

Bedankt voor de tip, maar neen het blijkt geen Dect telefoon te zijn die het probleem veroorzaakt, overigens wel nuttig te weten dat deze ook problemen kunnen geven.

 

Vanmiddag ga ik de doos openmaken, de Elcos die de mogelijke reden van het defect zijn opsporen en bestellen.

Kan dus wel even duren totdat ik kan beginnen met de soldeerbout.

 

Vind het overigens allemaal leerzaam en interessant om te doen.

Aan die antieke Xsat410 heb ik al plenty zelf kunnen herstellen, natuurlijk vooral mede nuttige tips en informatie van jullie "ervarings deskundigen".

 

gamgra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Signaal" op alle freqencies hoger dan 11686 Mhz. met een Symb.rate van 22000.

 

Op een hogere freq. met een andre symb. rate wel ?

 

De lnb schakelt naar de hoge band bij alle kanalen boven de 11.700 .

Hiervoor zorgt de 22 kHz , staat die soms uit in het menu ? (als die mogelijkheid er is )

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als ik me het goed herinner heb je al eens vaker in die doos gesoldeerd ? had je niet hetzelfde probleem een paar maanden geleden ?

ET10000 4x DVB-S2, ET4000 client, OSCAM, CanaalDigitaal, TNTSat.

Reelbox AVG 3x DVB-S2, 1x DVB-T (staat nauwelijks aan)
Visiosat G3+ (28.2E-23.5E-19.2E-13E) 4x ALPS quad 0,2db, PHILIPS 55PUS9109 TV
(2x Xsat CDTV410 & Cherokee 9000 NG4 in de kast)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Johan,

 

Ja ik heb al eens meer aan deze decoder gesoldeerd, vorige keer was het de voeding die parten speelde.

De decoder bleef toen steeds uitschakelen en weer inschakelen, heb toen alle Elcos in de voeding vervangen, het probleem was toen volledig opgelost.

Decoder heeft voorbeeldig gewerkt voor enige maanden, tot aflopen weekend.

 

Nu is het de 12515 H 22000 van Ned 1,2,3 die geen signaal geeft.

Ik heb de bewuste Elco's opgespoord, t'jonge ga ik daar met mijn Mickey Mouse soldeerbout nooit bij geraken.

Is er iemand die een idee heeft hoe die Elco's op eenvoudige wijze verwijderd en weer geplaatst worden.

Heb ook in het dikke boek van C*nr*d gekeken, kan dit type Elco niet vinden.

 

Heb een Foto gemaakt van de C296, C61, C63, C50., die vind je in bijlage.

 

gamgra

post-282-1318259284,406_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Trust,

 

Ja, de freq. 12344 van Rtl4,5 en 7 Horizontaal met een Symbol.rate van 27500 is geen probleem.

Dus, de lagere Symbol.rate van 22000 schijnt hier de X factor te zijn.

 

De 22 Khz is voor zover ik weet niet in of uit te schakelen op deze decoder.

 

Je opmerking dat de Lnb boven 11700 naar de hogere band schakelt via de 22Khz, kan er op wijzen dat hier de kern van het probleem ligt.

 

 

gamgra

Link naar reactie
Delen op andere sites

22000 is 22k. Ik weet te weinig van DVB om te kunnen bedenken of de 22kHz-toon invloed kan hebben op de ontvangst van een signaal met SR 22000. Maar als het mogelijk is op je ontvanger kun je een iets afwijkende symbol rate opgeven bij het scannen, bijvoorbeeld 21950. Misschien lukt het dan wel. Hoeveel afwijking van de SR je ontvanger accepteert, kun je testen met een transponder die je wel ontvangt.

Groeten van de zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Hallo Trust,

Ja, de freq. 12344 van Rtl4,5 en 7 Horizontaal met een Symbol.rate van 27500 is geen probleem.
Dus, de lagere Symbol.rate van 22000 schijnt hier de X factor te zijn.

De 22 Khz is voor zover ik weet niet in of uit te schakelen op deze decoder.

Je opmerking dat de Lnb boven 11700 naar de hogere band schakelt via de 22Khz, kan er op wijzen dat hier de kern van het probleem ligt.


gamgra


Ik wilde alleen zeker weten of je de andere kanalen in de hoge band wel kon ontvangen
en daaruit de konklusie trekken of er wel een 22 kHz signaal naar de lnb gaat .
Maar dat is in orde anders had je RTL 4 e.d. ook niet .
Lijkt me niet dat er een link ligt tussen de 22 kHz en de symb. rate . Denk eerder aan een niet goed werkend ic of processor .
En dat kan dus ook veroorzaakt worden door een te lage of met rimpel vervuilde spanning .
Ergo , toch aan de slag met die elco's .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk, het onderwerp wordt lekker doorgespit en genomen.

Interessant... echt hobby.

 

 

Tja qua de-solderen, t'is even prigel-werk.

Eerst "onderzijde" lossolderen en elco lipje iets optillen

Daarna de bovenzijde desolderen en gehele elco wegschuiven.

 

Vereist wel een soldeerbout met klein puntje.

 

Je kunt ook proberen wat dikke kope (installatiedraad) om een dikke bout te wikkelen en zo een klien puntje te maken.

 

Maar ach een klein boutje van 10...15 watt is altijd handig, dus een zinvolle investering.

 

 

p.s. t'is te ver fietsen anders had je'm wel even langs mogen brengen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elco's zijn het probleem,

 

Zelf staat er bij mij ook nn Xsat410 op de bedroom,

zelfde problemen gehad, begon eerst in koude toestand met blokjes in beeld op NED 1-2-3, elco's vervangen en weer perfect werken.

 

Vervang ook meteen C322 10 Uf deze geeft ook vaak problemen.

 

Heb de elco's vervangen voor normale elco's ( geen SMD )

pootjes 3 mm haaks ombuigen kan je ze mooi op de eilandjes solderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erik,

Ik heb nog een paar vragen voordat de nieuwe (15 Watt) bout er ingaat;

 

Eerst een vraag over de-solderen van die Elco's, jij spreekt over het eerst de-solderen aan de onderzijde van de elco, bedoel je hiermee losmaken aan de BASIS van de Elco??

Aande onderzijde van de Print is namelijk geen soldeer zichtbaar die ik in relatie kan brengen met de Elco's.

 

Wat is een SMD ? daarbij, wat is het voordeel hiervan, het lijkt mij als electronisch leek op een klick-on systeem.

 

gamgra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...