Ga naar inhoud


Breedbeelduitzendingen en ondertitels


Aanbevolen berichten

Een onderwerp dat mij al een hele tijd bezighoud is de plaats van de ondertiteling bij een breedbeelduitzending. Heel vaak gebeurt het dat wanneer je een DVD, video, of tv-uitzending bekijkt dat de ondertiteling op een andere plaats staat. Onze breedbeeldtelevisie wisselt niet zelf van beeldstand. We kunnen handmatig kiezen voor verschillende standen:

 

 

A) 4:3 beeld - links en rechts een heel stuk onbenut, evt zwarte balken boven en onder

B) 16:9 beeld - links en rechts netjes beeldvullend, evt zwarte balken boven en onder

C) 16:9 met verticale rek - het beeld is nu totaal beeldvullend

D) 16:9 met verticale rek en kleine verschuiving naar boven - het beeld is nu totaal beeldvullend en net te laag geplaatste ondertiteling is nu te lezen

 

(Deze standen volgen een cyclus. Na A volgt B, dan C en als laatste D, gevolgt door opnieuw A, enz. Er is aan deze voorkeursinstellingen zover ik weet niets anders te wijzigen. Je kunt enkel kiezen.)

 

 

Wanneer we kijken naar een uitzending zonder zwarte balken boven en onder, dan is er geen probleem. De ondertiteling staat dan altijd in het beeld. Als je in dit geval het beeld oprekt van 4:3 naar 16:9 verandert er niets aan de verticale positie van de ondertiteling. Gewoon goed dus.

 

Als ik kijk naar een uitzending met boven en onder zwarte balken, dan zie ik 4 soorten (plaatsing van) ondertitels:

 

 

1) Ondertiteling die helemaal, met 2 regels, in de zwarte balk staat. Het heeft hier dus alleen zin om het beeld horizontaal uit te rekken naar 16:9 breedte. Wanneer je namelijk de film ook verticaal uitrekt en dus beeldvullend maakt, verlies je de ondertitels.

 

2) Ondertiteling die helemaal, met 2 regels, boven de zwarte balk (en dus helemaal in beeld) staat. Hier kan je dus je beeld prima horizontaal en verticaal uitrekken om beeldvullend te maken. De ondertitels vallen nog steeds binnen het beeld en zijn prima te lezen.

 

3) Ondertiteling die met 1 regel in het beeld staat en met 1 regel in de zwarte balk staat. Horizontaal rekken gaat prima. Bij verticaal rekken is de kans erg groot dat je de onderste regel van de ondertiteling mist. Ook het omhoogschuiven van het beeld in de laatst mogelijke beeldstand is meestal geen goede optie. Vaak blijven we dan steken in de 2e stand. Beeld breder (horizontaal gerekt) maar niet hoger.

 

4) Ondertiteling die niet niet netjes met 1 regel in het beeld en met 1 regel in de zwarte balk staat. Ook hier is horizontaal uitrekken van het beeld geen probleem. Bij verticaal rekken en daarna omhoog schuiven, lukt het de ene keer wel om de ondertiteling geheel leesbaar in beeld te krijgen. De andere keer lukt het niet.

 

Los daarvan heb je ook nog "boventiteling", ondertiteling die boven in je beeld staat. Hierbij doet hetzelfde probleem zich voor.

 

 

 

Mijn vraag is nu de volgende:

 

Waarom willen tv-mensen (fabrikanten en zenders) dat we allemaal naar breedbeeld kijken terwijl zoiets simpels als de plaatsing van de ondertiteling al niet eens fatsoenlijk lukt?!

 

Ik snap nog dat in de begintijd waarin we moesten wisselen, er nog veel mensen zijn met een 4:3 televisie, die al lastig worden gevallen met zwarte balken boven en onder. Zij kunnen dan prima gebruik maken van ondertiteling in de zwarte balken. Zo missen ze geen extra beeld.

 

Na enkele jaren mag je toch verwachten dat de ondertiteling langzaam opgeschoven zou zijn naar een versie die compleet in het beeld staat?! Nu heb je namelijk in 80% van de gevallen compleet niets aan een breedbeeldtelevisie als je afhankelijk bent van de ondertiteling.

 

Het lijkt volkomen willekeurig hoe het nu gaat. Het is echt niet leuk als je al jaren een breedbeeld TV hebt, maar je nauwelijks gebruik kunt maken van het hele beeld. Ook sinds RTL en SBS over zijn gegaan naar breedbeeld is het probleem nog niet weg.

 

Bij televisie-uitzendingen en videobanden staat de ondertiteling vast (in het beeld). Bij DVD en sommige uitzendingen van digitale tv waarbij je voor een ondertitelingstaal kunt kiezen en deze aan en uit kunt zetten, gaat deze eigenlijk over het beeld heen. Ook teletekstondertitels zitten niet vast aan het beeld. Kan je in de gevallen waarbij je voor ondertiteling kunt kiezen, dan behalve de taal en aan/uit ook voor de plaatsing kiezen?

 

Zover ik weet staat zowel de satellietontvanger als de tv goed ingesteld en zijn ze beide goed aangesloten. Ik neem aan dat het niet uitmaakt in welke stand je tv eerst staat; als je wisselt naar de juiste stand, moet het toch in orde zijn.

 

[color:"red"]Iemand een oplossing voor het gebruik van goede ondertitels en een compleet beeld in het goede formaat?[/color]

Voorheen veel plezier gehad van Topfield 5000 PVR - 300 GB, Aston 2.18, Wisi Orbit 80 cm, Grundig 0,3 Quad

Papa & Mama †

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik herken het wel maar heb er nooit verders over nagedacht omdat ik zelf die ondertitels liever kwijt dan rijk ben, zelfs een logo in de hoek vind ik al vervelend.

 

Ik begrijp je probleem ook, en ziet het zelf ook als je de nederlandse zenders bekijkt, maar het is dan ook zelfde bij de buitenlandse zenders die doorgegeven worden met een Nederlandse ondertiteling, het woord was toch al gevallen hier tijdje terug breedbeeld uitzenden kan enkel goed als de bron (upscalen noemt men dat hier had ik begrepen) ook breedbeeld is. Nu wordt daar nogal veel aangedaan dit zogenaamde upscalen en geeft hele rare vertoningen tot zelfs uitgerekte ondertitels omdat het geen echt breedbeeld betrefd altans ik kan het er niet uithalen. Zet ik mijn tv op breedbeeld klopt meeste niet zet ik deze op zoom 16:9 dan wel weer wel maar had begrepen dat ze dit weer pilarbox uitzendingen noemen, tja je ziet door de bomen het bos niet meer en je wordt ook gek als je zit te kijken dan 4 zwarte balken dan 2 links en rechts dan weer boven en onder en dan nog zelfs NTSC widescreen uitzendingen zien waardoor je helemaal heerlijk door een brievenbus mag gaan kijken en rara daar de ondertitel dan zeer irritant ook gewoon in het aktieve beeld verschijnt.

 

Ik heb geen oplossing voor je en kan er ook niet snel 1 bedenken, maar dat het een waardeloos rommeltje is dat is een feit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf tot nu toe nog steeds behoorlijk tevreden geweest over "televisie in het algemeen". Maar met die verschillende beeldformaten en de daarbij gebruikte ondertitels wordt het plezier toch wat minder.

 

Is er bij dvd's of bij tv-uitzendingen waarbij je de ondertiteling aan/uit kunt zetten geen optie om de plaats van de ondertitels ZELF te veranderen?

Voorheen veel plezier gehad van Topfield 5000 PVR - 300 GB, Aston 2.18, Wisi Orbit 80 cm, Grundig 0,3 Quad

Papa & Mama †

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Is er bij dvd's of bij tv-uitzendingen waarbij je de ondertiteling aan/uit kunt zetten geen optie om de plaats van de ondertitels ZELF te veranderen?

 

Dat weet ik niet, het lijkt mij van niet maar als het mogelijk zou zijn is er misschien wel iemand hier op sat4all die dat uit kan leggen? Alhoewel ik op 1 dvd speler in huis wel degelijk mijn ondertitels naar boven of onder kan zetten, maar neem aan dat je dan net zoals ik bedoeld de ondertitels op je eigen keuze te laten verschijnen op jou gekozen plaats op scherm. En dat is nu net wat ik niet kan beantwoorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lukt denk ik niet.

Zelf herken ik het probleem wel.

Ik heb hier een DVD van Titanic liggen.

Deze moet ik op de TV instellen op 16/9.

Dus niet op breedbeeld!!

Maar de subs liggen volledig in de onderste zwarte balk.

Nu heb ik dus het bovenste deel van 't beeld voor 2/3 gevuld met film,

en 1/3 is gewoon zwart! Met de subs erin.

 

Hierover is gewoon niet goed nagedacht!

 

Met een normale film heb je ook wel eens balken

boven en onder,maar dan is't al breedbeeld,en liggen

de subs gewoon onder in 't beeld.


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Dat lukt denk ik niet.
Zelf herken ik het probleem wel.
Ik heb hier een DVD van Titanic liggen.
Deze moet ik op de TV instellen op 16/9.
Dus niet op breedbeeld!!
Maar de subs liggen volledig in de onderste zwarte balk.
Nu heb ik dus het bovenste deel van 't beeld voor 2/3 gevuld met film,
en 1/3 is gewoon zwart! Met de subs erin.

Hierover is gewoon niet goed nagedacht!

Met een normale film heb je ook wel eens balken
boven en onder,maar dan is't al breedbeeld,en liggen
de subs gewoon onder in 't beeld.


Hier ga je een beetje fout,

De dvd van Titanic is cinemascoop formaat ( 21:9 ) ??
Mijn tv gaat netjes naar wide ( 16:9 ) formaat en de subs zijn gewoon te lezen ( gebruik ze nooit ).
Ga je dit aanpassen ( zoom , om de balken zoveel mogelijk kwijt te zijn ) dan ben je de subs gedeeltelijk kwijt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp wat je bedoelt.

Zo zijn wel meer DVD's opgenomen.

Maar de mijne heeft toch de subs er zo bij staan

dat je de film niet fatsoenlijk zien kunt.

Ik wil wel een screenshot bijvoegen om 't te laten zien.

Het is ook de enige DVD die ik heb

die zo krom in elkaar is gezet.

 

edit : er zijn dacht ik meerdere uitvoeringen

van deze film op DVD te koop.

ik kocht 'm meteen toen ie uit was.

wellicht is de huidige uitvoering anders,

en heb jij die ook...


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar zaken zoals ik ze weet (= geen evangelie)

1) bij cinemascoopachtige filmen op DVD wordt normaal gezien (gelukkig) de zwarte onderbalk gebruikt voor de sub. Als je met de TV gaat zoomen of de zoom van de DVD speler gebruikt ben je daar dus een deel van kwijt, wat normaal is. Als ZOWEL de DVD EN de speler "pan en scan" ondersteunen kan je beeldvullend gaan (of soms bijna) en komen toch ook de sub's mooi in beeld.

Met sommige spelers kan je de plaatsing van de subs veranderen, maar daar is moeilijk een lijn in te te trekken, ik heb al goedkope spelers gezien waarbij dit kon, en dure waarmee het niet kon. (zoals de resterende tijd van een film opvragen, vind ik gewoon schandalig dat dit bij veel spelers niet voorzien is.)

2) uitzendingen: vaak hebben zenders een aantal filmen in hun bezit waarin de sub al vast ligt in het videosignaal (heeft zoals vaak weer met rechten te maken) en als die dan (gedeeltelijk) in de onderbalk ligt kan de zender moeilijk anders dan deze in letterboxformaat uit te zenden. De kijker kan dan meestal nog wel beslissen hoe hij het wil zien afhankelijk van de mogelijkheden van de TV, maar ik denk dat de meesten wel de sub's willen lezen.

Ik kan dan weer geen uitgerokken beeld verdragen, dus 4:3 wordt hier steenvast met balken aan de zijkanten bekeken...

VU+ Duo - Triax 88 - Smart TMT43 LNB - Dune Smart D1 mediaplayer

Op een Hitachi 42PD8600 Plasma TV.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
dus 4:3 wordt hier steenvast met balken aan de zijkanten bekeken...

 

 

Hier ook al vind ik die balken aan de zijkant wel vloeken maar het is gewoon niet anders, en als een aantal zenders nu eens zouden stoppen met het croppen van films wordt het nog een stuk fijner, want het is generaal gezien om de subs en niet enkel om een dvd.

 

Voorbeeldje The 4400 is 16:9 maar wordt cropped naar 4:3 ???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...