Ga naar inhoud


Draadloos verbindingsprobleem Laptop - ST780 router - Synology DS-106e NAS


Dream1975

Aanbevolen berichten

Ik heb vorige week een Speedtouch 780WL binnen gebkregen en heb deze geupdate naar de nieuwste firmwareversie. Tevens heb ik hem via ethernet verbonden met mijn NAS (Synology DS-106e).

 

Ik heb op het moment 2 laptops, één met windows XP en één met Vista 64 bits. Ik kan de NAS bereiken via ethernet/verkenner en WIFI met de XP machine. Op de Vista machine werkt het enkel via ethernet. Als ik een schijf probeer te mounten via WIFI of via FTP erop probeer te komen krijg ik een timeout. Indien ik de webinterface probeer te bereiken past hij wel de titel in de titelbalk aan (daar staat dan Synology....) maar het lijkt of direct daarna de verbinding verbroken wordt aangezien er verder niets meer geladen wordt. Ook als ik een webpagina op de webserver opvraag krijg ik hem via internet wel maar via het lokale adres past hij de titelbalk aan, laat een tijdelijk kader zien waar een plaatje moet komen maar daarna is het over en is waarschijnlijk de connectie weer verbroken.

 

Het vreemde is dat het via de XP machine dus wel over WIFI werkt maar via Vista dus niet. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

 

Ohja, was ik nog vergeten te melden: vóór de speedtouch 780 had ik een KPN Siemens experiabox router waarop beide laptops het draadloos wel deden. Het is dus echt sinds de speedtouch omdat er op de laptop geen instellingen gewijzigd zijn (zelfs de SSID en WEP key heb ik in de speedtouch gelijk gehouden). Het enige wat verandert is is het ip adres van de router/gateway (van 192.168.2.1 naar 192.168.1.254), maar deze lopen toch via DHCP dus moet dit werken.

 

Ik heb overigens ook in mijn netwerk een dreambox hangen welke ook een webinterface heeft en deze kan ik wel bereiken via het lokale IP adres, dus werkt het puur niet met

- Besturingssysteem: Windows Vista 64 bits

- Connectie laptop-router: WIFI met 128 bits WEP key

- Ontvanger: Synology DS-106e NAS verbonden met de Speedtouch 780 router via ethernet

 

Overigens geeft ook het uitzetten van de firewall op de laptop of de router geen enkel verschil.

 

Ook als ik een netwerkverbinding maak met een drive letter in de verkenner en ik klik op deze drive geeft hij de mappen en bestanden, vervolgens als ik door wil klikken op een map of iets doet hij niets meer (de opgegeven netwerknaam is niet langer beschikbaar). Ook hier heeft hij dus kortstondig verbinding welke gelijk verbroken lijkt te worden.

 

Ik hoop dat iemand een idee heeft, want ik heb nu nog niet echt plezier van mijn speedtouch omdat ik mijn netwerkschijven ontbeer en nu FTP moet gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat gebeurt er als je hem pingt?

 

Ik vind het vreemd dat je via je webinterface wel een verbinding tot stand brengt, maar dat tie verbroken wordt.

 

Ik moet bij mijn NAS (DNS-323) via de webinterface de netwerkinstellingen creëren om verbinding te maken. Misschien moet je dit via Ethernet verbinding instellen?

 

Kan je met je vista een verbinding met de XP maken? Misschien dat er toch iets aan je Vista verandert moet worden?

 

Succes,

 

JJK

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan hem inderdaad wel gewoon pingen. Ook is er voor de webinterface geen verplichting voor ethernet, want met de oude Siemens Experiabox werkte het wel gewoon via WIFI. Overige netwerkverbindingen werken wel gewoon. Ook de webinterface van mijn dreambox kan ik met het lokale IP adres gewoon benaderen, maar de webinterface van de NAS dus niet (of eigenlijk heel kortstondig maar niet lang genoeg om een jpg binnen te halen) ook al heeft dit altijd gewerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk toch dat je het bij je NAS moet zoeken. Lijkt mij een Firmware probleem. Misschien moet je eens een downgrade proberen. Andere ideën ontbreken mij helaas.

 

 

JJK

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

 

Heb je je NAS al eens terug opgestart?

 

Ik heb ook al voor gehad dat ik wel kan pingen naar de NAS, maar hem via ip adres toch niet kan benaderen.

 

Ook al voor gehad dat hij de gebruiker niet meer kent.

 

Nadat de nas terug was opgestart, werktte alles weer normaal.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had hier soortgelijke symptomen na een stroomstoring, synology opnieuw geboot, daarna zag xp (in mijn geval) de server wel maar kon hem niet benaderen.

Heb toen met de synology assistant mijn drives opnieuw gemount en ook de laserprinter opnieuw als netwerksschrijver geinstalleerd (usb).

Daarna werkte alles weer als vanouds-

Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas, opnieuw opstarten heeft geen nut en met de Synology assistant kan ik ook geen verbinding maken. Hij vind de NAS wel, maar als ik probeer te koppelen blijft hij zoeken (waarschijnlijk omdat de verbinding weer verbroken is).

 

Firmware wisselen is wel een grote stap (aangezien ik hem ook als webserver gebruik die eigenlijk altijd online moet zijn), dus dat probeer ik nog maar niet. Ik denk ook niet dat dit echt zou helpen want met de oude router (Siemens experia box) werkte het al maanden op beide laptops zonder problemen. Enkel sinds ik deze heb vervangen door de ST780 is dit probleem er ineens.

 

Ik ben weer iets verder. FTP of HTTP geeft kortstondig verbinding, maar telnet werkt wel gewoon constant (ik heb ook de FTP/HTTP portforwarding verwijdert om te kijken of het daar ana ligt ondanks dat het lokaal was, maar dan werkt het nog steeds niet). Misschien dat iemand nu een idee heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even kort samengevat voor de duidelijkheid:

• ST router met Vista Laptop over WIFI: FTP/http werkt niet (connectie lijkt te worden gemaakt en gelijk weer verbroken)

• ST router met Vista Laptop over WIFI: Telnet werkt

• ST router met Vista Laptop over Ethernet: alles werkt

• ST router met XP Laptop over WIFI: alles werkt (nadat het eerst niet werkte, maar eenmaal eens getest met Ethernet doet hij het draadloos ook ineens)

• ST router met XP Laptop over Ethernet: alles werkt

Overigens is de Synology NAS direct aangesloten op de speedtouch over Ethernet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, misschien overbodig, maar heb je de diverse artikelen op de Thomson website al doorgelezen? Als je schrijft dat het via ethernet wel lukt en WIFI niet zou het IMHO aan de router instellingen moeten liggen.

 

Groet,

 

JJK

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed, daaruit mag ik dus afleiden dat je de soft voor de Thomson hebt geinstalleerd terwijl de Thomson met een ethernet kabel aan je PC zat?

 

Ik weet niet hoe de provider help desks in Nederland zijn (Hier in Zwitserland verbaas ik me er altijd over dat ze redelijk goed geinformeerd zijn), dus misschien moet je het eens bij hen proberen. Thomson bellen zet je €0.70/min terug, tenzij je ze mailed.

 

JJK

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik ben weer iets verder.

 

Als ik op de Vista PC die het niet doet een live CD van Ubuntu draai (32 bit, die had ik nog liggen) werkt het wel ineens. Dus het lijkt aan de driver te liggen ware het niet dat het met de Siemens router gewoon werkte met dezelfde driver.

 

Ik heb ook nog een Belkin F5D7330df ethernet bridge. Deze heb ik als test aan de XP laptop gehangen en dan treedt hetzelfde probleem op (terwijl de interne WIFI kaart het wel doet). Ook als ik hem hang aan andere computers treedt het probleem op met deze bridge (gelijk aan de interne Intel 3945ABG WIFI driver in Vista waar ik het probleem mee constateerde).

 

Het veranderen van encryptie geeft overigens geen verschil (WPA/WEP).

 

Het probleem lijkt dus te liggen aan de verbinding tussen de draadloze netwerkkaartdriver en de speedtouch 780 en dan ook specifiek naar één apparaat (de Synology NAS). Je zou haast zeggen dat het een driverprobleem van de WIFIkaart is ware het niet dat alles wel werkte met de Siemens router.

 

Kort gezegd verbreekt de speedtouch dus de verbinding van bepaalde netwerkadapters naar de NAS en dan betreft het ook nog enkel mounts naar netwerkschijven, HTTP verkeer naar de NAS en FTP naar de NAS via de internetbrowser (zowel mozilla als IE (32/64)) terwijl het met een FTP programma als Filezilla wel weer werkt. Wie is de echte computerkenner die dit begrijpt, want ik ben het spoor even bijster.

 

Nog even een ingeving waarom ik alles kan bereiken behalve de NAS. Deze heeft een Gigabit ethernet aansluiting en de rest niet. Dus dit kan er wel e.e.a. mee te maken hebben. Dus dat het probleem vanaf bepaalde wifi adapters via de speedtouch naar een gigabit ethernet aalsuiting is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik heb een doorpbraak. Als ik de NAS verbind met het netwerk via de Belkin bridge (WIFI) in plaats van direct aan de ethernetpoort van de speedtouch werkt het ineens wel. Al ik dan de dreambox met verbind met de ethernetpoort (welke normaal via de Belkin bridge in het WIFI netwerk hangt) kan ik deze weer niet bereiken. De Speedtouch heeft dus problemen met het omzetten van netwerkverkeer van bepaalde WIFI adapters naar de ethernetpoort. Ik denk dat dit een firmware probleem is dus zal contact opnemen met Speedtouch, of heeft iemand nog een andere tip?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...