Ga naar inhoud


Rotor afstellen wil niet goed lukken?


Ou-Tannu

Aanbevolen berichten

Hoi..

ik doe Geheid iets fout.. maar ik kom er zelf niet achter wat ik nou fout doe..

 

 

al een aantal weken hangt er een rotor tussen mn schotel..

eerste keer als center punt 8 West gepakt.. nou is dat voor noord nederland natuurlijk niet zo`n goed uitgangs punt.. gevolg alles verder dan 8 west..richting t westen veel ber.. amper een lock.. idem voor het oosten alleen dan pas NA 28.5E :P

 

Vanmiddag dus maar eens het dak op.. met veel moeite op 5E uitgericht.. prima signaal niks mis mee! (SNR:92% AGC:92%)

 

ik lekker de rest proberen in te voeren op mn Dreambox 7020

 

richting t westen ging het prima de Hispasat knalde ook goed binnen..

 

toen richting het oosten.. Ai Hotbird ging al mis.. slap signaal.. en wat ber..

 

weer naar buiten.. beetje aan de schotel wiebelen.. ja de hoek zou natuurlijk nog een beetje kunnen afwijken..

 

de satfinder vertelt me inderdaad dat de schotel een tikje te laag stond.. een goede ruk er aan om hem een stukje te schuiven.. ala! klaar..

 

weer zoeken naar sats.. 28.2/5E prima signaal.. 23.5 ook.. 19.2 ook.. 13 ook nog 5E werd al wat minder.. 8 west ook matig maar verder alles weer spoorloos verdwenen .

 

 

ik heb de handleiding van mijn Digipower motor gebruikt om de boel helemaal from scratch weer in te stellen.. alleen ergens ga ik fout..

 

iemand die mij een behoorlijke schop kan verkopen waar ik t moet gaan zoeken? :S

 

 

 

 

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Niet dat je er iets aan zal hebben, maar een oom van mij heeft ooit een hele geul uitgesleten in zijn tuin van het heen en weer lopen naar zijn draaibare schotel......

Ik zeg sucses.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aantal standaard punten voor een draaibare installatie:

 

# Paal, waarop de rotor wordt bevestigd moet zuiver waterpas staan.

# Rotor moet op latitude staan, waar je de schotel monteert: is ca 53 graden voor het noorden.

# schotel ongeveer op 22 a 23 graden zetten. je kunt hier wat mee spelen om een zo hoog mogelijk signaal te verkrijgen.

# Een STAB met de buis omhoog monteren en een moteck met de buis naar beneden.

# Monteer de schotel recht op de rotor. Dus de rotor op nul en de schotel moet er precies haaks op. Let op de gietlijn.

# Uitrichten op het uiterste zuiden ( voor nederland is de sirius de hoogste sateliet, zie ook het programma gorbtrack: Gorbtrack download )

 

Het uitrchten kan op twee manieren:

 

# Je kunt precies op de sirius uitrichten, de rotor moet dan wel op nul graden staan !!

 

# via USALS uitrichten. Monteer alles aan elkaar. Zet de dreambox aan en zet de juiste longitude / latitude erin en laat de rotor naar een bepaalde sateliet toe draaien. Richt de schotel vervolgens op die sateliet uit.

 

zie voor verduidelijking:

 

http://oud.4all.tv/forums/faq/index.php?ToDo=view&questId=123&catId=17

 

P.S. Een satfinder is onmisbaar hiervoor.

 

Met vriendelijke groet, paardengek

 

 

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

De ladder staat alweer klaar.. morgen nieuwe poging smile

 

en anders vermoed ik dat mn schotel een wazige afwijking heeft?

 

wat prima zou kunnen voor gebruikt ding laugh

 

maar dan trek ik de 54centimeter wel van de zolder..

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je zeker dat je de lattitude schaal afleest en niet de inclination? Ik ben dit tegengekomen bij mijn schoonbroer, de ene kant was lattitude en de andere kant inclination (moteck SG 2100A).

 

Het heeft een tijdje geduurt eer we erachter waren gekomen...

If you don't know where you are going, you'll probably end up somewhere else...

Dreambox 600 PVR, Topfield TF7710 HD PVR, Visiosat bisat met 13.0;19.2;23.5;28.2 en Visiosat 120 cm + VBOX + H2H Jaeger

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik durf het nu niet te zeggen!! maar ik zal er morgen ff dubbel controleren dat ik de juiste schaal te pakken heb wink

 

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm.. t lijkt me gelukt te zijn smile

 

goed signaal van 30W tot 39E alleen in het westen wat last van dat de Vertikale transponders wat slechter pakken? is dit normaal of moet ik mn LNB nog een tikkeltje verdraaien? smile

 

 

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Ou-Tannu
Hm.. t lijkt me gelukt te zijn smile
goed signaal van 30W tot 39E alleen in het westen wat last van dat de Vertikale transponders wat slechter pakken? is dit normaal of moet ik mn LNB nog een tikkeltje verdraaien? smile


De LNB moet toch loodrecht wijzen op de lnb-stang?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

mja volgens dishpointer.com moet de LNB voor de Sirius (5E) 0.6 graden gedraait staan :?

 

afaik staat die gewoon op 0.0 graden..

mij lijkt logisch.. omdat de hele schotel kantelt door het draaien dat de LNB net zo hard mee draait..?

 

maar mischien wordt het verschil op den duur toch te groot zodat de Vertikale transponders niet goed ontvangen worden? laugh

 

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Ou-Tannu
mja volgens dishpointer.com moet de LNB voor de Sirius (5E) 0.6 graden gedraait staan :?


T.o.v. de satelliet niet, t.o.v. de lnb-stang ook niet, t.o.v.
de horizon wel.

Origineel bericht van: Ou-Tannu

afaik staat die gewoon op 0.0 graden..
mij lijkt logisch.. omdat de hele schotel kantelt door het draaien dat de LNB net zo hard mee draait..?


Klopt.

Origineel bericht van: Ou-Tannu

maar mischien wordt het verschil op den duur toch te groot zodat de Vertikale transponders niet goed ontvangen worden? laugh


Nee, want t.o.v. de satelliet blijft hij goed staan.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm..

 

dan ga ik morgen nog wel ff wat fine fine fine tuning proberen wink

 

volgens de footprints zou het gewoon moeten werken wink

 

 

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn motor uitgericht met de BOERENMANIER en zo te zien kan je nu verder bij stap 13. (Heb je al voldoende tussenbiertjes gehad? :D) Ik blijf dit een duidelijke beschrijving vinden.

Ik heb ook voordat ik verder ging met de fijnafstelling het nul punt iets gecorrigeerd. Mijn positie is 4,4 Oost, Sirius is 4,8 oost. Afstemmen op Sirius op sterkste sinaal, nulpunt vastleggen, en dan motor iets los van paal, en dan minimaal oostelijk draaien tot signaal Sirius minder sterk is.

Dan verder met de Boerenmanier stap 13. Succes ermee wink

VUplus DUO / Dreambox 7025s / 500s /2x Moteck SG-2100 / 2x 1M Schotel zonder naam / 42 Oost-58 West /

Link naar reactie
Delen op andere sites

mja net nog ff wat getest.. en 45E komt zonder problemen ook binnen wink

 

morgen kijken als ik verder dan 45E kan vangen.. hoewel dan moet ik mn dreambox wel weer trukjes leren wink

 

alleen nu doet mn dreambox vervelend. die pakt niet altijd alle transponders in de scan maar daar komen we wel uit wink

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...