Ga naar inhoud


googelen met electronica


Gast jacoboot

Aanbevolen berichten

Gast jacoboot

ik ben hier met een schakeling bezig waarvan ik maar enkele dingen weet en veel moet aannemen, het is een bestaande schakeling alleen zijn de onderdelen door zoutwater weg ;(

 

de schakeling is gevoed door twee batterijen dus 3 volt

verder zit er een zenerdiode in voor een chip, zener onbekend ook de chip. de voor weerstand voor zenerdiode is ook onbekend.

 

vraag is elke zenerdiode afgestelt op 40 ma ???

 

de weerstand was van het type zeer klein is dat 125mw vermogen ??

 

voor weerstand is dan 3/0.040=75 ohm ??

vermogen is dan 120mw

 

nu de zenerdiode welke spanning werkt de chip ??

het maximale is 3 volt uit batterij maar wat is het minimale

 

zelf denk ik aan 2.4 volt of 2.1 volt, vroeger hadden we een reeks voor zener is die er nog steeds ??? of is nu elke waarde te maken/te koop en wordt elke zener op 40 ma afgeregelt ??

 

zener was ook type klein is dat dan ook 125mw of is dat daar al 250 mw ?? bij 125mw lijkt mij al genoeg daar er toch nooit meer aan warmte wordt afgestaan dan 3 volt bij 40 ma

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Jacoboot, waarvoor is de schakeling? Misschien weten we dan wat de operationele spanning van de schakeling is, en wat voor ic er in de schakeling zit.

De zener kan als stabiele referentiespanning gediend hebben of de voedingsspanning van de schakeling gestabiliseerd hebben.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast jacoboot
Origineel bericht van: ceesv
Jacoboot, waarvoor is de schakeling? Misschien weten we dan wat de operationele spanning van de schakeling is, en wat voor ic er in de schakeling zit.
De zener kan als stabiele referentiespanning gediend hebben of de voedingsspanning van de schakeling gestabiliseerd hebben.


het is een automatische achterlicht van een fiets op 3 volt ( 2 batterijen, met een yusan sw200d wink

alles lag in het zoute water , en dus weg geoxideert, wist trouwens niet dat tin zosnel oxideerde in zoutwater maar goed ( 1/2 jaar)

de ic is dus een zwarte druppel en ik hoop dat daar het zoutewater niet in kon anders werkt het nooit meer he.
het ic stuurt 5 witte ?? leds aan ( wit in achterlicht fiets ???)
de weerstanden zijn van het voormaat 3mm lang en 1 mm dik. probeer daar nog maar eens drie kleur ringen op te ondekken in goede staat !!, ook de zener was dit voormaat en ik toch echt geen getallen meer kunnen zien dan hoor.

maar goed we hebben dus Uv van 3 of iets meer volt dan aan de plus de weestand R dan anderkant weerstand de min van zener en de plus zener aan de chip of in mijn schema aan min Uv. spaning over Uz is dus belangrijk

we weten dus niet Iz, Uz en R

we weten max vermogen weerstand 1/8 watt toch

de zener heeft dus een waarde tussen 3.0 en werking minimale spanning chip, persoonlijk denk ik 2.4 of 2.1, anders zou of de spanningsval te groot worden en aan de andere kant bij te hoge waarde de batterij al snel de waarde niet meer halen, trouwens twee oplaadbare batterijen leveren max 2.4 op.

spanning nodig voor wit led ??? kan ik morgen proberen , dat kan ook de werkspanning chip zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast jacoboot

we zijn weer wat verder in deze leer/ speurtocht.

 

de 5 witte led's blijken toch ROOD te zijn vondt het ook al zo raar in achterlicht. blijkbaar ben ik niet mee gegaan met de tijd , deze led is dus transparant ( ik dacht dus wit) maar geeft rood licht , bij 2,0 volt zonder weerstand ervoor ( o jee ojee) neemt hij 5 ma ongeveer op loopt natuurlijk op totdat hij kapot brandt zeker zonder weerstand of begrenzing ???

 

iemand een link naar led's en hun spec ????

de led is ongeveer 9 mm lang en 5 mm dik

 

ook zit er nog een geel ledje bij 2.0volt 10 ma ??? (5mmbij 2.5mm dik)

 

kortom totale stroom verbruik moeten dit nog even in datasheet bevestingen gok ik : 5*5ma=25ma+10ma(geel)=35ma

 

wat zou de druppel ic vragen , echt geen idee ??? maar 5ma lijkt mij te weinig

dus door zenerdiode zeker 40ma of meer, de weestand voor zenerdiode wordt wel erg weinig bij 40ma is hij 75 ohm, bij 50ma wordt het al 60ohm, enz,enz

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de chip een soort schakelende voeding is.

Een zener als stabilisator voor de gehele stroom afname is wat onvoordelig. Stabilisatie met een zener is een shunt stabilisatie. De stroom door de zener moet boven de maximale stroom ingesteld worden die de schakeling nodig heeft en deze wordt vrijwel constant opgenomen.

Om energie te sparen worden de leds in dit soort schakelingen niet constant aangestuurd maar knipperen. De chip zal wel een soort 555 zijn met als eindtrap een stroombron die de leds aanstuurd. Als de leds in serie staan zit er ook nog een schakelende voeding in die de spanning opvoerd om de leds aan te kunnen sturen.

De zener zal dan ongetwijfeld gebruikt worden om een stabiele referentie spanning te maken zodat de frequentie waarop het geheel knippert niet al te veel afhankelijk is van de batterij spanning. De serie weerstand is dan relatief hoog omdat er alleen een spanning nodig is en de zener alleen boven zijn kniestroom ingesteld moet worden. Dit ligt dan rond de 1 mA denk ik. Als de schakeling een spoeltje bevat zit er een step-up convertor in om de spanning op te jagen.

Als je wilt weten of een dergelijke schakeling inderdaad knippert moet je hem even heen en weer zwaaien. Als de rode lijn die je dan ziet onderbroken wordt knippert de led schakeling.

 

Een led testen zonder stroombegrenzing is inderdaad erg gevaarlijk. Boven zijn kniespanning vormt de led dan praktisch een kortsluiting. Om de spanning over de led te testen dus altijd een serie weerstand opnemen en de spanning over de led meten.

 

De specs van leds zijn heel erg verschillend en niet van het formaat af te leiden. Meestal worden ze met stromen tussen de 10 en de 30 mA aangestuurd. Als ze pulserend aangestuurd worden vaak wat meer om de lichtopbrengst gelijk te houden.

 

Als alleen de waarde van de serieweerstand van de zener een probleem is neem dan een 1K weerstand en test de schakeling.

Ik denk dat de zenerspanning rond de 2.1V ligt.

 

Albert_H

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast jacoboot

ben tijdje bezig geweest , maar ik denk dat zeezout/water toch niet al te fris is voor electronische schakelingen.

 

ten eerste de yusan sw-200d. hoogwaarschijnlijk dat die stuk is,

verder zat er een lichtcel in hoogwaarschijnlijk stuk of ik heb er een te grootte weerstand voor gezet. dacht drie oranje banden te zien , maar kan ook wel 330 ohm wezen, alles verbleekt wink , dus bruin of rood kan zomaar oranje worden.

 

nu de zener geen idee 2.1 of 2.4 lijkt mij redelijk alleen ik heb ze even niet , ook de weerstand heb ik van 100 ohm tot 10 K in gezet maakt niets uit.

 

het geheel brandt nu wel als ik de schakeling op ON zet, heb twee oplaadbare batterijen er nu inzitten max 2.4 volt en schakeling brandt na 30 minuten niet door wink er zit nu helemaal geen zener in en werkt nu zonder te knipperen. verder zijn van de 5 led's en een geel alleen twee rode leds over en branden fel, waarom 5 en een gele is mij dan ook raadsel.

 

als ik de schakelaar op OFF zet is alles uit ( hoe is het mogelijk ;))

 

alleen de schakeling op auto is niets ik kan schudden in mijn donkere kamer wat ik wil geen licht ;(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je kan ook 3 of 4 1n4148 o.i.d.en serie weerstand in doorlaat als zener gebruiken, dan heb je 3 of 4 x 0,7 volt over de diode's staan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast jacoboot
Origineel bericht van: ceesv
Je kan ook 3 of 4 1n4148 o.i.d.en serie weerstand in doorlaat als zener gebruiken, dan heb je 3 of 4 x 0,7 volt over de diode's staan.


heb ik ook al geprobeerd , maakt niet veel uit.

moet gewoon een handbediening worden wink , het achterlicht gaat aan als ik hem op on zet en uit als op off. dan maar geen auto
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast jacoboot
Origineel bericht van: focus103
Denk er aan dat zoutwater geleidend is dus dat er door de componenten een te hoge stroom is gaan lopen dan de bedoeling was.


alle componenten zijn vervangen behalve de ic druppel en de yasun sw-200d
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...