Ga naar inhoud


Mijn versterker geeft een irritante brom als ik hem aanzet.


hels

Aanbevolen berichten

Hi,

 

Ik heb een Philips LX600 Surround receiver. Deze gebruik ik uitsluitend als versterker voor mijn (simpele) surround systeem. (Het receiver deel wordt volledig overgenomen door mijn DM7000, maar dat terzijde).

 

Ik heb hem nu een jaar of 3; in het begin liep alles probleemloos, maar na verloop van tijd (grofweg een jaar), hoor ik een irritante "brom" als ik het gebeuren aan zet. Dit gaat na verloop van tijd vanzelf weer weg, maar het gaat steeds langer duren voor de brom weer stopt.

 

Ondertussen is de brom pas na een 20 minuten weg (wat irritant is, maar ik zet hem vast gelijk aan als ik thuis kom, dan heb ik er geen last van als ik wil luisteren/kijken).

 

Afgezien van de brom functioneerd het beestje nog als nieuwen gezien de leeftijd is de garantie dus al lang verlopen.

 

Ik heb geen verstand van electronica, maar denk (????) dat er iets aan het "degenereren" is; misschien een elco ???

 

Heeft iemand een idee wat het is (bekend probleem misschien) en weet iemand hoe het eventueel op te lossen is ?

 

Groet, Henk

"Es gibt keine verzweifelte Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen" - H.W. Guderian

Link naar reactie
Delen op andere sites


De brom komt echt uit het apparaat zelf.

Dat is ook de reden dat ik aan 'iets' (lees elco oid.) in de hardware dacht.

 

Groet, Henk

"Es gibt keine verzweifelte Lagen, es gibt nur verzweifelte Menschen" - H.W. Guderian

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een elko kan zelf geen geluid maken. Denk dan meer in de richting van de transformator. Die doen dat vaker. Die zal je eens moeten vastdrukken als er brom uitkomt ( pas wel op voor de aansluitingen, staat primair 220 volt op).

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Inderdaad, trafo probleem.

Hij is eigenlijk niet defekt, maar mechanisch is de lak in en rond de wikkelingen en de kern verouderd en het is een mechanische ratel geworden met de netfrequentie van 50 Hz.

 

Oplossingen:

 

1) Trafoschroeven en mechanische bevestigingen controleren en vastzetten/nadraaien indien mogelijk.

2) Trafo eruit halen, als je weet hoe dat moet, en hem een nacht in de spiritis onderdompelen. Daarna op de verwarming te drogen leggen, tot je weet dat alles verdampt is. Trafo erin en met een beetje geluk is je bromprobleem weg. (De lak is dan weer wat kleverig geworden en heeft zijn lijmfunktie weer terug).

3) Als 1) en 2) niet gaat of helpt, nieuwe trafo erin (laten) zetten.

4) Versterker niet meer uitzetten. (niet echt een optimale oplossing, maar wel afdoende) :D

 

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...