Ga naar inhoud


aarde warmer of kouder. (wat is de temperatuur nu echt?)


arene

Aanbevolen berichten

Ik las vanochtend dit:

 

ijstijd is begonnen

 

Waarschijnlijk onzin natuurlijk maar ik vroeg me af is er nu niet een site waar je de huidige gemiddelde temperatuur op aarde kunt bekijken. Het zal een gemiddelde zijn van vele meetpunten en niet echt de gemiddelde temp schat ik zo in maar geeft toch een idee van de fluctuaties.

 

En dat die dan bijv. elk uur of etmaal wordt bijgewerkt.

 

Enkele vragen die ik al enige tijd heb zouden dan beantwoord worden:

maakt de tijd van de dag uit?

maakt het seizoen uit?

hoe groot zijn de fluctuaties?

etc.

 

Ik ben benieuwd of zo'n site bestaat.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het probleem met die voorspellingen is dat weerkundigen op de korte termijn kijken, terwijl golbal weersveranderingen over duizenden jaren moet bekijken.

Je hoort regelmatig kreten dat er weer records zijn gebroken, nou geloof me, die records zijn niet meer dan gerommel in de marge over de millenia gerekend.

De huidige cyclus kwam 1200 jaar geleden ook voor en het opwarmen zal zal pas over een jaar of 300 a 400 stoppen.

Van 800 tot 1200 hadden we ook een warme en natte periode, nog veel warmer en natter dan nu, maar we zijn ook nog lang niet op de top.

Vanaf 1200 begon de temperatuur te dalen tot een dieptepunt rond 1600 toen zelfs de Themes dicht vroor.

Na 1850 begon de volgende warme cylcus.

De zonne cyclus voor een ijstijd aanzien is helemaal van de zotte.

Deze cyclus is 11 en 22 jaar, en elke 22 jaar zitten we in een dieptepunt wat temperatuur betreft en dat is dit jaar.

Dit zijn echter maar kleine schommelingen in de grote cyclussen.

Hieruit een ijstijd concluderen is ronduit onzin.

Dat die man zich nog wetenschapper durft te noemen!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom denk jij nou dat dat onzin is? Of ben je misschien suf gepraat door de milieu taliban?

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Polvo
Het probleem met die voorspellingen is dat weerkundigen op de korte termijn kijken, terwijl golbal weersveranderingen over duizenden jaren moet bekijken.
Je hoort regelmatig kreten dat er weer records zijn gebroken, nou geloof me, die records zijn niet meer dan gerommel in de marge over de millenia gerekend.
De huidige cyclus kwam 1200 jaar geleden ook voor en het opwarmen zal zal pas over een jaar of 300 a 400 stoppen.
Van 800 tot 1200 hadden we ook een warme en natte periode, nog veel warmer en natter dan nu, maar we zijn ook nog lang niet op de top.
Vanaf 1200 begon de temperatuur te dalen tot een dieptepunt rond 1600 toen zelfs de Themes dicht vroor.
Na 1850 begon de volgende warme cylcus.
De zonne cyclus voor een ijstijd aanzien is helemaal van de zotte.
Deze cyclus is 11 en 22 jaar, en elke 22 jaar zitten we in een dieptepunt wat temperatuur betreft en dat is dit jaar.
Dit zijn echter maar kleine schommelingen in de grote cyclussen.
Hieruit een ijstijd concluderen is ronduit onzin.
Dat die man zich nog wetenschapper durft te noemen!


Helemaal mee eens, hoor ik mijzelf praten.
Jammer dat op zulke verhalen de media niet zit te wachten.

DB 7000 met Moteck SG 2100 / gregorian schotel 90 cm draaibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Rob út Fryslân

Meneer de wetenschapper Phil Chapman zou wat meer naar Discovery en NGC moeten kijken om te zien dat zijn theorietje aan alle kanten rammelt.

 

Trouwens wie maakt zich nog druk over wat er na 300 jaar met de aarde gebeurd?

Tegen die tijd zijn we druk bezig om andere planeten te bevolken. crazy

Link naar reactie
Delen op andere sites

helemaal mee eens. Klimaten veranderen en de duur van die veranderingen zijn uitgesmeerd over eeuwen met ussendoor kleinere schommelingen.

 

Maar is het nu ook zo dat de gemiddelde tempertuur op de gehele tijdens een ijstijd in europa lager is dan bijvoorbeeld nu? Of is de gemiddelde temperastuur wel aardig constant.

 

Blijft de vraag waar het me eigenlijk om ging:weet iemand een site waar je kunt kijken wat NU op dit moment, de gemiddelde temperatuur op aarde is en hoe die zich verhoudt met het verleden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gemiddelde temperatuur op aarde is een wat vaag begrip, helemaal als je het wilt vergelijken met het verleden. Waar ga je meten en op hoeveel punten? Op 1 meter boven zeeniveau, dan kun je het land vergeten, maar je zou van noordpool via de Beringstraat en de Stille oceaan tot Antarctica (want dat is weer land) kunnen meten. Op 1 m. boven land, dan kun je de noordelijke en zuidelijke ijszee vergeten en is het de vraag welke noord-zuid route je neemt en of er bergen zitten of niet. Men neemt dus in de praktijk een aantal meetpunten die men eerder heeft gebruikt en hoe verder in het verleden hoe minder punten er zijn. Het gemiddelde van die punten zegt iets over de verandering in die gebieden en weinig of niets over de rest.

Voor de rest, er komen vast weer ijstijden met een paar 100 m. ijs in deze omgeving en hete periodes waarin het zeewater ca. 70 meter hoger komt dan nu, zoals zo vaak in het verleden. Wanneer en wat eerder is een groot vraagteken. Verdwijnende gletsjers is bv. niet alleen een kwestie van temperatuur maar ook van neerslag. En het kan warmer worden met als gevolg dat de golfstroom verandert en dan wordt het hier godvergeten koud.

Los daarvan is de zon een bizarre fusiecentrale waar men nog niet al te veel van begrijpt en helemaal niet van de veranderingen in de loop der tijd. En die bepaalt toch vooral wat hier gebeurt.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Het einde nadert. Want, zo beweert althans de Australisch-Amerikaanse wetenschapper Phil Chapman, de wereld gaat ten onder aan een nieuwe ijstijd.

IJstijden heeft de wereld al vaker meegemaakt en ze is er nog. Hooguit gaat de mensheid ten onder. Vreselijk, dan krijg ik mijn verzameling smurfen nooit meer compleet.

Zo snel gaat de wereld niet ten onder. En de mensheid, dat zien we tegen die tijd wel, is voorlopig ook nog niet..

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet te hopen dat er een ijstijd komt. Dan zijn de olie- en gasvoorraden snel uitgeput. Kan ik het me straks niet eens meer permitteren om de tank van m'n Duc nog vol te gooien wink

 

Geintje natuurlijk, maar wel met een zeker waarheidsgehalte. Ik maak me op dit moment eerlijk gezegd meer zorgen over de slinkende natuurlijke resources dan over de gevolgen van een nieuwe ijstijd voor de mensheid.

En aan die resources kunnen we wat doen als we willen, aan die ijstijd sowieso niet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De goede kant gaan wij nu echt niet op, verbranden de fossiele brandstoffen in een paar 100 jaar op dat de aarde in miljoenen jaren heeft opgebouwd, de longen van de aarde worden elk jaar meer gekapt, de zee word leeg gevist en de vervuiling van het milieu komt er ook nog bij,

 

Het effect dat wij hebben op de gemiddelde temperatuur is er maar in welke maten is waar de wetenschapers het niet over eens kunnen worden.

 

Maar zolang de wereld geregeerd word door de petro-dollar doen wij als normale mensen er heel weinig aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: minplus
De gemiddelde temperatuur op aarde is een wat vaag begrip, helemaal als je het wilt vergelijken met het verleden. Waar ga je meten en op hoeveel punten?


Inderdaad.
De punten die nu gebruikt worden liggen voornamelijk rondom de Atlantische Oceaan. Daarop is ook het beroemde klimaatmodel gebaseerd, waar al die doemvoorspellingen uit komen.

Er zijn twee problemen met dat model:
1) Het gebruikt geen metingen over de hele wereld, maar vooral rondom de Atlantic; het zou dus hooguit gebruikt kunnen worden voor verwachtingen over de klimaatontwikkeling rondom de Atlantic.
2) Er zijn geen vergelijkbare metingen beschikbaar die lang terug gaan in de tijd.

Beide zijn begrijpelijke beperkingen, geen verwijt, maar geven wel aan hoe beperkt je met de verwachtingen die het model berekent moet omgaan.

Dat maakt het onderwerp ook zo moeilijk! Er is een heleboel over het klimaat te zeggen, maar of we straks allemaal gekookt, overspoeld of ingevroren worden, weet niemand met zekerheid te bepalen.
Ik laat daarom de berichtgeving maar voor wat hij is. Zelfs de film van Al Gore maakt geen indruk op me.

Ik hanteer een eenvoudig principe dat op mijn schaal hanteerbaar is: streven naar minder vervuiling is prima. Doen! Vooral doorzoeken naar alternatieve energiebronnen. En verder niet overdrijven...

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ieder land doet ook nog steeds maar wat .

Grote mond over terugdringen van broeikaseffect,co 2 uitstoot ,cfk s maar ondertussen hebben we mondiaal nog steeds bevolkingstoename ipv afname wat deze aarde heel hard nodig heeft.

Wil de toekomstige mens nog normaal kunnen leven moet er heel veel gebeuren dat weet ik wel.

Dat lukt niet alleen met windmolens en roetfilters.

Wanneer we we ooit naar andere planeten gaan kunnen we daar weer ellende maken.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Duwgati
Niet te hopen dat er een ijstijd komt. Dan zijn de olie- en gasvoorraden snel uitgeput. Kan ik het me straks niet eens meer permitteren om de tank van m'n Duc nog vol te gooien wink




He! Ben jij die man die elke keer de spiegel van mijn schitterende AlfaRomeo 2.0 TS Selespeed probeert af te rijden? Ga maar lekker steppen met dat hok straks. En trek iets warms aan, ja! Ook geintje uiteraard..
Ik hoop toch serieus dat er alternatieve energie zal komen. Dan zijn we ook niet meer afhankelijk van die olie-gangsters in Qacht etc... Dat zou wel opluchten denk ik.
Die satelieten lopen toch ook voornamelijk op plutonium? En ondanks geichtloosheid leggen ze iedere dag een afstand af waar wij in ons leven niet aan toekomen. Te voet dan, he..
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...