Ga naar inhoud


Channel Master 120 draaibaar: doen of niet?


DreamboxFreak

Aanbevolen berichten

De Channel Master 120 is 'n schotel die ik altijd al wilde hebben, nu doet de gelegenheid zich voor en kan ik (volgens mij) een koopje doen: schotel met polarmount en SuperJack 18" actuator voor 75 Euro.

 

Nu heb ik m'n eigen Stab diseqc moter zonder al te veel problemen kunnen uitrichten op mijn 88cm Triax maar ik vermoed dat het afstellen van de Channel Master met polarmount niet zo simpel zal zijn.

 

Ik zit met enkele vragen:

 

- Is 75 Euro echt 'n koopje voor zo'n schotel of zoek ik beter nog 'n beetje rond?

- Welke ontvanger zou ik best nemen om de actuator aan te sturen?

- Hoe begin ik met het uitrichten van m'n schotel?

- Hoe moet de actuator staan bij het uitrichten van de schotel (halfweg eruit)?

 

Kan zijn dat er doorheen de thread nog vragen volgen ;-)

 

SAT: momenteel niets meer 😞

Kabel: Telenet

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Drs. IJzerbout

75 €uro lijkt mij geen slechte prijs voor als ie er nog goed uit ziet.

Als hij helemaal verweerd is en optisch niet meer smoelt zou ik proberen voor nog wat minder als je hem graag wilt hebben.

Hoe oud is de actuator? En loopt ie nog soepel, zonder speling?

 

Het beste is een ontvanger met een 36 volt uitgang, zoals Echostar die veelal heeft.

Ik gebruik een aparte positioner (SuperJack EZ-6000) met als nadeel dat bij het omschakelen van de kanalen op de verschillende satellieten, de schotel niet automatisch meedraaid.

Dat is voor mij niet echt een probleem omdat ik toch meerdere ontvangers in huis heb staan.

 

Er zijn ook disecq positioners. Die hebben een aparte 36 volt uitgang voor de actuator en de LNC coax wordt door deze positioner doorgelust.

Dat werkt natuurlijk veel mooier, maar ik ben daar niet zo wild van omdat het HF signaal van de positioner ook door de positioner gaat. Wil je het onderste uit de kan kwa ontvangstgevoeligheid, dan zou ik dat niet echt aanbevelen.

Het voordeel is wel dat je maar één afstandsbediening hebt en ga tussen kanalen op verschillende satellieten zappen, dan draait de schotel mooi van de één naar de ander.

 

Om te beginnen moet je zorgen dat de polarmount op de meest zuidelijke positie zijn hoogste punt heeft bereikt. Dat is voor NL en B ongeveer 5° oost. Sirius 2/3 dus. Dat is je referentiesatelliet. Aan de oost en westkant van deze positie moet de polarmount weer naar beneden gaan.

Als dat precies klopt, dan ben je al een heel eind.

De actuator kun je bij de meeste polarmounts aand de oost of aan de westkant monteren. In mijn geval bleek de westkant de meest optimale positie.

De polarmount moet ongeveer half uitgeschoven zijn voor de positie 0°. Dan kun je ongeveer 50° naar het oosten en 50° naar het westen draaien.

Je moet er mee experimenteren.

Ik heb eerst gezorgd dat de eigenlijke curve precies klopte zonder actuator. Die heb ik pas op het laatst aangebracht.

Mechanisch moet je er begrip voor opbouwen.

Ik ben met mijn systeem zeker een dag of 2 bezig geweest voordat ik helemaal tevreden was. Hij trotseert nu al 15 jaar weer en wind en ik heb er nooit geen omkijken meer naar gehad.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb hier ook zo een schotel staan en ben er tevreden over!

Mijn channelmaster 1,2m is ondertussen 10 jaar oud en werkt nog perfect. Heeft ook al meerdere stormen doorstaan. Heb wel eens het rollager in de actuator moeten vervangen, doordat er water bleef instaan was die geroest en zal er speling op. Na vervanging van dit lager zijn de problemen van de baan en werkt die weer als nieuw.

Als aansturing voor de actuator heb ik een LT8700 staan.

Heb ondertussen 3 lnb's bijgezet in de schotel zodat ik astra1-2-3 en hotbird kan ontvangen zonder te moeten draaien.

BigBisat (Astra 1-2-3-4, Hotbird, Eutelsat 9B, Thor en Turksat 42°). Dreambox 920 met dvb-c en dvb-s, Dreambox 7080 met 3x dvb-s en dvb-c, Dreambox8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast fatfreddy

 

75 euro is niet duur zeker als de actuator en polarmount ook nog functioneren.Het beste ? Tja je kunt het denk ik het beste voor een vbox gaan dan ben je vrij om elke ontvanger te nemen.Beginnen met uitrichten door net zoals bij een diseqcmotor op Sirius.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
75 €uro lijkt mij geen slechte prijs voor als ie er nog goed uit ziet.
Als hij helemaal verweerd is en optisch niet meer smoelt zou ik proberen voor nog wat minder als je hem graag wilt hebben.
Hoe oud is de actuator? En loopt ie nog soepel, zonder speling?


De Channel Master ziet er gelikt uit naast een beetje opkuisen (afwrijven met een sopje) is er geen 'werk' aan. De polarmount vertoont hier en daar sporen van roest maar deze kan ik bij een kennis zandstralen en behandelen.
De actuator zelf is zo'n 3 jaar oud en heeft geen speling en vertoont geen roest of slijtage.

Ik heb vandaag de koop afgerond, heb 'm gekocht voor 75 Euro

Na jullie antwoorden op m'n draadje te lezen voel ik mij zeker niet bedrogen smile

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout

Het beste is een ontvanger met een 36 volt uitgang, zoals Echostar die veelal heeft.
Ik gebruik een aparte positioner (SuperJack EZ-6000) met als nadeel dat bij het omschakelen van de kanalen op de verschillende satellieten, de schotel niet automatisch meedraaid.
Dat is voor mij niet echt een probleem omdat ik toch meerdere ontvangers in huis heb staan.


Had ook al aan een Echostar ontvanger gedacht. Ik zou deze dan alleen gebruiken om de actuator aan te sturen. Ik heb de AD-3000 IP in gedachten omdat je deze vaak 2de hands aantreft.
Toeval wil dat mijn allereerste ontvanger ook 'n Echostar was (de SR500 heb dat toestel trouwens nog altijd).

Het feit dat een ander toestel dan de ontvanger waar ik mee kijk zal instaan voor het verdraaien van de schotel speelt bij mij ook geen rol.

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout

Er zijn ook disecq positioners. Die hebben een aparte 36 volt uitgang voor de actuator en de LNC coax wordt door deze positioner doorgelust.
Dat werkt natuurlijk veel mooier, maar ik ben daar niet zo wild van omdat het HF signaal van de positioner ook door de positioner gaat. Wil je het onderste uit de kan kwa ontvangstgevoeligheid, dan zou ik dat niet echt aanbevelen.
Het voordeel is wel dat je maar één afstandsbediening hebt en ga tussen kanalen op verschillende satellieten zappen, dan draait de schotel mooi van de één naar de ander.


Zo'n disecq systeem à la VBox is (voorlopig) geen optie, hou dat een beetje als worst-case scenario smile De SuperJack of Geotrack zijn idd goede alternatieven ipv een ontvanger met positioner

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout

Om te beginnen moet je zorgen dat de polarmount op de meest zuidelijke positie zijn hoogste punt heeft bereikt. Dat is voor NL en B ongeveer 5° oost. Sirius 2/3 dus. Dat is je referentiesatelliet. Aan de oost en westkant van deze positie moet de polarmount weer naar beneden gaan.
Als dat precies klopt, dan ben je al een heel eind.
De actuator kun je bij de meeste polarmounts aand de oost of aan de westkant monteren. In mijn geval bleek de westkant de meest optimale positie.
De polarmount moet ongeveer half uitgeschoven zijn voor de positie 0°. Dan kun je ongeveer 50° naar het oosten en 50° naar het westen draaien.
Je moet er mee experimenteren.
Ik heb eerst gezorgd dat de eigenlijke curve precies klopte zonder actuator. Die heb ik pas op het laatst aangebracht.
Mechanisch moet je er begrip voor opbouwen.
Ik ben met mijn systeem zeker een dag of 2 bezig geweest voordat ik helemaal tevreden was. Hij trotseert nu al 15 jaar weer en wind en ik heb er nooit geen omkijken meer naar gehad.


In grote lijnen is het afregelen van polarmount + positioner zoals ik m'n disecq motor heb afgeregeld.

Alleen zal hier de schotel 'n beetje groter zijn wink

Heb al begrepen dat ik er best goed mijn tijd ga voor nemen. Zal dit ook doen, van een goede afstelling hangt vrijwel de hele 'ontvangst tevredenheid' af.

Bedankt voor het advies!

SAT: momenteel niets meer 😞

Kabel: Telenet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Bambike
Heb ondertussen 3 lnb's bijgezet in de schotel zodat ik astra1-2-3 en hotbird kan ontvangen zonder te moeten draaien.


Kan je daar eens een foto van maken? Ben benieuwd naar de 'LNB constructie'.


@ all, welke LNB gebruiken jullie op de Channel Master?

SAT: momenteel niets meer 😞

Kabel: Telenet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige "stuurkasten" geven alleen het nr van de positie waaronder je een satelliet hebt opgeslagen weer .

Ik zou er een nemen waarbij de pulsen ook weergegeven worden .

Dat is een stuk handiger bij het zoeken van nieuwe posities .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb zelf ook een channelmaster met channelmaster polarmount

draait prima schotel geef ik 1 keer per jaar een sopje

en kontroleer de polarmount op eventuele speling

heeft ook zware stormen doorstaan,maar staat op een zelf gemaakte

tegelvoet van 1 bij1 van hoeklijn volgestort met beton

heb tot heden geen problemen met ontvangst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...