Ga naar inhoud


HDTV, stereo TV, hoe nieuw is het eigenlijk?


grunnsat

Aanbevolen berichten

Ik las net een artikel over John Logie Baird, één van de uitvinders van de TV.

 

De man bouwde in 1925 een elektro mechanisch TV toestel (met een ronddraaiende schijf). In 1928 had hij het systeem al verder ontwikeld tot kleuren TV, en zelfs tot stereoscopische TV!!

 

Hetzelfde jaar maakte hij ook de eerste transatlantische TV uitzending.

 

In 1939 demonstreerde hij een kleuren CRT TV toestel. en in 1943(!!) had hij op basis van de huidige puur electronische TV al een uitzendnorm ontwikkeld voor 1000 lijnen, dus HDTV!!

 

We zijn dus nu bezig iets in te voeren wat in grote lijnen 65 jaar geleden al bedacht is....

Link naar reactie
Delen op andere sites


Niet echt nieuw, gewoon de implementatie ervan is nieuw.

In Frankrijk had men in de jaren 50 al HDTV met hun zwart-witte 819 lijnen uitzendingen. Er zijn tests geweest om kleur toe te voegen, maar dan is toch overgeschakeld op 625 lijnen.

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oudste stereo-uitzendingen waar ik van weet zijn concertprogramma's van de BBC midden jaren '70. Mono via tv, stereo via radiozender. Eigenlijk beetje valsspelen dus. :D

 

Eerste echte stereo-tv-uitzending waar ik weet van heb is het Songfestival van 1983, dat als ik het goed heb in Duitsland in stereo werd uitgezonden.

 

Oudste Nederlandse stereo-uitzending die ik ooit ben tegengekomen is een programma van Toon Hermans uit 1988.

 

Ik weet niet of het nu nog zo is, maar bij het kijken naar oude programma's op de Duitse publieken viel het mij een paar jaar geleden op dat voor die uitzendingen blijkbaar een of ander speciaal mono-knopje (ahem) werd gebruikt. Hoorde je de muziek van de trailer die volgde starten in mono, en na een seconde of zo werd het dan stereo. Nooit begrepen waarom dat was, en ook nooit begrepen waarom de Duitsers dat zo nodig moesten doen. Svetik?

 

 

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: Koen B
Ik weet niet of het nu nog zo is, maar bij het kijken naar oude programma's op de Duitse publieken viel het mij een paar jaar geleden op dat voor die uitzendingen blijkbaar een of ander speciaal mono-knopje (ahem) werd gebruikt. Hoorde je de muziek van de trailer die volgde starten in mono, en na een seconde of zo werd het dan stereo. Nooit begrepen waarom dat was, en ook nooit begrepen waarom de Duitsers dat zo nodig moesten doen. Svetik?



Misschien hoorde je de tijd, die je TV nodig had, om op stereo decoding om te schakelen?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: matthew_be_wvl
Niet echt nieuw, gewoon de implementatie ervan is nieuw.
In Frankrijk had men in de jaren 50 al HDTV met hun zwart-witte 819 lijnen uitzendingen. Er zijn tests geweest om kleur toe te voegen, maar dan is toch overgeschakeld op 625 lijnen.


Wij hadden een multinorm Philips (eerst een Novak maar die was heel slecht)toestel waarbij je met een grote zware draaiknop aan de zijkant van het toestel kon kiezen uit 625 en 819 lijnen en pos en negatieve modulatie.
Wij ontvingen ook de Franse 819 lijnen zender van Rijsel(Lille).
Het beeld was schitterend.

Mvrgr
Flodder11

 

T'is better to be thought a fool and remain silent than to open one's mouth and remove all doubt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...