Ga naar inhoud


Handelsprijs, wat is nu ongeveer het verschil


gerrit B

Aanbevolen berichten

Kijk je de naar de diverse autoprijzen dan zie je regelmatig de term handelsprijs staan.

Soms ligt de prijs aanmerkelijk lager dan bij auto's zonder "handelsprijs" maar de andere keer scheelt het slechts 2 a 300 euro.

Natuurlijk weet ik dat handelsprijs betekend dat de auto zonder of met slechts gedeeltelijke garantie wordt afgeleverd, maar wat is nu het verschil in prijs?

Stel ik koop een Toyota Avensis of een Renault grand scenic van 10.000 euro gewone prijs, wat zou zo'n auto dan moeten kosten als handelsprijs?

Is daar een standard formule voor of is dat ook weer sterk afhankelijk van het soort en type auto?

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Volgens mij is de handelsprijs de prijs die de handel voor zo'n auto geeft. zonder inruil etc.

 

Er zijn verschillende koerslijsten in omloop zoals bijvoorbeeld de ANWB-koerslijst waarin de prijzen bij inruil en particuliere verkoop staan vermeld.

 

De autohandel (ook de merkdealer) halen hun informatie vaak uit de koerslijst AUTOTELEX genaamd. Autotelex zit qua prijsniveau onder de ANWB-koerslijst.

Als je ff googled op "autotelex" zit je direct goed.

 

 

 

 

CU

Lambik

 

VU+ DUO2, Triax88, 13E,19E,23E,28E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nope. Handelsprijs is inderdaad de prijs die "in de handel" voor een auto betaald wordt. Hierbij dus geen extra opslag voor kosten van eventuele garantie etc.

 

Een dealer geeft garantie op zijn auto's en om zich hiervoor in te dekken, gooit ie er een redelijk bedrag op omdat er (ook met een goeie auto) altijd wat kan gebeuren.

 

Een handelaar houdt alleen zijn handje tussen de in en verkoop van wagens.

 

Da's het verschil....

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast fatfreddy
Origineel bericht van: ozzo
Nope. Handelsprijs is inderdaad de prijs die "in de handel" voor een auto betaald wordt. Hierbij dus geen extra opslag voor kosten van eventuele garantie etc.

Een dealer geeft garantie op zijn auto's en om zich hiervoor in te dekken, gooit ie er een redelijk bedrag op omdat er (ook met een goeie auto) altijd wat kan gebeuren.

Een handelaar houdt alleen zijn handje tussen de in en verkoop van wagens.

Da's het verschil....


Als je dus met de handelaar afspreekt de auto ergens anders compleet te laten keuren kun je een goede koop doen begrijp ik ?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk. Bekend is natuurlijk de 'beruchte'ANWB keuring. Als een handelaar hier geen heil in ziet, laat die auto dan maar lekker staan.

Een ANWB keuring is "strenger" dan een APK keurinkje. Als ie daarintegen er geheel geen bezwaar tegen heeft, als je de kosten maar zelf betaald, dan staat ie achter zijn produkt.

 

Ik heb gelukkig een goeie kennis die dergelijke wagens even checkt. Op een brug zie je gauw genoeg hoe "hard" een auto daadwerkelijk is.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vraag is nu alleen hoeveel verschil zit er dan zo ongeveer tussen de handelsprijs en de normale verkoopprijs.

Is dan 500 euro, gaat dat richting de 1000 euro of juist nog minder dan 500 euro?

 

suc6

 

Gerrit

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt af van de prijs,conditie,bouwjaar van de auto, maar ruwweg mag je ongeveer rekenen dat er 10% tussen zit.

Laatst m,n auto ingeruild voor €13.000 en die stond een dag later te koop voor €14.500, ik weet natuurlijk niet of hij voor die prijs verkocht is.

"That's another fine mess you've got me into"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist ! Dus jij hebt em ingeruild, dus schippert die dealer met de 1) aankoopprijs van je nieuwe auto waar ie voldoende marge op houd, 2) doet op de inruiler iets BIJ de prijs en verkoopt em en 3)laat jou denken dat je VEEL voor je oude auto hebt gehad.

 

Uiteindelijk heb je dus ZELF die hogere inruilprijs betaald.

 

Daarom is de beste optie, oude auto zelf verkopen voor de hoogste prijs en dan de onderhandeling in gaan met je dealer en na veel onderhandelen op de proppen komen met het feit dat je niets inruilt, gaat er zo maar een paar honderd tot een paar duizend van de prijs af....!

 

Dan ben je "koopman" ;-)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: lock
Hangt af van de prijs,conditie,bouwjaar van de auto, maar ruwweg mag je ongeveer rekenen dat er 10% tussen zit.
Laatst m,n auto ingeruild voor €13.000 en die stond een dag later te koop voor €14.500, ik weet natuurlijk niet of hij voor die prijs verkocht is.


Op de meeste gebruikte auto,s heeft een dealer een marge van 4000 euro.
Als de dealer 13000 geeft,moet hij btw betalen,die kan hij af trekken van de btw die bij de verkoop onstaat,hij wil iets verdienen,moet een garantie-marge incalculeren.
Dus als hij slechts 1500 bovenop de 13000 euro zet,zal er ongetwijfeld een behoorlijke winst op de "gebruikte" auto staan die je nu gekocht heb.
Vaak proberen handelaren een deal te maken door de inruil en verkochte auto in prijs te laten zakken zodat het verschil(winst) wel gelijk blijft,dit scheelt btw.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt volkomen, echter ik had een uit Spanje ingevoerde Santa Fe, waar de dealers al niet blij mee waren, laat staan een particulier.

Ik was dus blij dat ik hem nog knap kon inruilen, maar normaal verkoop ik m,n auto ook aan een particulier en beding 5 a 6% korting op een nieuwe auto.

"That's another fine mess you've got me into"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je in Spanje gewoond of zo hier gekocht?

Ik kan me niet voorstellen dat je voor een Santa Fe BPM gaat betalen. Zo goedkoop zijn de auto's daar niet. Ik weet dat momenteel de Amerikanen populair zijn vanwege de mini-Dollar, en vanuit Du*tsland ( :)) is het ook mooi shoppen hoewel je met recente auto's duur uit bent vanwege de BPM.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik heb in Spanje gewoond en de auto BPM vrij kunnen invoeren.

Overigens zijn nieuwe auto,s in Spanje wel degelijk goedkoper;ik kocht m,n Santa Fe 4wd turbodiesel in 2002 voor €25.000 en die kostte toen in Holland €34.000.

Gebruikte auto,s zijn wel duurder in Spanje ; de afschrijving is veel lager dan in Nederland of Duitsland.

"That's another fine mess you've got me into"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...