riji Geplaatst: 22 juni 2008 Geplaatst: 22 juni 2008 Ik ben gewend CIFS te gebruiken om van mijn DM-7020 rechtstreeks op mijn PC-HD (XP) op te nemen. Nu heb ik een PopcornHour (hardware mediaplayer) in bestelling. Ik lees dat hiermee het bestandensysteem NFS het meest geschikt is (streamingsmogelijheden+transfersnelheid). Zo wil ik nu overgaan op NFS met mijn DM-7020. De uitleg die ik hierover vind is meestal enkele jaren oud. Nu zie ik met Gemini dat via het "blue panel" er een NFS-Server beschikbaar is. Levert mij dit inderdaad een NFS-server, zonder dat ik die nog via extra software moet installeren? Heb ik dan meteen een NFS-server die geschikt is voor de PopcornHour?
boaz Geplaatst: 22 juni 2008 Geplaatst: 22 juni 2008 Volgens mij maakt dat van je dreambox een NFS server, jij wilt die popcorn als server gebruiken. Maar als die popcorn standaard NFS server is, zal het werken, gewoon een NFS mount maken ipv een CIFS. Je dreambox is dan client. VU+ Ultimo OpenPli en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli. Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32" (en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)
riji Geplaatst: 23 juni 2008 Auteur Geplaatst: 23 juni 2008 Dank voor je antwoord. Ik wil niet bepaald die PopcornHour tot NFS server maken. Uit wat ik tot nu toe gelezen had, begreep ik dat zowel de Dreambox als de Popcornhour voorzien waren als NFS-client, zodat ik nog extra NFS-server software nodig heb op mijn PC (XP). Wat ik me nu afvraag is indien ik de NFS-server via het Blue Panel installeer ik dan geen verdere software meer nodig heb om NFS te kunnen gebruiken zowel met de Dreambox als met de PopcornHour?
Alfman66 Geplaatst: 23 juni 2008 Geplaatst: 23 juni 2008 Ik heb NFS op die manier (vioa blue panel) aangezet. Mijn popcorn staat nu vrolijk client te spelen via NFS. Dus naar een PC zal het ook wel kunnen werken denk ik. Instellen van NFS is wel complex vooral in combinatie met Windows. Via fora zijn best goede handleidngen te vinden. Kijk hiervoor ook eens bij de popcorn fora (b.v. networkedmediatank . com) in de how to. Alfman Humax i5050 - CAIW
riji Geplaatst: 23 juni 2008 Auteur Geplaatst: 23 juni 2008 Het lukt niet op deze wijze: 1.Blue Panel->Extra/Instellingen/Services/daemons->NFS Server:Instellingen: IP van mijn DM-720 en correcte netmask options en ingeschakelde poort:standaard folder /hdd 2. 1.Blue Panel->Extra/Instellingen/Automount: mountpoint = nfs type= nfs device= /IP-PC/dreambox (er bestaat een gedeelde map dreambox met submap movie, met beiden toegang en alle rechten voor iedereen, gast en root) In var/etc in automount.conf staat: nfs -fstype=nfs,rw,soft,udp,nolock,rsize=8192,wsize=8192 192.168.123.xxx:/dreambox Als ik wil opnemen op HD-PC steeds melding: "Opname mislukt. Opslagmedium ontoegankelijk" Waar loopt het fout?
riji Geplaatst: 24 juni 2008 Auteur Geplaatst: 24 juni 2008 Ik begrijp dat dit NFS-onderwerp, zeker met de DM-800 actualiteit, niet erg boeiend is, maar misschien kan iemand mij toch op weg helpen.
Tonskidutch Geplaatst: 24 juni 2008 Geplaatst: 24 juni 2008 heb met een nieuwe NAS eerst ook erg gestunteld... vaste mount CIFS + NFS werkte aanvankelijk niet automount werkte ook niet niks wilde eerst met de oudere ervaringswaarden werken user dm7020 aangemaakt en als administrator rechten gegeven in het NAS webinterface user dreambox aangemaakt en ook als administrator rechten gegeven in het NAS webinterface nfs access ingeschakeld op de share Public en toen de juiste Dir syntax vinden Public was de juiste (ook voor alle submappen) zonder/ en geen aanduiding submappen (dus niet Public/dreambox of Public/movie) dm 7020 media/hdd was de juiste movie aangemaakt (onder Public via XP pc) opnemen/afspelen ging toen goed daarna meerdere ro mounts (read only op andere mappen) aangemaakt en het werkt eigenlijk allemaal. zie bijlage Walking The Dog Carles Es Les Lulus, Arno
riji Geplaatst: 25 juni 2008 Auteur Geplaatst: 25 juni 2008 Dank Tonskidutch, maar ik begrijp niet hoe ik mezelf moet verbeteren. Kun je misschien eens nalezen wat ik gedaan heb en misschien een tip geven waar de fout zou kunnen zitten?
Tonskidutch Geplaatst: 25 juni 2008 Geplaatst: 25 juni 2008 als ik het goed lees mount je op de XP-pc en heb je een NFS-server op de dreambox geactiveerd (waarom eigenlijk?) je kunt samba 3 op 7020 installeren zodat je alles wat op de hdd van de dreambox staat heel makkelijk ook onder windows kunt benaderen je kunt op de XP-pc een NFS-server (2 welbekende) installeren zodat je op je XP-pc kunt opnemen en afspelen (gedeelde map met juiste aanduiding in de /windows/etc/exports) je kunt op XP-pc mounten middels CIFS indien je de juiste mountregel gebruikt maar let op indien er een harddisk aanwezig is in de dreambox moet je andere mountpoints gebruiken daar media/hdd verwijst naar de ingebouwde dreambox hdd wat ik echter ook in je eerste bericht/vraag lees is dat je binnenkort een mediaserver krijgt met NFS-server ingebouwd ik geloof dat je een denkfout maakt inzake het mounten en dan betreffende van wie op welke server. daarom waarom de NFS-server activeren op de dreambox als je naar de XP-pc wilt mounten wat voor mogelijkheden heb je: a) dreambox mount op pc dus op pc een server (CIFS is ingebakken - NFS moet je op de pc installeren) XP-pc mount op de dreambox (samba installeren op de dreambox) c) XP-pc mount op de dreambox (NFS-server installeren op de dreambox en een NFS-client op de XP-pc installeren) standaard kun je geen XP-pc zonder een NFS-client laten mounten op een NFS medium (dacht ik toch) indien het toch al straks enkel interressant wordt om op de media-server te mounten dan moet je niet CIFS en NFS door elkaar halen en dus ook niet wie de client en wie de server is. begrijp je me een beetje? cheers Walking The Dog Carles Es Les Lulus, Arno
riji Geplaatst: 25 juni 2008 Auteur Geplaatst: 25 juni 2008 Ik snap dat ik verwarrend overkom, logisch overigens dat het niet goed lukt. Eerst mijn situatie: Ik heb een DM-7020 zonder HD en volgende week komt daar een DM-800 zonder HD bij. Ik heb een PC met XP. Ik heb een Popcornhour-mediaplayer in bestelling. Ik wil alles met NFS laten werken omdat ik lees dat dit bestandensysteem het best is voor de combinatie streamingsmogelijheden+transfersnelheid. Ik lees dat zowel de dreambox als de popcorn een NFS-client ingebouwd hebben. Via het "blue panel" kan ik in de dreambox een NFS-server installeren. Ik dacht dat dit toeliet mijn PC als NFS-client in te stellen (o.a. via mount-manager zoals bij CIFS). Mijn vraag was hoe ik dit moest doen. Als ik je goed begrijp is dit fout en heb ik toch extra software nodig om op de PC een NFS-server te installeren. Dit zou TrueGrid kunnen zijn of is er beter? Indien die redenering klopt, kan ik daarmee beginnen en mij terug melden als het weer misloopt. Zal ik dit doen?
Tonskidutch Geplaatst: 25 juni 2008 Geplaatst: 25 juni 2008 yup... zo is dat/ maar net toch effe iets anders NFSdream van treugrid kan op je XP-pc laten werken als NFS-server en dan kun je per NFS mount aangemaakt in de dreambox op de XP-pc met het SUFpakket van microsoft een 250 MB gratis downloadbaar pakket is de XP-pro pc server EN /OF client voor NFS mounts op Novell,Linux en Unix systemen de mediaplayer is eigenlijk een mini SERVER met meerdere software modules (server en client en gelijkwaardig aan een NAS, network access storage die software modules ingebouwd heeft of aan toegevoegd kunnen worden) het mounten van diverse randapparatuur in je netwerk kan op drie bekende manieren CIFS common internet file system protocol NFS native file system protocol Samba afhankelijk van het besturingssysteem (Operating System afgekort O.S.) is een en ander standaard aanwezig in de meeste images met enigma voor een linux gebaseerde receiver is Samba,CIFS en NFS als client standaard aan wezig en per image afhankelijk middels download als een server te activeren in windows is het gelimiteerd tot de versie home/pro/enterprice etc een goede NAS probeert voor al die verschillende protocollen en O.S. gebaseerde randapparatuur meer dan een optie aan te bieden en vormt dus de spil in het team dus wordt het apparaat een mediaplayer of center genoemd. dit topic geeft een en ander aan informatie over het software product PopcornHour het blijkt daaruit dat men geen uniek apparaat gebruikt maar een miniserver met een er goed op werkende software die probeert te konkureren met het iTunes verhaal mijn nieuwe nas kan (nu ook al) in principe dus met aangepaste firmware en software applicaties ook als mediaserver dienen zoals popcornhour dat kan conclusie, je zult een goede snelle NAS nodig hebben en of die nu twonky - iTunes of popcornhour kan is enkel het software module van dit moment MAAR mounten is een principe kwestie, tussen de bekende protocollen en met de desbetreffende server client instelling. probeer die Treugrid op je PC maar eens (vergeet je firewall uitzonderingen niet - udp) en je zult zien dat het werkt <daar was ik destijds mee begonnen mbt mounten van de dreambox> cheers Walking The Dog Carles Es Les Lulus, Arno
riji Geplaatst: 25 juni 2008 Auteur Geplaatst: 25 juni 2008 Het was aan zo'n algemene situering van mijn probleem dat ik behoefte had. Ik ga aan de slag. Mijn dank is groot.
Alfman66 Geplaatst: 26 juni 2008 Geplaatst: 26 juni 2008 @tonskidutch: De pocorn hour is een hardware product, een mediaplayer die bedoelt is om b.v. HD content mee af te spelen van andere servers. Er kan ook een Harddisk in, en dan kan die ook als server dienen, maar dit is niet de kerntaak van het apparaat. Niet veel mensen doen dat overigens. De dream kan prima serven aan de Popcorn Hour, de PC overigens ook. Alfman Humax i5050 - CAIW
Tonskidutch Geplaatst: 26 juni 2008 Geplaatst: 26 juni 2008 Origineel bericht van: Alfman66 @tonskidutch: De pocorn hour is een hardware product, een mediaplayer die bedoelt is om b.v. HD content mee af te spelen van andere servers. Er kan ook een Harddisk in, en dan kan die ook als server dienen, maar dit is niet de kerntaak van het apparaat. Niet veel mensen doen dat overigens. De dream kan prima serven aan de Popcorn Hour, de PC overigens ook. Alfman aha, dus een misvatting mijnerzijds betreffende die hardware-chip waar het firmware in is opgenomen en softwarematig een protocol regelt. ik wordt graag gecorrigeerd om ervan te leren. je hardware kan noppes cheers Walking The Dog Carles Es Les Lulus, Arno
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen