Ga naar inhoud


Ontvangst kwaliteit in de regio


uncle

Aanbevolen berichten

Via www.radio.nl/fmtv heb ik eens naar het kaartje gekeken van de geplaatste/geplande zenders die KPN voor digitenne heeft geplaatst of zal plaatsen. Dan vraag ik mij af hebben de digitenne kijkers in de provincies Friesland, Groningen, Drente en Zeeland wel een goede ontvangst? Ik kan me indenken dat b.v. in Friesland er onvoldoende dekking is in de randgebieden (Z.O. Friesland bij de grens van Drente voor de omroep Friesland). Graag eens een reactie hierop.

Maak het onmogelijke mogelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ook na het inschakelen van de nieuw geplande zenders blijven er grote gebieden zonder binnenshuis ontvangst. Het is nu eenmaal zo dat een indoor dekking enorm veel signaalsterkte nodig heeft. Als ik een serie postcode checks uitvoer op de site van KPN komt daaruit naar voren dat een grote plaats z'n eigen mast moet hebben anders geen ontvangst. De mast van Apeldoorn realiseert geen dekking in Deventer, daarom komt daar nu een zender bij. En dan te bedenken dat ik in Hengelo met een zolderantenne uitstekend TV Gelderland van Apeldoorn kan ontvangen. Er is alleen maar landelijke dekking met een "ouderwetse harkantenne"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: EdjeKroketje
Sommige steden hebben er zelfs 2. Arnhem, Nijmegen dicht bij elkaar toch ieder een eigen zender. Dat is gewoon nodig om een indoor dekking te verzorgen. Met een ouderwetse buitenantenne op het dak heb je door heel nederland ontvangst van alle digitenne programma's.

Ja, da's echt maf. Steden die al behoorlijke dekking hebben of zelfs 2 zenders in 1 stad. En wij hier maar wachten op Roosendaal.. Ook raar dat bij het ontwerpen van DVB-T niet beter rekening is gehouden met vonkbruggen. Nu heb ik zelfs mijn twijfels of het signaal na 15km nog bruikbaar is, als vonkbruggen geen problemen zouden veroorzaken zouden de 64QAM 1/2 muxen nog prima over minstens 50km te kijken zijn.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: uncle
Kan je in Bergen op Zoom binnenshuis geen Digitenne ontvangen maar wel b.v. Schoten op kanaal 59.

Ik heb toevallig een zolderraam op het zuiden, dus zie wel Schoten met een binnenantenne. Maar ook hier last van vonkbruggen. Zelfs Waver als ik m'n best doe (en het raam open doe).
Citaat:
Ik neem aan dat een verticale hark op het dak ontvangst geeft van Breda en Goes.

Breda is naar mijn ervaring bagger, maar dat kan aan de ligging van het huis liggen. Goes gaat ongeveer net zo goed als Schoten: wel beeld maar ook hier weer vonkbruggen. Bouquet 1 uit Rotterdam kan ik er ook nog zonder problemen bijpakken (afgezien van, weer, de vonkbruggen).

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die vonkbruggen, daar heb ik helemaal geen last van, zelfs niet met zenders als b.v. Rotterdam ch.21, het publieke omroep kanaal.

Wel weet ik, dat als je lager woont, zelfs een wasmachine storingen (blokken) in het beeld kan veroorzaken. Nu is de provincie Brabant nog redelijk voorzien van steunzenders, maar als ik naar de kaart van b.v. Zeeland kijk, die moeten het alleen doen met de zender Goes. Dat betekend dus dat na zo'n 20 km afstand van de zender men een hark op het dak moet hebben. Dan lijkt mij de keuze voor een satelliet schotel toch niet zo moeilijk meer. Toch een beetje dom van KPN.

Maak het onmogelijke mogelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan niet zeggen dat ik KPN dom vindt, eerder dat ze erg veel lef hebben om met het binnenantenne model de markt op te gaan. Aan de andere kant hadden ze niet veel keus want in Nederland gaat niemand meer een nieuwe dakantenne plaatsen. Dat Goes de enige zender voor Zeeland is lijkt mij eenvoudigweg veroorzaakt doordat die toren er al stond. Een extra mast zal te weinig extra kijkers opleveren, KPN probeert alleen de grotere steden binnen te halen. Het probleem met de vonkstoring doet zich veel sterker voor met binnenantennes maar er is nog een andere zeer belangrijke factor en dat is de chipset in de DVB-T ontvanger. Dit probleem is zeer bekend bij de ontwerpers van de settop boxen en er zijn al onderdrukkings technieken ontwikkeld om de immuniteit daartegen te verbeteren. Ik heb zelf ook al verbetering in het gedrag tussen verschillende ontvangers opgemerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: uncle
Zijn de steden Middelburg, Vlissingen en Terneuzen dan te klein voor KPN?

Zelfs Bergen op Zoom is te klein voor KPN, dat beantwoord je vraag wel denk ik. Overigens zijn al die plaatsen een kilometer of 20 van Goes, dus daar lukt het met een buitenantenne nog wel. 27 kilometer van Goes is dat al een stuk lastiger.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: OFDM
Ik kan niet zeggen dat ik KPN dom vindt, eerder dat ze erg veel lef hebben om met het binnenantenne model de markt op te gaan. Aan de andere kant hadden ze niet veel keus want in Nederland gaat niemand meer een nieuwe dakantenne plaatsen. Dat Goes de enige zender voor Zeeland is lijkt mij eenvoudigweg veroorzaakt doordat die toren er al stond. Een extra mast zal te weinig extra kijkers opleveren, KPN probeert alleen de grotere steden binnen te halen. Het probleem met de vonkstoring doet zich veel sterker voor met binnenantennes maar er is nog een andere zeer belangrijke factor en dat is de chipset in de DVB-T ontvanger. Dit probleem is zeer bekend bij de ontwerpers van de settop boxen en er zijn al onderdrukkings technieken ontwikkeld om de immuniteit daartegen te verbeteren. Ik heb zelf ook al verbetering in het gedrag tussen verschillende ontvangers opgemerkt.

KPN is wel dom want met riep hoog van borst dat de hark van het dak kon. Degene die dit hebben gedaan kwam er al snel achter dat die hark enorm hard nodig omdat KPN het verzuimd om de buitengebieden waar nu juist die harken stonden niet te voorzien van een signaal. Onbegrijpelijke domme actie van KPN mad
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: OFDM
Aan de andere kant hadden ze niet veel keus want in Nederland gaat niemand meer een nieuwe dakantenne plaatsen.

Moet jij eens opletten als het Digitenne pakket permanent FTA zou zijn. shocked Dan zijn de harken zo uitverkocht. grin.gif

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...