Ga naar inhoud


Nostalgie....


wammeswaggel

Aanbevolen berichten


Begonnen op een Cyber in het rekencentrum meer dan 30 jaar geleden. Het ding had het formaat van een forse woonkamer (incl. de koeling) , kostte ca. 1 miljoen gulden, werkte met ponskaarten (de eerste monitoren begonnen te komen) en deed ca. 3 uur over een programma waar m'n huidige toch vrij simpele puter - wat zal het zijn - 3 seconden(?) over doet.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 jaar geleden begonnen op de IBM S/32, die had 16k geheugen en een monitor van 6 regels / 40 tekens, plus een regeldrukker van 155 regels/minuut, een harde schijf van 10 Mb en kostte slechts 180.000 gulden of daaromtrend... Mijn allereerste actie was het aanzetten van de machine middels de powerknop, en de allereerste schrik was toen hij nog geen 10 seconden later volkomen de geest gaf. Er moest een monteur bijkomen, en die constateerde dat de zekering het begeven had (in de machine... dat weer wel gelukkig).

 

De allereerste eigen machine was een Tandy model 100, een machine die zijn tijd eigenlijk ver vooruit was!

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

MOdell 100 was een zeeeeer modern type. Ik begon met model 1,

later 3 en 4.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Watjes :D !

 

Computers kocht je niet in die tijd: die bouwde je zelf!

 

Op m'n werk mocht ik spelen met de "grote jongens":

de IBM 360, 370 en later de 4300.

Bakken met ponskaarten volgeschreven(je leerde wel af om

"taalfouten" te maken).

En owee als je zo'n bak(met iets van 1000 kaarten) uit je handen liet vallen!

 

Thuis speelde ik met de kleintjes: de SC/MP en later de Z80.

 

De SC/MP kon een kerstliedje spelen.

 

De Z80 was al iets ge-avanceerder: had al een soort BIOS-je en een

cassette-interface.

Invoer met een hex-toetsenbordje en 7-segmentdisplay voor adres/data.

Kosten: Fl 1200,-. Daar hebben jullie aan mee betaald(aftrek

studiekosten), waarvoor nog mijn dank!

 

Uit de VS een 8" floppydrive meegenomen: hup weer Fl 800,-

(en dat was een koopje).

 

Eindeloze bakken vol met geld heb ik er aan besteed, maar wel

veel lol gehad!

 

Tegenwoordig loont zelfbouw niet meer en waar haal je nu nog

de tijd vandaan?

 

Zucht......zoals ik al zei: nostalgie.

Mvg, wammes.

Ik lees veel dus ik hoef niet veel te posten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste computer was een VIC-20. Als je de nieuwprijs van toen zonder inflatiecorrectie ff omrekent naar euro's, dan koop je daar een leuke instap-notebook voor.

 

Een hele zondag listings inkloppen uit een compu-tijdschrift om een spelletje tevoorschijn te toveren. Alle bestanden op een cassettebandje. Software opnemen vanaf de radio via het programma hobbyscoop.

 

46106.jpg

post-3133-1318259821,9192_thumb.jpg

CU

Lambik

 

VU+ DUO2, Triax88, 13E,19E,23E,28E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze heb ik ook nog steeds op zolder staan :

 

Atom.JPG

 

Übersicht Acorn Atom

Erscheinungsjahr: 1979

Prozessor: MOS 6502

Taktfrequenz: 1 MHz

RAM: 2 KByte, intern erweiterbar auf 12 KByte (extern bis zu 32 KByte)

ROM: 8 oder 12 KByte, erweiterbar auf 16 KByte

Betriebssystem: eigenes

Grafikchip: 6847

Textmodus: 32 x 16

Grafikmodi: 256 x 192 (monochrom), 128 x 192 (2 Farben), 64 x 192 (4 Farben), 128 x 96 (monochrom), 64 x 96 (4 Farben), 64 x 64 (4 Farben)

Farben: 8

Soundchip: ---

Sound: ---

Tastatur: Schreibmaschine, QWERTY, 60 Tasten

Laufwerk: ---

I/O: 2 x Systembus (innen und außen), 1 x Centronics (7 Bit!), 1 x Kassette, 1 x HF

 

Daarin kon je in een basicprogramma een stukje assembler schrijven, zodat je meer mogelijkheden had en sneller werd.

Later heb ik deze nog uitgebreid met 2x64 kB static RAM met battery backup. Lache, als je de computer aanzette werkte deze meteeen. Nu met de huidige PC, moet je vaak enkele minuten wachten.

 

You can never solve a problem on the level on which it was created
Groeten, Jos
VU+DUO2-2-S2; 1xT/C; OpenATV 5.1; Logitech 700;Maximum E85 HB,A1,A2,A3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat van Wammeswaggel: Bakken met ponskaarten volgeschreven(je leerde wel af om "taalfouten" te maken).

 

Een keer een puntje op de i over het hoofd gezien, was slecht afgedrukt omdat men op de inkt bespaarde. Je kreeg toen nog niet de mededeling dat de fout tussen regel zoveel en zoveel zat, dus het heeft wat zoeken opgeleverd. Eerst het zelfgeschreven programma van begin tot eind doorgewerkt, stukje herschreven en ponskaarten daarvan vervangen, ingeleverd aan de balie en wachten tot je weer aan de beurt was (en maar weer aanpassen en proberen, enz.,leverde dus niets op) en daarna uiteindelijk maar alle kaarten in 2-tallen tegen elkaar houden voor patroonherkenning. Hebben aardig ge-*#**##! mad toen we de fout na meer dan een dag zoeken hadden gevonden.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...