Ga naar inhoud


Harddisk partities verwijderen en formateren.


yaho

Aanbevolen berichten


Er is een MS commando genaamd 'DELTREE' waarbij de gehele structuur van de HD gewist wordt en zodoende weer 1 complete partitie wordt.

 

Uiteraard kun je bij het indelen via de windows installatie CD aangeven hoe groot de opstartpartitie moet gaan worden.

 

Dus even zoeken op het DELTREE commando. Let wel : Je HD gaat dan echt leeg, dus backup alles wat je wilt bewaren en sluit eventuele HD's die je NIET wilt wissen even af van het systeem totdat e.e.a. is gerealiseerd.

 

Gewoon stekkertjes eruit, zodat ze op ZEKER niet gewist gaan worden. Kun je later er weer 'bijhangen'....

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neuh, klopt niet..... formatteren werkt alleen op 1 partitie. En daar ging het juist om.....

 

Hij wilde van de partities af en zeker weten dat er geen verborgen partities achterbleven, ofwel 100% schijf benutten.

DELTREE werkt daar, waar de andere commando's het niet meer voor je kunnen of partities die zich niet laten verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is weer even geleden maar volgens mij wist DELTREE alleen alle files EN directories die op geeft of waar je staat. Hij wist GEEN partities/indeling van je hd!

 

Het voordeel van DELTREE was dat de directories niet leeg hoefde te zijn om ze te kunnen verwijderen.

 

Wil je de hd echt leeg/schoon maken, om hem helemaal te gebruiken zonder bv. de recovery partition(s), dan moet je een partition manager gebruiken om zo alles te verwijderen. ranish (gratis d8 ik), partition magic of zo'n andere tool kunnen daar bv. voor gebruikt worden.

 

Veel boot cd's hebben wel een manager (in welke vorm dan ook) erop staan en kunnen het 1 en andere voor je verwijderen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: NINjak
Het is weer even geleden maar volgens mij wist DELTREE alleen alle files EN directories die op geeft of waar je staat. Hij wist GEEN partities/indeling van je hd!

Dit klopt helemaal.
Overigens moet de topicstarter zich nogmaals goed afvragen of het wel verstandig is om de partitie van 350Mb daadwerkelijk te willen verwijderen.
Soms is de harde schijf voorzien van een door de fabrikant geplaatste recovery-partitie (veelal verborgen). Verwijder deze partitie niet, behalve wanneer deze met zekerheid niet meer nodig is.
Het enige DOS commando warmee je de partities kon aanmaken dan wel verwijderen is FDISK.
Volgens mij kun je FDISK nog steeds toepassen om partities te verwijderen.
Het laatste weet ik overigens niet meer zeker.
FDISK kun je nog vinden in het OS van WIN98.
Ook kun je de partities bewerken met de gratis GParted Live CD (download: http://gparted-livecd.tuxfamily.org) dan wel het gratis programma Parted Magic (download: http://partedmagic.com/wiki/PartedMagic.php). Wees wel voorzichtig, het kan namelijk ook goed fout gaan!
Succes ermee.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Shit, jullie hebben helemaal gelijk jongens, was nog niet goed wakker. In plaats van DELTREE bedoelde ik DELPART voor partities waar zelfs FDISK geen raad mee weet.

 

Sorry for the inconvenience ;-)

 

blush

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...