Ga naar inhoud


Deventer on air


EdjeKroketje

Aanbevolen berichten


Origineel bericht van: matthew_be_wvl
Amai, ze meten het signaal wel heel hoog als je rekening houdt met welke antenne's de meeste mensen kijken.


Als je kijkt voor die hoge paal staat op het dak ook iets dat lijkt op een vlakantenne. laugh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: matthew_be_wvl
Amai, ze meten het signaal wel heel hoog als je rekening houdt met welke antenne's de meeste mensen kijken.

inderdaad en ook nog gewoon in de polder meten hè.
je vraag je nu werkelijk af waar ze bij kpn mee bezig zijn confused
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Ze zullen echt niet alleen in de polder meten. Maar op meerdere punten. Per slot van rekening wonen er ook mensen in de polder.

Alleen zo kan vastgesteld worden of de zender aan de gestelde eisen vodoet en kan bij benadering een nauwkeurige footprint vastgesteld en eventueel veranderd worden.

 

Waar staat de KPN zender in Deventer..?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Waar staat de KPN zender in Deventer..?


Teugseweg

Citaat:

23 MEI 2006 - DEVENTER - De Lebuïnustoren als hoogste baken van de stad heeft zijn langste tijd gehad. Het hoogste bouwwerk van Deventer komt bij de Teugseweg te staan, waar de bijna zestig meter hoge KPN-mast wordt verhoogd tot 83 meter.


Burgemeester en wethouders zijn van plan hieraan mee te werken.


De verhoging is nodig om de mast zo aan te passen dat er via de ether digitale televisie- en radiosignalen kunnen worden verstuurd. Daarvoor is een zogenoemde dvb-t-antenne


Drie foto's van de mast te vinden achter Deventer DVB-T zenders.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Teugse Weg...Da´s vlak bij de oude MTS..daar heb ik mijn onheil gedreven toen ik er naar school toe ging..hahahaha..!

 

Jaja..daar hebben ze mij nog wat proberen te leren. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: EdjeKroketje
Dinsdag is Digitenne in Deventer on air gegaan.
Ik kwam "toevallig" de meetauto van KPN tegen die de signalen aan het meten was. laugh


Ken jij "toevallig" iemand die deze metingen verricht? Ik ben namelijk zeer benieuwd naar de resultaten hiervan. Meermalen is mij opgevallen dat de hoogste UHF kanalen minder signaalniveau opleveren. Dichtbij de zendmast (ik woon 2 km van Hengelo) komt dit waarschijnlijk door het verticale richtdiagram van de zendantenne. Op grotere afstand zie ik van diverse zenders dat de hogere kanalen veel tot zeer veel minder niveau opleveren. Bijvoorbeeld Apeldoorn kanaal 42 komt in Hengelo bijna 20 dB sterker binnen dan kanaal 66 van Apeldoorn! Dit is gemeten op een Kathrein AOP65 breedband Yagi. Mijn collega kan in Lochem met veel moeite kanaal 66 ontvangen terwijl kanaal 42 daar ook keihard is. Ik vraag mij al een tijdje af of dit effect ook bekend is bij Digitenne kijkers binnen het postcode gebied. Mogelijk dat de zendantenne daar wel een gelijke ERP verdeling over de UHF kanalen bereikt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ken ik wel je ziet hem zitten, die gast met die bretels in dat busje van hem. Busje komt zoooo.

Ik kan wel wat losse flodders afschieten voor je.

Je antenne heeft een gain tussen 9,5 en 15 dB. Waar doet die 9,5 en waar 15? K66 ligt aan de rand van de band dus versterking zal daar paar dB minder zijn dan op K42 wat redelijk in het midden van de band ligt.

Je antennekabel verliest meer op K66 dan op K42.

De Trajectdemping neemt toe met het hoger worden van de frequentie.

 

Zo even snel al 3 factoren ten nadele van K66

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal de losse flodders proberen af te slaan: De antenne heeft 11 dB op kanaal 42 en 12 dB op kanaal 65. Dan zal kanaal 66 nog wel 11 dB presteren. Ook gemeten heb ik kanaal 58, deze lag 8 dB onder kanaal 42. De coaxkabel is 4 meter coax 12, dit is max. 1 dB. De antenneversterker(s) zullen minder dan 2 dB scheefheid hebben. Hoe dan ook blijven de hogere kanalen flink achter in niveau. Ik kom niet zomaar met dit onderwerp aan: Bij de start van de zender Hengelo hebben meerdere forumleden bericht gedaan van het feit dat de hoge kanalen zwak(ker) doorkwamen, zozeer dat er werd gedacht dat er bij de zender iets mis was. Op dat moment heb ik een kilometer van de mast gemeten en gemerkt dat er inderdaad een fors verschil is tussen kanaal 23/24 en 65. Later heb ik op 5 kilometer afstand nogmaals gemeten (hoog punt) en vastgesteld dat het verschil daar zeer klein is. Nu komt mijn collega uit Lochem met problemen aanzetten bij de ontvangst van Apeldoorn, kanaal 66, met de KPN antenne en een König buitenantenne. Dus meet ik thuis e.e.a. na. Is dit nu alleen toe te schrijven aan trajectdemping/MHz op afstand (Lochem-Apeldoorn=30km) of misschien ook aan sterkere verticale bundeling van de zendantenne voor hogere frequenties? Ik ben benieuwd naar je idee daarover.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast passie35

Dat verhaal kan ik ook bevestigen. Ik heb ook al meerdere malen aangegeven dat de hogere kanalen zwakker zijn. Hier omgeving Rijssen/Enter is kanaal 65 veel zwakker dan kanaal 23 van de PO. Moet normaal toch niet kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: OFDM
Ik zal de losse flodders proberen af te slaan: De antenne heeft 11 dB op kanaal 42 en 12 dB op kanaal 65. Dan zal kanaal 66 nog wel 11 dB presteren. Ook gemeten heb ik kanaal 58, deze lag 8 dB onder kanaal 42. De coaxkabel is 4 meter coax 12, dit is max. 1 dB. De antenneversterker(s) zullen minder dan 2 dB scheefheid hebben. Hoe dan ook blijven de hogere kanalen flink achter in niveau. Ik kom niet zomaar met dit onderwerp aan: Bij de start van de zender Hengelo hebben meerdere forumleden bericht gedaan van het feit dat de hoge kanalen zwak(ker) doorkwamen, zozeer dat er werd gedacht dat er bij de zender iets mis was. Op dat moment heb ik een kilometer van de mast gemeten en gemerkt dat er inderdaad een fors verschil is tussen kanaal 23/24 en 65. Later heb ik op 5 kilometer afstand nogmaals gemeten (hoog punt) en vastgesteld dat het verschil daar zeer klein is. Nu komt mijn collega uit Lochem met problemen aanzetten bij de ontvangst van Apeldoorn, kanaal 66, met de KPN antenne en een König buitenantenne. Dus meet ik thuis e.e.a. na. Is dit nu alleen toe te schrijven aan trajectdemping/MHz op afstand (Lochem-Apeldoorn=30km) of misschien ook aan sterkere verticale bundeling van de zendantenne voor hogere frequenties? Ik ben benieuwd naar je idee daarover.

je verhaal klopt uiteraard als een (meet)bus. Je ziet nu ook op Deventer dat er minder antennes gestapeld worden met 10kW ERP dan bij Enschede en Lopik bijvoorbeeld. Wellicht is het bij KPN doorgekomen dat ze meer over het doelgebied heen blazen dan erin :D
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik die mast zie dan zou ik er mischien ook geen 8 of 10 laags antenne op durven zetten wink en hoe die antenne afstraalt dat geef je toch gewoon op aan de fabrikant? Je ziet ook dat sommige antenne velden meer of minder uitsteken buiten de rest.

Meer lagen geeft toch gratis versterking zonder dat het energie kost. Alleen een eenmalige investering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...