Ga naar inhoud


Hoe back-up partitie verwijderen??


Spotvogel

Aanbevolen berichten

Ik heb een goedkoop laptoppie, van Acer.

De HDD is verdeeld in 2 ongeveer evengrote partities, C voor Windows etc, en D voor ACERDATA.

Die Acer partitie is zo goed als leeg, er staat wat spul om back-ups mogelijk te maken en de mogelijkheid te geven die back-ups terug te zetten.

Eventuele back-ups zet ik op 2 DVD's, dus die Acerdata partitie is me veeeeeels te groot.

 

Nu weet ik wel dat ik met windows die Acerdata-partitie makkelijk veel kleiner kan maken, maar ik meen me ook te herinneren dat ik de actieve partitie © niet zomaar "op kan rekken" om de vrijgekomen ruimte in te nemen.

 

Is dat überhaupt mogelijk?

 

Zo niet dan zit ik er aan te denken om een Norton Ghost te versieren ergens, een kopie vam m'n C te draaien op DVD, de schijf te formateren en de ghost op de nu 2x zo grote partitie terug te zetten?

Is dat wat?

Immers, als ik die ghostimage heb dan heb ik dat Acer back-upsysysteem toch niet meer nodig??

Link naar reactie
Delen op andere sites


Staat XP op.

Partition Magic had ik idd ook al over gelezen, maar, je zegt het, niet gratis.....

Ik heb wel 's een gratis progje gedownload voor iets soortgelijks, maar die kon dus idd niets met de actieve partitie...

Dan kan ik dus misschien beter in een Ghost investeren, als dat plan je goedkeuring weg kan dragen??

Of is die duurder dan Partition magic?? :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heeft partionmagic in trial period - ik weet niet in hoeverre dit beperkingen met zich meebrengt maar het zou net genoeg kunnen zijn.

 

Ik heb geen idee of een Ghost ook de partities meeneemt en/of dit optionele instellingen zijn.

 

Maar waarom niet gewoon herpartitioneren en formateren dan?

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, heb ik ooit al 's naar gekeken; in de trial period is íe te beperkt...

 

Wat bedoel je met herpartitioneren en formateren? :-)

Ik kan die actieve partitie toch niet veranderen?

Of bedoel je formateren en dan XP herinstalleren?

Heb ten eerste geen XP CD bij dit low cost laptoppie, en ook nog 's geen ACER CD, XP en drivers en zo staan in die ACERDATA; je kan ze ook wel bij hun downloaden, maar wel veel werk....

 

Bovendien is m'n C nu net zo lekker....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard moet je zelf bepalen waarom je de 2e partitie kleiner wil maken of zelf geheel wil verwijderen maar ik vraag me af of dit wel zo verstandig is.

Ik maak al zeker 15 jaar lang gebruik van 2 partities waarvan een kleinere bestemd voor uitsluitend het OS en de programma`s (C:\) en een 2e voor uitsluitend de eigen data (D:\).

Het voordeel hiervan dat de Ghost image die ik van de C:\ schijf maak mooi klein blijft en op een DVD past.

Een back-up maken op de D:\ schijf zou ik sterk afraden want als de fysieke HDD sneuveld ben je alle data op zowel de C als D schijf kwijt.

 

Je schrijft dat je de back-up op 2 CD`s brandt maar dan heb je het alleen over normale data en niet over een back-up van het gehele OS, dit kun je alleen met o.a. Ghost, Acronis, etc maken en mits nodig een succesvolle Recovery uitvoeren.

Maar het blijft jouw besluit.

 

Vergat bijna nog een aanvulling.

Als je dan toch van de 2 partities er één van wil maken dan kun je het beste eerst met b.v. Ghost een image van de huidige C schijf maken, hierna met een van de vele beschikbare tools beide partities verwijderen, één nieuwe actieve partitie aanmaken en daarop de Ghost weer terugzetten.

Vergt wel even wat werk en enige oplettentheid.

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordeel van Gparted is dat er veel (oa. SATA controllers) drivers aanwezig zijn voorals je/een chipset niet herkent zou worden!

 

Ben zelf erg tevreden met het gratis partition pakket opstartend van mijn USBstick, maar er is ook een liveCD van wink

 

Het voordeel tov. bv. "Cute Partition Manager" is dat het helemaal grafisch is (zoals Partition Manager) en ik denk het daardoor gebruiksvriendelijker en voor mensen sneller te snappen is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...