Ga naar inhoud


BVN in september in breedbeeld


Gast Paullo

Aanbevolen berichten

De programma's van "één" worden van de analoge kabel gepakt, daarom ziet het er niet deinterlaced uit, ik zie allerlei "friemels" in het beeld. Maar niet zeuren, het is veeeel beter en groter, want ik kon het beeld van BVN nooit inzoomen omdat ik mijn HD-ontvangers alléén met een HDMI kabel heb aangesloten. Groeten Dunhans.

Samsung Q75BA 65 TV / Quantis CI 1.3 voor Ziggo / Chromecast met Google tv HD  voor Telenet TV, VTM GO, VRT Max, NL Ziet en Prime / Samsung 40KU6470; Quantis CI 1.3 voor Ziggo en Chromecast Ultra / JBL Bar 5.1  / 2x JBL Link Music / Harman Kardon Citation 200 / Google Nest Hub v2 / Lenovo smart clock v2  / Philips HUE verlichting / Samsung Galaxy A52s 5G / Samsung Galaxy Tab A8 2022 /  Xiaomi mi band 7 / Tweak glasvezel.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: dunhans
De programma's van "één" worden van de analoge kabel gepakt, daarom ziet het er niet deinterlaced uit, ik zie allerlei "friemels" in het beeld. Maar niet zeuren, het is veeeel beter en groter, want ik kon het beeld van BVN nooit inzoomen omdat ik mijn HD-ontvangers alléén met een HDMI kabel heb aangesloten. Groeten Dunhans.

Analoge kabel? Daar snap ik niets van. Er is glas, er is DVB-T, er is satelliet, waarom zouden ze dan met analoge kabel rotzooien? En waarom heeft Omroep Brabant het dan ook?

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: W3ird_N3rd
Er is wel iets anders mis, het beeld ziet eruit alsof het niet deinterlaced is


Wél deinterlaced bedoel je, neem ik aan? Dat is tenminste wat ik zie nu ik er even naartoe zap.

Vind het moeilijk iets zinnigs te zeggen over de beeldkwaliteit zolang dat niet is opgelost, want het leidt voor mij nogal af...

Op zich wel goed dat ze anamorf zijn gegaan, het had me niets verbaasd als ze het letterbox gehouden hadden om problemen te vermijden met onoplettende technici die in verre landen 4:3 eierkopjes zouden kunnen gaan doorsturen via een analoog platform. Hebben we via de Belgische kabel met de NL publieken gehad toen de kabel voor distributie overging van straalzender naar sat. Je zou denken dat ze zoiets eerst ff uittesten voor ze het aan de kijkers aanbieden, maar nee.

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Koen B
Origineel bericht van: W3ird_N3rd
Er is wel iets anders mis, het beeld ziet eruit alsof het niet deinterlaced is


Wél deinterlaced bedoel je, neem ik aan? Dat is tenminste wat ik zie nu ik er even naartoe zap.

Vind het moeilijk iets zinnigs te zeggen over de beeldkwaliteit zolang dat niet is opgelost, want het leidt voor mij nogal af...

Laat ik het zo zeggen: of ik mijn deinterlace filter nu aan of uit zet maakt geen zichtbaar verschil. Ik zie dus bij iedere beweging mice teeth (http://100fps.com). Dat is dus wat je zou zien als het beeld interlaced is, ofwel niet-deinterlaced (dubbele ontkenning). Er is dus iets mis met het beeld waardoor mijn deinterlace filter er geen vat op krijgt.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zeer blij dat bvn nu ook uitzend in 16/9 anamorf, het is nu een plezier om naar bvn te kijken, het beeld springt niet meer naar 16/9 en blijft zoals het is.

Nu heeft Arte Frankrijk de gewoonte om in 16/9 uit te zenden zodat het beeldformaat ineens op 16/9 springt ipv gewoon breedbeeld, gelukkig is er nog Arte Duitsland die gewoon in breedbeeld uitzendt, nu weer ontopic, bvn in september in breedbeeld! cool

 

smile Timm1983

Admin: Dit account is ontoegankelijk gemaakt vanwege het gebruik van een niet-bestaand email adres met talloze aflever foutmeldingen tot gevolg. Het lid reageerde niet op het verzoek dit te wijzigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: W3ird_N3rd
Origineel bericht van: Koen B
Origineel bericht van: W3ird_N3rd
Er is wel iets anders mis, het beeld ziet eruit alsof het niet deinterlaced is


Wél deinterlaced bedoel je, neem ik aan? Dat is tenminste wat ik zie nu ik er even naartoe zap.

Vind het moeilijk iets zinnigs te zeggen over de beeldkwaliteit zolang dat niet is opgelost, want het leidt voor mij nogal af...

Laat ik het zo zeggen: of ik mijn deinterlace filter nu aan of uit zet maakt geen zichtbaar verschil. Ik zie dus bij iedere beweging mice teeth (http://100fps.com). Dat is dus wat je zou zien als het beeld interlaced is, ofwel niet-deinterlaced (dubbele ontkenning). Er is dus iets mis met het beeld waardoor mijn deinterlace filter er geen vat op krijgt.


Laat ons het erop houden dat er iets niet pluis mee is. smile Op mijn CRT ziet het er deinterlaced uit, hoe het op jou TV is kan ik natuurlijk niet beoordelen. Zolang ze het maar oplossen, al had dat ook wel gemogen vóór ze dit signaal op ons loslieten...

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: dunhans
De programma's van "één" worden van de analoge kabel gepakt, daarom ziet het er niet deinterlaced uit, ik zie allerlei "friemels" in het beeld.


Vroegâh werden sommige programma's van de VRT inderdaad via de analoge kabel (in Casema ruk-kwaliteit™) geplukt vanwege kosten- en logistieke redenen. Maar dat is al een aantal jaar niet meer het geval, en pakken we de bewuste programma's via de satelliet.

Dat gefriemel wat je ziet heeft geen snars met analoge kabel te maken omdat we dat dus helemaal niet meer gebruiken. Het heeft ook niks van doen met de-interlaced of niet. Je kunt het beter zoeken in je TV. Heel veel TV's hebben "zelfdenkende" beeldoppoetsers die een heel eigen leven gaan leiden als er teveel MPEG artefacten in het videomateriaal aanwezig is. Dat wordt nog eens versterkt door de 100Hz truukjes die in de meeste (LCD én CRT) TV's zitten. Het is de kunst om zoveel mogelijk van die opties in de TV helemaal uit te zetten.
Maar zal vrijwel altijd "last" hebben van een de-interlaced indruk bij de platte schermen (lees LCD, Plasma, TFT), omdat dit gewoon inherent is aan de gebruikte techniek in zo'n scherm.

Voorlopig is 16:9 alleen in het Astra/Hotbird uitzendgebied beschikbaar. In de overige gebieden blijft het nog even letterbox. Eén van de redenen is dat men o.a. op Antillen nog niet klaar is voor 16:9 ontvangst. Het gaat wel komen. De distributie is ingewikkelder dan je zou denken.

Namens BVN,
Powerbooky
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Powerbooky
Dat gefriemel wat je ziet heeft geen snars met analoge kabel te maken omdat we dat dus helemaal niet meer gebruiken. Het heeft ook niks van doen met de-interlaced of niet. Je kunt het beter zoeken in je TV. Heel veel TV's hebben "zelfdenkende" beeldoppoetsers die een heel eigen leven gaan leiden als er teveel MPEG artefacten in het videomateriaal aanwezig is.

Daar heeft het in dit geval niets mee te maken. Ik kijk op de PC en kan zelfs het deinterlace filter naar wens aan- of uitzetten. Verder gebruik ik geen rare beeldverbeteraars.

Een nog sterker argument is dat ik zowel een DVB-T als een DVB-S kaart in mijn PC heb. En die gebruik ik met dezelfde software, filters etc. Omroep Brabant via CDS heeft mice teeth, Omroep Brabant op hetzelfde moment via Digitenne niet. Kan gewoon niet anders dan dat CDS iets fout heeft staan. Maar daar ga ik de helpdesk niet voor bellen, want die kunnen me ongetwijfeld melden dat het aan mijn SCART-kabel (die ik niet eens heb) ligt..

Bedankt voor de info over BVN trouwens. Programma's van één via de satelliet dus.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat powerbooky omschreef verklaart tevens waarom er tussen de 3.5 Mbit/Sec (satelliet) en 8 Mbit/sec (kabel) zo'n groot verschil zit. Beeldverbeteraars laten die artifacten (die feitelijk voor het normale "oog" niet goed zichtbaar zouden moeten zijn) nog eens extra goed zien...

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: W3ird_N3rd

Daar heeft het in dit geval niets mee te maken. Ik kijk op de PC en kan zelfs het deinterlace filter naar wens aan- of uitzetten. Verder gebruik ik geen rare beeldverbeteraars.


Kijk je dus direct vanaf de DVB kaart af? Of via de grafische kaart van de computer? In dat laatste geval heb je vrijwel zeker een "verbeteraar" in beeld. Een computerscherm wordt over het algemeen alleen progressive aangestuurd en zeker niet op 50Hz.


Citaat:

Een nog sterker argument is dat ik zowel een DVB-T als een DVB-S kaart in mijn PC heb. En die gebruik ik met dezelfde software, filters etc. Omroep Brabant via CDS heeft mice teeth, Omroep Brabant op hetzelfde moment via Digitenne niet. Kan gewoon niet anders dan dat CDS iets fout heeft staan. Maar daar ga ik de helpdesk niet voor bellen, want die kunnen me ongetwijfeld melden dat het aan mijn SCART-kabel (die ik niet eens heb) ligt..


Dat zou zomaar kunnen. Heb alleen niet de mogelijkheid om dat na te kijken voor je. Je kunt het natuurlijk wel bij CDS melden, maar inderdaad... de "helpdesk" gaat te vaak van hele domme klanten uit. ;-) Je zou het nog aan Omroep Brabant kunnen melden?

In elk geval staat BVN correct op de Astra.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Powerbooky
Origineel bericht van: W3ird_N3rd

Daar heeft het in dit geval niets mee te maken. Ik kijk op de PC en kan zelfs het deinterlace filter naar wens aan- of uitzetten. Verder gebruik ik geen rare beeldverbeteraars.


Kijk je dus direct vanaf de DVB kaart af? Of via de grafische kaart van de computer? In dat laatste geval heb je vrijwel zeker een "verbeteraar" in beeld. Een computerscherm wordt over het algemeen alleen progressive aangestuurd en zeker niet op 50Hz.

Ik trek de MPEG data uit de DVB-kaart, die gaat naar ffmpeg (de MPEG decoder), een deinterlacer (die ik aan/uit kan zetten naar wens), de grafische kaart hoeft alleen het beeld naar de resolutie van het window/scherm te schalen. Ik gebruik géén sharpen filters of andere beeldverbeteraars, alleen wat echt nodig is.

Bij Digitenne nooit problemen. Bij de BBC nooit problemen. Bij zenders op Eurobird 1 met een zichtbaar lage bitrate geen problemen. Helemaal nergens problemen eigenlijk, alleen bij CDS. Eerste keer dat dit me opviel was toen Omroep Brabant een keer op 1,5mbit/s stond. Het is gewoon een typisch CDS-trekje.
Citaat:
Dat zou zomaar kunnen. Heb alleen niet de mogelijkheid om dat na te kijken voor je. Je kunt het natuurlijk wel bij CDS melden, maar inderdaad... de "helpdesk" gaat te vaak van hele domme klanten uit. ;-) Je zou het nog aan Omroep Brabant kunnen melden?

In elk geval staat BVN correct op de Astra.

Nu wel ja. Er zal wel iets aangepast zijn, want hier is het beeld nu ook goed. Het verschil is nu ook zichtbaar als ik mijn deinterlacer aan/uit zet: als ik hem uit zet zijn de mice teeth er (zoals zou moeten, "rauw" beeld) en als ik hem aanzet is het beeld normaal (en dat klopt dus ook).

Omroep Brabant is echter niet gefixt.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is trouwens ook afhankelijk van je eigen setup, dat wel. Als ik een opname maak en inlaad in avidemux dan kan ik het wel deinterlacen. Het zal wel om een simpele instelling gaan, en kaffeine zal wel heel picky zijn dat alles gewoon goed moet staan aan de encoderkant. De gemiddelde televisie zal een stuk vergevingsgezinder zijn.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...