Ga naar inhoud


RF kabel aarden


Erik Slagter

Aanbevolen berichten

Ik las laatst in de manual van de dm800 dat de RF (lnb-)kabel GEAARD moeten worden. Dat fenomeen is helemaal nieuw voor mij, temeer omdat volgens mij geen enkele sat ontvanger zelf geaard is (kunststof danwel metalen behuizing).

 

Nou vraag ik me dus af:

 

- zijn er mensen die hun kabels inderdaad geaard hebben

- hoe heb je dat gedaan, eenzijdig/tweezijdig, randaarde of pen in de grond

- is dit niet nadelig voor de signaalkwaliteit (aardlussen...)

 

Aan- en afkoppelen doe ik altijd met tuner uit en totnogtoe is dat altijd goedgegaan, kan ik, met niet-geaarde kabels, dan toch de tuner slopen?

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites


hmm enige wat ik mij kan voorstellen dat het voor evt bliksem is en andere statische ontladingen?

 

ik heb mijn coax ook NIET geaard, zowel toen die nog op mijn DB7020 zat en nu ook niet nu die aan mn DVBS PcI kaart hangt..

 

hoewel.. die kaart is natuurlijk wel geaard shocked!

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

- zijn er mensen die hun kabels inderdaad geaard hebben

hopelijk niet, want daarmee verpest je de impedantie van de kabel gigantisch en dat moet gevolgen hebben in de vorm van geen of heel slechte signaal kwaliteit

- hoe heb je dat gedaan, eenzijdig/tweezijdig, randaarde of pen in de grond

niet dus

- is dit niet nadelig voor de signaalkwaliteit (aardlussen...)

zeer!

 

Voor het 'buiten houden' van de gevolgen van bliksem inslag (IN DE BUURT, want een directe hit zie ik deze dingen niet pakken) kun je een 'lightning arrester' inbouwen. Aangezien de meeste links naar shopjes leiden: google ff op 'lightning arrester GHz coax'

 

Groet, Skippy2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie noemen bliksem, maar ik denk meer aan aardpotentiaal. Als ik de f-connector langs een metalen oppervlak haal, dan zie je het inderdaad vonken. Ik kan me voorstellen dat je tuner dat niet geweldig vindt. Maar dat schijnt alleen uit te maken als je de connector erin steekt met het apparaat aan? (wat ik dan ook maar niet doe)

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe zit dat dan met een aarding van mijn PCI kaart?

die zit via de randaarde ( wat dus uiteindelijk weer een PEN in de grond is )

Philips LNB, 60cm pan, HVR-5500 DVB-S/S2/C/T, Cinergy HTC stick DVB-C/T, FS DVB-T stik

HVR-5500 -> CDS/TVV / Ziggo Digitaal

Cinergy HTC -> Ziggo Digitaal / FM

FS DVB-T -> Digitenne

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

- zijn er mensen die hun kabels inderdaad geaard hebben

[color:#3366FF] hopelijk niet, want daarmee verpest je de impedantie van de kabel gigantisch en dat moet gevolgen hebben in de vorm van geen of heel slechte signaal kwaliteit

 

Nonsens!!

Denk eens na over de inpedantie van coax kabel ????

Die wordt door aarden niet beinvloed

Wel door de verhouding binnengeleider/buitengeleider

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Professionele installaties zijn voor zover ik weet ALTIJD geaard en er wordt ook genoeg gehotplugged hoor! Maar of het nuttig is om je hobby installatie te aarden. Dat zal aan de situatie liggen. Maar volgens mij is deze discussie al een keer gevoerd.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aarding is altijd een hot item, maar ik ga toch weer even meedoen.

 

Aarding beïnvloed de impedantie en het veries in de kabel niet.

Het probleem ligt eigenlijk in de ongeaarde apparatuur en de CE eis voor in een uitgaande stoorsignalen van deze aparaten.

Om aan deze eis te voldoen zitten er netspanningsfilters in, die als bijkomend effect hebben dat het chassis heel hoogohmig op de halve netspanning komt te liggen. Dit wordt veroorzaakt door de schakeling van condensatoren in dit filter voor het afleiden van HF signalen op de netspanning. Deze spanning is niet gevaarlijk maar wel voelbaar en soms zichtbaar in de vorm van vonkjes.

Ook kan deze spanning destructief zijn voor gevoelige in en uigang circuits, zoals serieële koppelingen USB koppelingen en de hf ingang resp uitgang van b.v een LNB.

Als bij de koppeling een signaalpen contact maakt voordat de ground of massa verbinding gemaakt is kan die hoge spanning op de in of uitgangs electronica terecht komen en daar schade veroorzaken. Vooral bij een F connector met een wat lange middengeleider kan dit heel makkelijk voorkomen.

Nu zijn de meeste connectoren zo geconstrueerd dat de ground of massa verbinding gemaakt wordt voordat de signaalpennen contact maken zodat in de praktijk dit probleem meevalt.

Verder is het zo dat via de verbindingen tussen de verschillende apparaten het geheel meestal wel geaard wordt. Een serieéle of USB koppeling tussen een geaarde PC en ongeaarde ontvanger aard deze ontvanger. Een ontvanger die via een scartkabel met een TV toestel verbonden is die ook op het TV kabelnet aangesloten is wordt vanuit die TV kabelaansluiting geaard.

Het probleem is echter dat de aarde nu afhankelijk is van die ene kabel die op zichzelf niets met aarde te maken heeft.

In professionele systemen wordt gezorgt voor goede aarde op de goede punten en dan is hotpluggen geen probleem omdat via deze aarde de ground of massa verbindingen allemaal op hetzelfde potentiaal liggen. Ook geven aardlussen dan geen probleem omdat er over de groundverbindingen van de signaalkabels dan geen niveauvereffening kan plaatsvinden.

Zorg er in ieder geval voor dat apparatuur die een aardaansluiting heeft ook inderdaad geaard is. Vooral de PC.

Of verder aarden van je apparatuur nodig is blijft discutabel, maar kwaad kan het niet.

Omdat veel ontvangers, DVDspelers, videorecerders enz. geen reguliere aardaansluiting hebben is het vaak lastig om een goed aardpunt te vinden. Het is niet aan te raden om kasten open te maken om een aardpunt te zoeken als je niet zeker weet wat je doet.

 

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Albert_H
Aarding is altijd een hot item, maar ik ga toch weer even meedoen.
[ ... ]


Dank je voor dit uitvoerige verhaal, het komt op mij zeer plausibel over.

Nou ben ik dus wel beniewd naar:

- wat als je sat ontvanger aan geen enkele aarde vastzit (geen connecties met apparaten met randaarde)
- dit suggereert dat de mantel van de kabel aan randaarde doorverbinden juist wel moet?!

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...