Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Beobuddy

Waar moet ik de RF kabel aarden?

Aanbevolen berichten

Beste mede forumleden,

 

Na het lezen van diverse topics over aarden op dit forum, wil ik toch mijn situatie voorleggen en vragen wat een ander zou doen.

 

Ik ben al enige tijd in het bezit van een TF5500PVR die op een Visio Bisat met 3 twin lnb's zat.

Omdat ik er een (onstabiele) TF7710PVR erbij geplaatst heb, heb ik de schotel uitgebreid met uiteindelijk 4 Quad APLS lnb's met 4 switches met uiteindelijk dus 4 kabels naar binnen.

Dit om zowel de 5500 als de 7710 onafhankelijk te kunnen gebruiken/testen zonder steeds de kabels en cam/kaarten om te moeten wisselen.

Maar nu zit ik met een instabiele 5500 die niet wil switchen naar de A2, A3 en HB. Hij blijft standaard op A1 staan.

Bij meerdere keren switchen krijg ik uiteindelijk wel beeld.

Het wisselen van kabels, tuners en alles heb ik geprobeerd.

De gebruikte kabels zijn van Koka en de later geplaatste zijn van Belden (5mm).

Ik heb alle kabels aan de schotel zelf (16 stuks dus) vernieuwd en de 2 nieuwe naar binnen degelijk gemonteerd mbv de juiste connectoren en krimpkous. Sluiting is er niet en ook na het wisselen ervan blijft het fout gaan.

Ik ben nu zelfs in staat om (voorbarig wellicht) de LNPB's te vervangen in de 5500.

 

Maar na het lezen van de aarde topics dacht maar eens eerst de basis goed in orde te gaan maken (als die al dan niet in orde zou zijn).

 

Nu is het geval dat ik op een woonark woon waar eind vorig jaar gebaggerd is.

Na het baggeren is ook de beschoeing vernieuwd en heeft men aan de uiteinden 2 metalen palen van ieder 6 meter de grond in gedrukt om daar de ark aan vast te maken.

Dus ik dacht dat dat een ideale aardpunt zou kunnen zijn.

 

Maar.

ik heb een walaansluiting aan wal, die ongeveer 40 meter van de centrale meterkast staat. In die meterkast (daar ga ik vanuit en dacht ik ook gezien te hebben) is het aardpunt.

 

Mijn vragen die ik heb zijn:

 

- Kan ik zondermeer een draad (2,5mm2) trekken van een metalen paal naar mijn meterkast aan boord? De afstand is dan ongeveer 4 meter van de paal naar mijn meterkast.

 

- Haal ik anders de aardleiding van de walaansluiting los en gebruik ik alleen de nieuwe aardpaal?

 

- Waar aard ik dan de sat kabel? Via de WCD aan de metalen behuizing van de TF('s)? of via de schotelpaal die aan wal staat? Ook deze paal kan ik met de nieuwe aardpaal verbinden.

 

- Krijg ik geen last van aardlussen als ik zowel de nieuwe aardpaal naar de meterkast laat lopen en ook de satkabel via de schotelpaal (extra) aard?

 

- Nu is het geval dat mijn meterkast aan boord aan de andere kant van de ark bevindt dan waar de tv set staat. Die staat dus op aan de andere kant opgesteld. Als ik alleen de meterkast opnieuw van aarde voorzie, dan zit de gebruikte WCD toch nog 20 meter (ongeveer draadlengte) verderop. Is dat voldoende?

 

Schuin onder de tv set bevindt zich de inloopkast in de slaapkamer beneden met een aparte kast waar alle internet en rf kabels/versterkers voor alle vertrekken vandaan vertrekken.

Ook bevindt zich daar een nieuwe (Belkin) router met accespoint die de oude US Robotics vervangt.

Hier komen ook de LNB kabels binnen.

Zit hier de mogelijke oorzaak? Ik dacht toch in degelijke kabel geinvesteerd te hebben.

 

 

Al met al een heel verhaal, maar als hier iemand zou willen meedenken, dan zou ik dat fijn vinden.

 

Al vast bedankt daarvoor.

 

 

Beobuddy.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Beobuddy
- Haal ik anders de aardleiding van de walaansluiting los en gebruik ik alleen de nieuwe aardpaal?

NOOIT de aarde die door de energie leverancier wordt gelevert loshalen!

Als ik het zo lees kan je het eenvoudigste je LNB's aarden op de paal. Dat zou voldoende moeten wezen om ze op aardpotentiaal te brengen. Als extra zou je een extra losse aarddraad van 1.5mm2 of 2.5mm2 kunnen trekken vanaf je meterkast (waar de centrale aarde zit) naar de paal. Echter ik verwacht niet dat dit noodzakelijk is.
Om je receivers af te aarden kan je het beste een draad gebruiken met een oogje eraan gekrompen welke je vast zet onder een blanke schroef van de receiver (welke de kap vasthoud) welke ook naar de meterkast gaat met de aarde.
Geen grappen uithalen met een draadje aan de randaarde van een WCD!

Suc6!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoi Beobuddy,

 

Watvoor switches gebruik je???

 

Ik heb namelijk hetzelfde gehad met 4x quad en 1 twintuner en 2 aparte tuners en toen bleek het (na alles los te hebben gehad) in de switches te zitten(emitor).

 

Terwijl ik ook goede kabels(H125) en connectoren en lnb's(Alps) had gebruikt.

Heb toen Triax switches geplaatst en alles schakelde goed....

 

Ik had het idee dat de Emitor switches niet goed genoeg afgeschermd waren.

 

Aarden is niet verkeerd, maar of dat jouw problemen verhelpt weet ik niet, maar bij mij waren het de switches.

 

groeten

 

Marc

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Origineel bericht van: Big fellow
NOOIT de aarde die door de energie leverancier wordt gelevert loshalen!


Ik was/ben in de veronderstelling dat behalve bij de centrale meterkast met een aardlekschakelaar (100 of 300mA, iig 1 type zwaarder dan 30mA) ook bij mij op de ark de 14 groepen uitgerust zijn aparte aardlekschakelaar.

Van de 14 groepen zijn er 8 met een ingebouwde beveiliging en 6 groepen op 1 aparte aardlekschakelaar.

Loshalen van de aarde zou naar mening niet uit mogen maken als je het aardpunt dichter bij de ark zou maken. En ik vond de 6 meter paal in de grond, waarvan nog 50 cm boven de grond/water uitsteekt, een aardige diepte.
Er is mij verteld dat een echt aardpunt officieel een pen is die 32 meter diep de grond insteekt.

Overigens zou het voor de functie v/d aardlekschakelaars niet uit maken, omdat het in principe een verschilschakelaar is.
De aardlekschakelaars hebben ook geen aansluiting met aarde om dit te kunnen meten. Er wordt gekeken naar het verschil tussen de heengaande en de terugkomende stroom, waarop de schakelaar reageert. Is er een verschil, dan betekent dat automatisch dat er ergens een lek naar aarde moet zijn.
Corrigeer me als ik iets over het hoofd zie.

Maar goed, ik neem je advies ter harte en laat de aardaansluiting vanaf de centrale kast zoals ie is. Ik was alleen benieuuwd of een extra gecreeerde aardaansluiting geen nadelig ander effect zou kunnen veroorzaken.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Origineel bericht van: marc74

Wat voor switches gebruik je???


Ik had 2 maximum 4 in 1 switches en heb deze (omdat de satboer deze op dat moment niet meer op voorraad had) vervangen door Edisons.
Net als de lnb's, daar heb ik ook 4x Alps voor gekozen.

Klinkt mischien raar, maar ik hou het graag allemaal hetzelfde.
Dus 4 dezelfde lnb's en 4 dezelfde switches.
Dan weet ik zeker dat ik niet hoef te kiezen omdat iedere uitgang van dezelfde kwaliteit is, of zou moeten zijn.

De 2 maximums heb ik overigens nog liggen. Maar ik zag het nog niet zitten om de switches te wisselen omdat de kabelboom nu netjes is samengebonden. Dus meer een soort drempel uit praktisch oogpunt.




Overigens heb ik vanmiddag een rol 3x 2,5mm2 (ze hebben geen 1x 2,5mm2 voor buiten) buitenkabel gehaald en ga ik morgen de kabel leggen en meten of er uberhaupt iets van een spanning te meten is tussen de aarde van de meterkast aan boord en de nieuwe aarde van de geslagen paal.
Je weet maar nooit.

Verder zal ik dan de satellietpaal ook met een kabel naar de andere geslagen paal verbinden. Of wellicht ook naar dezelfde geslagen paal als die naar de meterkast. Alleen is dat wat lastiger te leggen.

Verder zal ik meten of er een spanningsverschil is tussen de switches achter de schotel en de satelliet paal. Ik ga er eigenlijk vanuit van wel.
Ik zal dit nog even terugmelden als ik zover ben.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Origineel bericht van: Beobuddy
Origineel bericht van: Big fellow
NOOIT de aarde die door de energie leverancier wordt gelevert loshalen!


Ik was/ben in de veronderstelling dat behalve bij de centrale meterkast met een aardlekschakelaar (100 of 300mA, iig 1 type zwaarder dan 30mA) ook bij mij op de ark de 14 groepen uitgerust zijn aparte aardlekschakelaar.

confused Volgens mij ontbreekt hier een stukje van het geen wat je probeert uit te leggen?
Origineel bericht van: Beobuddy

Loshalen van de aarde zou naar mening niet uit mogen maken als je het aardpunt dichter bij de ark zou maken. En ik vond de 6 meter paal in de grond, waarvan nog 50 cm boven de grond/water uitsteekt, een aardige diepte.
Er is mij verteld dat een echt aardpunt officieel een pen is die 32 meter diep de grond insteekt.

Een aard"puls" is een geleider die tot minimaal grondwater niveau in de grond is geslagen, en daarbij ook nog eens een bepaalde maximale weerstand heeft ten opzichte van de aard aansluiting in het verdeelhuis. Soms is hij 10m lang, soms veel langer. Om zeker te wezen van een goede aarde dien je de aardpuls te laten aanleggen door een gespecialiseerd bedrijf wat de weerstand kan meten. Niet zelf beginnen te hobbien!
Origineel bericht van: Beobuddy
Overigens zou het voor de functie v/d aardlekschakelaars niet uit maken, omdat het in principe een verschilschakelaar is. .....<knip>

Ik heb nooit beweerd dat de werking van een "aardlekschakelaar" (dus gewoon een differentiaal beveiliging) zal leiden onder het wel of niet aanwezig zijn van aarde....
Origineel bericht van: Beobuddy
Maar goed, ik neem je advies ter harte en laat de aardaansluiting vanaf de centrale kast zoals ie is. Ik was alleen benieuuwd of een extra gecreeerde aardaansluiting geen nadelig ander effect zou kunnen veroorzaken.

Welke aansluiting doel je nu op? Het afaarden van je paal of het afaarden van de receivers of iets anders? Afaarden van je paal of receivers zou normaal gesproken geen groot probleem moeten wezen...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik was in de veronderstelling dat het voor de funktie van de aardlekschakelaar in de centralemeterkast 40 meter verderop het niet zou uit maken of ik de aardleiding los zou maken om die vervolgens vast te maken aan de nieuw geslagen meerpaal.

 

Het alleen loshalen van de aardleiding zou natuurlijk niet mogen, al is alleen al omdat dan de boel zwevend wordt.

 

Als ik die aardleiding los zou halen, dan zou de aardschakelaar in de centrale kast niet meer juist funktioneren, omdat er dan bij mij op de ark er geen juist aardpotentiaal aanwezig is waar een eventuele lekstroom naar toe zou kunnen lopen.

 

Maar wat ik probeerde aan te geven is dat ik de aarde aansluiting van de centrale meterkast via de walaansluiting naar de woonark in tact laat.

Ik plaatst dus o.a. een extra kabel vanaf de nieuwe geslagen metalen afmeerpaal naar de meterkast aan boord.

Dit met in het achterhoofd de gedachte dat de lengte van de bestaande leidingen tussen de centrale kast en de meterkast aan boord tientallen meters bedraagt en er wellicht via inductieve storingen de boel w.o. de aardleiding "vervuilen".

 

Verder zat ik met de gedachte dat de aardleiding vanuit een soort ster-structuur geplaatst hoort te worden, dus 1 centraal aardpunt en vandaar uit de rest. En niet overal zomaar en extra aardleiding/aansluiting creeeren om bijvoorbeeld aardlussen te vermijden.

 

Ik hoop dat ik het e.e.a. duidelijker heb kunnen maken.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Als ik jou was zou ik eerst maar eens een paar high iso switches proberen...... i.p.v Maximum

 

bijv Triax of Spaun

 

laterz

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

De kabel heb ik en ga ik eerst proberen.

Dat is in ieder geval het proberen waard en goedkoper :D

 

Ik zou dan namelijk ook weer voor 4x triax/spaun gaan en dat tikt aan.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Origineel bericht van: Beobuddy
Ik zou dan namelijk ook weer voor 4x triax/spaun gaan en dat tikt aan.

Ik doe net het tegenovergestelde. Ik mix juist zoveel mogelijk! Ik heb welliswaar allemaal ALPS LNB's voor de meest gebruikte posities, maar dat is omdat dit het enige merk is dat geen onderbreking geeft op andere uitgangen wanneer je de LNB in/uitschakelt (voor minder gebruikte posities heb ik nog Edision en Smart). Verder heb ik switches van Spaun, Maximum, Axing en Satconn. laugh Ze werken allemaal trouwens. Onder bepaalde omstandigheden kunnen de Spaun en Axing (de betere merken) niet goed naar LNB 3 en 4 schakelen met de DVB-S kaart in mijn PC, maar dit is sinds een softwareupdate die ieder DiSEqC commando 2x verstuurt verholpen. Dat is dus ook de reden om zoveel merken te mixen: toen de dure switches het niet helemaal goed deden kon ik de Maximum en Satconn gebruiken. Het maakt troubleshooten dus véél makkelijker, en er is geen merkbaar verschil in signaalkwaliteit.

Als je wilt aarden is een "masseblock" handig. Zowel voor 1 als voor 2 kabels te krijgen (plaatje bijlage).

post-27974-1318259880,4826_thumb.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij deze zal ik de verdere ontwikkelingen en ervaringen melden die ik heb gisteren heb ondervonden.

 

Ik heb dus vanaf de geslagen meerpaal een extra aardedraad (3x 2,5mm2 buitenkabel) naar het aardpunt in de meterkast van de ark gelegd.

Daarna heb ik dezelfde kabel gebruikt om de satellietpaal te verbinden met de meerpaal.

 

Toen bleek, om voor mij een onduidelijke reden want de RF kabel was nog niet aangeraakt, dat het switchen tussen de diverse astra satellieten en de hotbird al een stuk beter ging!

De ontvanger weigerde nog wel af en toe. Dus nog niet echt betrouwbaar.

Daarna heb ik RF kabel(s) middels een extra draad verbonden met de paal zelf. Maar dat bleek geen verbetering te geven.

Nog steeds af en toe geen signaal op zenders bij het switchen tussen satellieten.

 

Toen heb ik het laatste draadje van de RF kabel naar de paal losgehaald en maar een "oude" Maximum switch teruggeplaatst.

Dus nu had ik op de TF op tuner 1 een Maximum en op tuner 2 een Edison.

Nu bleek dat tuner 1 echt volledig storingsloos bleek te switchen wink

Hoe vaak ik ook wisselde tussen de satellieten, hij bleef het doen? Tuner 2 daarintegen bleef problemen geven.

Vervolgens heb ik de kabels van tuners verwisseld en de situatie wisselde mee.

Dus conclusie: In mijn situatie is de maximum switch beter dan de Edison.

 

Ik heb nu de 2e Maximum switch ook teruggeplaatst.

De topfield fuctioneert weer als voorheen! Genoeg super!

 

Ik heb nu de 5500 op de maximum's en de 7710 op de edison's.

Gek genoeg heeft de 7710 er geen problemen mee.

 

 

Dus conclusie: met het juist aarden van de kabels kun je de stabiliteit verhogen van het systeem, maar het gebruik van degelijke materialen is net zo van belang.

Het is alleen jammer dat de Edisons mij zijn verkocht met de suggestie dat ze net zo goed zouden werken of dat je het verschil niet zou merken.

Ik ga de naam van de dealer hier niet noemen, maar ik zal hem hier van de week op aanspreken. Hopelijk kan hij wat met deze informatie.

 

 

Verder dank aan een ieder die heeft mee willen denken om dit probleem op te lossen. Super smile

Ook namens de vrouw bedankt en we zijn klaar de voor XFactor serie op ITV die weer begonnen is..

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

  • Wie is er online   0 leden

    Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Lees alvorens je verder gaat onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid. We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.