Ga naar inhoud


dedicated schotel voor Nilesat voor 4 ontvangers


pandit

Aanbevolen berichten

Dit onderwerp begint in het forum Zenderlijsten een beetje off-topic te worden, daarom wil ik deze hier voortzetten

tune failed bij rotanaclip,music

 

Hallo Sattaz

 

Bedankt dat je reageert. Jij bent hier inmiddels een autoriteit op het gebied van het ontvangen van zwakke signalen

 

Origineel bericht van: sattaz

@pandit,

 

In tegenstelling tot 40 Oost heeft 7 West (Nilesat) geen last van naburige satellieten.

Het signaal van Nilesat is gewoon zwak, met name op de horizontale transponders.

 

Zoals ik in Topic oude schotel opknappen beschreef heb ik mijn 25 jaar oude sonim schotel opgeknapt. 25 jaar geleden waren er geen standaarden met universele LNB's etc. zo goed en zo kwaad als het kon heb ik na dagen sleutelen een perfect beeld op Arabsat, iedereen (vooral mijn vrouw) blij. Toen ik daarna Nilesat wilde krijgen kreeg ik alleen signaal van de sterke satellieten AtlanticBird 3 op 5West en AtlanticBird2 op 8West. Ik ben een paar avonden aan het instellen geweest, maar geen enkel nilesatbeeld, terwijl ik zeker van was dat alles goed stond (Overigens met de door jou geroemde MTI LNB). Ik vermoed dat de moderne LNB's gewoon niet goed compatible zijn met de oude schotel en hierdoor de openingshoek te groot is (ik zeg maar wat).

 

Origineel bericht van: sattaz
Hier kun je veel info vinden over hoe Nilesat te ontvangen.

Deze topic is inmiddels een klasieker... ik zal deze nogmaals doorlezen

 

Origineel bericht van: sattaz
Volgens mij zal trouwens elke 120 cm. offset schotel voor jou voldoen.

Daarmee heb je ook nog een zekere mate van slechtweerreserve

voor de verticale transponders.

Let goed op of er geen deuken en dergelijke in de schotel zijn.

Vooral bij tweedehands verkregen schotels is dat een aandachtspunt.

Een kromme of gedeukte schotel kan een serieus kwaliteitsprobleem hebben.

Mijn schotel is van 100% 6 mm dik polyesther, met verstevigingsschotten, Ik zie geen beschadigingen.

 

Origineel bericht van: sattaz
Ik hoop dat je quad lnb bedoelt en niet quattro lnb.

Voor wat jij wilt is de quattro lnb minder geschikt.

Ik haal ze altijd door elkaar, ik bedoel een LNB waar 4 ontvangers op kunnen worden aangesloten, geen LNB voor GSO.

 

Origineel bericht van: minplus
Hangt er vanaf wat je wilt. Qua ontvangst is de Gregoriaan superieur. Schijnt standaard in de ruimtevaart gebruikt te worden. Zeer gericht en grotere versterking. Maar slechts 1 sat tegelijk. Voor mij geen bezwaar. O ja, en draaibaar wat rumoeriger dan m'n diseqc's.

 

Hallo minplus

 

Origineel bericht van: minplus
Hangt er vanaf wat je wilt. Qua ontvangst is de Gregoriaan superieur. Schijnt standaard in de ruimtevaart gebruikt te worden. Zeer gericht en grotere versterking. Maar slechts 1 sat tegelijk. Voor mij geen bezwaar. O ja, en draaibaar wat rumoeriger dan m'n diseqc's.

 

Ik ben ben een paar uur aan het googelen geweest en Gregoriaan schotels zijn afgezien van de Wavefrontiers eigenlijk niet meer te koop. Op een Engels forum las ik dat een Spaans bedrijf de Fuba Gregorian heeft gekloond met uitstekende resultaten, maar ik heb ze buiten Spanje nog niet te koop gezien. Als ik het zo lees heb je voor een Fuba ook een speciale LNB nodig, of in ieder geval een flens LNB. Deze zijn over het algemeen flink duurder en hebben lagere specs dan de universele top LNB's, dus ik vraag me af of het stukje extra versterking van een gregorian niet teniet wordt gedaan door de LNB. Hier heb ik geen antwoord op kunnen vinden. Daar ik nogal te spreken ben over Visiosat gaat mijn interesse naar de Visiosat SMB 120 van ca 200 euro. Is dat een goed keus voor dedicated Nilesat of zou een noname zoals Sattaz heeft ook volstaan (Ik weet ff niet hoe duur een goede Noname 120 schotel kost).

Grote kans dat een aantal van mijn vragen al beantwoord zijn op dit forum, sorry voor dat.

Pandit

Link naar reactie
Delen op andere sites


Citaat: dus ik vraag me af of het stukje extra versterking van een gregorian niet teniet wordt gedaan door de LNB. Hier heb ik geen antwoord op kunnen vinden.

 

Kan er niet erg veel over zeggen behalve dat ik met m'n gewone 90cm offset de Nilesat eigenlijk kan vergeten en met beide 90cm Gregorianen (met verschillende LNB's) hem wel ontvang en dat een Greg volgens de gegevens iets van 15% betere ontvangst heeft. Maar ik heb de LNB's niet uitgewisseld om 100% zekerheid te hebben. Wat wel zondermeer duidelijk is, is dat de Greg veel gerichter is, dus sats dicht bij elkaar pak je afzonderlijk.

Maar goed, met een 120 cm gewone moet je hem ook kunnen ontvangen.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zijn er geen gregorians meer te koop als ze zo goed zijn? Ik heb me suf gegoogeld, maar ze lijken helemaal uit beeld te zijn verdwenen. Het Productiekosten verhaal lijkt me onzin, omdat de wavefrontiers die voor ca €130,- in de winkel liggen ook gregorians zijn.

 

Wat is de bedoeling, We willen met een aantal buren 1 schotel optuigen op Arabsat, helaas zijn een aantal voor arabisch sprekenden intersante kanalen - te weten de Rotana kanalen - verplaatst naar de op het midden oosten gerichte Badr6 satelliet. Daarom willen we uitwijken naar Nilesat die deze kanalen wel heeft, maar wel moeilijker te ontvangen is. Op mijn huidige Sonim 120cm schotel komt Arabsat keihard door, maar geen spoor voor enig Nilesat signaal. De naburige satelieten drukken Nilesat gewoon weg. De openingshoek blijkt te groot. Daarom is mijn interesse gewekt voor een gregorian, omdat deze een smalle openingshoek heeft en hierdoor een hoge versterking heeft. Ten tweede moet er een Quad LNB (MTI) op komen te staan, dat wordt op een gregorian mischien misschien lastig, omdat er mogelijk geen Quad flens-LNB's zijn.

Pandit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pandit
Waarom zijn er geen gregorians meer te koop als ze zo goed zijn? Ik heb me suf gegoogeld, maar ze lijken helemaal uit beeld te zijn verdwenen. Het Productiekosten verhaal lijkt me onzin, omdat de wavefrontiers die voor ca €130,- in de winkel liggen ook gregorians zijn.



Ze zijn gewoon nieuw te koop maar daar heb je niets aan dat is de 90 cm wordt dan geleverd compleet met 36V motor en polarmount.
Google maar op "Gregory Masterfocus". laugh

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zijn er geen gregorians meer te koop als ze zo goed zijn?

 

Heb ik me ook vaak afgevraagd. De beste wint niet altijd (los van 1974). Misschien vroegen ze te veel in vergelijking met gewone schotels (de meeste mensen willen een simpel goedkoop schoteltje voor een landelijk pakketje), was er slecht management of iets anders en zijn er nog patenten. Geen idee. Heb ze zelf second-hand en zie ze nog regelmatig als zodanig aangeboden.

Wat de LNB betreft zou je bv. Snuffer of Cookiemonster moeten vragen. Die hebben er veel mee gespeeld.

 

Zie net het bericht van Aart. Blijft over een 2e hands van 1.20m zonder motor als jullie aan de Greg willen.

 

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op een engels forum las ik een postitief verhaal over de spaanse Tecatel schotel. Deze kan door een extra aan te schaffen klein schoteltje worden omgebouwd naar een Gregorian en daarbij 0.7 dB extra versterking geeft, verder begrijp ik dat er gewone universele LNB's kunnen worden gebruikt, Helaas is de schotel van Metaal met een kunststof coating en is niet helemaal kunststof, verder heb ik buiten spanje geen (web)winkel kunnen vinden die hem verkoopt, en om hem even in Valencia op te halen crazy, maar wel leuk te ontdekken dat er meer op de markt is.

post-5109-1318259883,0805_thumb.jpg

Pandit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pandit
Op mijn huidige Sonim 120cm schotel komt Arabsat keihard door, maar geen spoor voor enig Nilesat signaal. De naburige satelieten drukken Nilesat gewoon weg. De openingshoek blijkt te groot. Daarom is mijn interesse gewekt voor een gregorian, omdat deze een smalle openingshoek heeft en hierdoor een hoge versterking heeft. Ten tweede moet er een Quad LNB (MTI) op komen te staan, dat wordt op een gregorian mischien misschien lastig, omdat er mogelijk geen Quad flens-LNB's zijn.



@pandit,

Zoals ik al eerder heb aangegeven en jij ook in jouw startposting hebt geciteerd
wordt Nilesat niet weggedrukt door naburige satellieten.
Gewoonweg omdat de gebruikte frequenties van 5 West, 7 West en 8 West elkaar niet overlappen.
Zie ook de frequentielijsten op bijvoorbeeld www.lyngsat.com , www.kingofsat.net enzovoort.

Een kleine openingshoek leidt niet automatisch tot een hoge versterking.
Hoe groter de schotel des te kleiner is de openingshoek.
Hoe groter de schotel des te meer versterking vindt er plaats.
Voorwaarde is wel dat de schotel zuiver van vorm en afwerking is.
Een grote schotel met een onzuivere vorm zal een kleine openingshoek hebben
maar de versterking zal minder zijn dan bij een schotel met een zuivere vorm.

Kort samengevat: een goede 120 cm. schotel versterkt (mogelijk) meer dan een slechte 200 cm. schotel.

Er zijn wel degelijk quad flens lnb's van het merk MTI.
Helaas niet van het topmodel Highline.
Een quad Invacom lnb zou bij een 120 cm. Gregorian schotel gemakkelijk moeten kunnen volstaan
voor ontvangst van de verticale transponders van Nulesat op 7 West.

Gregorian, Channelmaster, Archsat, Visiosat of een merkloze (no name) 120 cm. schotel
zijn bij vrij zicht en juiste afstelling allemaal prima geschikt
om de verticale transponders van Nilesat 7 West in Nederland te ontvangen.


Met vriendelijke groeten wink

sattaz
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Sattaz

 

Wat de frequenties betreft heb je gelijk. ik zoek alleen een verklaring dat ik totaal geen signaal krijg van Nilesat. De satellieten op 5 en 8West had ik maximaal, en op de actuator heb ik precies de postitie van 7W ingesteld en op de sterke Nilesat kanalen gezocht en de schotel minimaal getuned, helemaal niks.

 

Zoals ik eerder schreef is de Sonim afwijkend aan de huidige schotels. De LNB-houder was 17 mm i.p.v 40mm. Vorig jaar heb ik een hele nieuwe constructie gemaakt voor een 40mm LNB-houder. Wat er mogelijk aan de hand is dat de F/D van mijn schotel afwijkt van de huidige standaarden. Hij is in ieder geval dieper dan moderne schotels. hierdoor werkt een universe LNB niet optimaal op deze schotel. Ik heb wat experimenten gedaan met de oude LNB constructie en feedhoorn, met slechte resultaten.

 

Ik denk dat Nilesat met deze set gewoon niet (simpel) gaat lukken. en ik dus naar een vervangende set op zoek moet. vandaar deze tread.

 

Ik heb het gevoel dat leveranciers goochelen met specificaties:

 

Als ik kijk naar de Gain naar 4 populaire 120 CM schotels

 

Archsat DJ120 43,32 dB (12,5 GHz)

Visiosat ANT SMC 120 41,8 dB (12,625 GHz)

Channel Master 120 cm offset 42,6 dB (gem)

Gibertini OP120 41,3 dB (10,95 GHz)

 

De goedkoopste Archsat van €54,- lijkt nogeens de beste van het spul. Maar is dat ook zo ???

Pandit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pandit
Als ik kijk naar de Gain naar 4 populaire 120 CM schotels

Archsat DJ120 43,32 dB (12,5 GHz)
Visiosat ANT SMC 120 41,8 dB (12,625 GHz)
Channel Master 120 cm offset 42,6 dB (gem)
Gibertini OP120 41,3 dB (10,95 GHz)

De goedkoopste Archsat van €54,- lijkt nogeens de beste van het spul. Maar is dat ook zo ???

Ik denk dat ik maar voor de Archsat DJ120 ga i.c.m met een AK54-XT2N, het quad broertje van de hier befaamde AP82-XT2N. Een combinatie waarbij je voor 130 euro's klaar bent. Is deze combinatie voldoende voor mijn doel? of kan ik beter voor de Visiosat gaan.

Pandit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pandit
Origineel bericht van: pandit
Als ik kijk naar de Gain naar 4 populaire 120 CM schotels

Archsat DJ120 43,32 dB (12,5 GHz)
Visiosat ANT SMC 120 41,8 dB (12,625 GHz)
Channel Master 120 cm offset 42,6 dB (gem)
Gibertini OP120 41,3 dB (10,95 GHz)

De goedkoopste Archsat van €54,- lijkt nogeens de beste van het spul. Maar is dat ook zo ???

Ik denk dat ik maar voor de Archsat DJ120 ga i.c.m met een AK54-XT2N, het quad broertje van de hier befaamde AP82-XT2N. Een combinatie waarbij je voor 130 euro's klaar bent. Is deze combinatie voldoende voor mijn doel? of kan ik beter voor de Visiosat gaan.



@pandit,

Volgens mij gaat het daarmee wel lukken.

Jij bent waarschijnlijk benieuwd of er ergens iets te vinden is
over een vergelijkende test tussen de 4 bovengenoemde schotels.
Ik heb er al vaker naar gezocht maar heb nog geen geen dealer,
consumentenorganisatie of een andere instantie of particulier kunnen vinden
die zo'n vergelijkende test heeft gedaan/gepubliceerd.

Dat is jammer, over wasmachines, auto's, televisietoestellen en dergelijke
is er van alles te vinden maar een vergelijkende test tussen 120 cm. schotels helaas niet blush


Met vriendelijke groeten wink

sattaz
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pandit
Ik denk dat ik maar voor de Archsat DJ120 ga i.c.m met een AK54-XT2N, het quad broertje van de hier befaamde AP82-XT2N. Een combinatie waarbij je voor 130 euro's klaar bent. Is deze combinatie voldoende voor mijn doel? of kan ik beter voor de Visiosat gaan.


Er worden ook regelmatig tweedehands channelmasters aangeboden en daar kan ik uit ervaring over schrijven dat zijn prima schotels.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Met mijn draaibare Visiosat SMC 120 heb ik ook geen probleem om Nilesat te ontvangen dus met een vaste opstelling zal het ook wel gaan smile

 

If you don't know where you are going, you'll probably end up somewhere else...

Dreambox 600 PVR, Topfield TF7710 HD PVR, Visiosat bisat met 13.0;19.2;23.5;28.2 en Visiosat 120 cm + VBOX + H2H Jaeger

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: _Satman_
Met mijn draaibare Visiosat SMC 120 heb ik ook geen probleem om Nilesat te ontvangen dus met een vaste opstelling zal het ook wel gaan smile

Ontvangst van Nilesat schijnt nogal kritisch te zijn in de lage landen. Sattaz in Helmond heeft geen problemen met 120cm. Sat4All-ers in Groningen hebben de grootste moeite met Nilesat. Ik zit in Den Haag, dus zou geen echt probleem moeten zijn, West vlaanderen ligt weer wat gunstiger. Ik heb overigens geen aanschaf gedaan. 120cm schotels zijn in Nederland nauwelijks te koop. De vraag zal wel niet zo hoog zijn. Ik heb geen haast.

Pandit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...