Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik wil de HDD uit mijn DB7000 gaan vervangen door een groter exemplaar. Ik heb hierover 2 vragen:

1. Kan ik de opgenomen films eenvoudig overzetten door de map hdd/movie te kopieren naar de nieuwe harddisk?

2. Moet de nieuwe harddisk voldoen aan een bepaalde partitie configuratie? De harddisk komt uit een win xp systeem en ik heb alle partities verwijderd. Ik heb nu dus 250 GB ongepartitioneerde ruimte. Het lijkt me dat dit voldoende is.

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Geplaatst:

kopieer alles van de huidige HDD naar je pc, nieuwe HDD in dreambox inbouwen & formatteren, en de inhoud van de oude HDD terugzetten naar de nieuwe HDD (bvb via DCC).

zie niet in waarom dit niet zou werken.

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Geplaatst:

uhm

in de dreambox wordt met huidige images bij voorkeur ext3 formaat gebruikt en is het partitioneren dus rechtevenredig ook een linux partitie

dat formaat ext3 kun je dus niet zomaar formateren met je windows peceetje

daarvoor heb je een linux peceetje OF dreambox nodig met courante linux kernel

er zijn wel zogenaamde life-dvd's die linux booten op je oorspronkelijke pc en dan zou je met wat geduld een 250Gig ide schijfje kunnen patitioneren, formateren en mounten waarna je een 1:1 kopie maakt van dm naar dat ide-schijfje.

dan wissel je de schijven.

dat kan werken.

anders moet je toch een of andere tussen kopie maken (elders) van alle films op de oude hdd uit de dreambox

bouwt de oude uit en de nieuwe in

partitioneert en formateert

mount en herstart

en kopieert alles van de tussen kopie op de nieuwe hdd in de dreambox.

cheers

niet iedereen heeft dat ter beschikking

Try It Out

Gino Soccio

Geplaatst:

Je kan ook 2 HD's aan de DM7000 hangen. Gewoon zo'n PC kabel gebruiken waar je 2 HD's op aan kan sluiten. Vervolgens de 2de disk erbij mounten en een cp -p commando loslaten. De box is dan een paar uur bezig, maar daarna heb je zonder extra boxen een 1 op 1 copy van je oude schijf. Heb dit zelf ook al 2 maal gedaan.

Geplaatst:

oké, dat met ide-kabel en twee disks de dreambox dat aankon wist ik niet.

mooi om te weten wink

nog even voor degene die het nu wilt ondernemen:

hoe mount je diskje 2 in telnet?

cheers

Try It Out

Gino Soccio

Geplaatst:

Hallo,

dus als ik het goed begrijp kan ik via ftp de inhoud van de huidige hdd/movies map overzetten naar een windows PC, verwolgens harde schijf wisselen, formateren met de dreambox en vervolgens alles via ftp vanuit de pc weer terug naar de dreambox kopieren.

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

Geplaatst:
Origineel bericht van: The Iron Maiden
Hallo,

dus als ik het goed begrijp kan ik via ftp de inhoud van de huidige hdd/movies map overzetten naar een windows PC, verwolgens harde schijf wisselen, formateren met de dreambox en vervolgens alles via ftp vanuit de pc weer terug naar de dreambox kopieren.

mvg,
The Iron Maiden

Precies, zo heb ik het ook een paar keer gedaan, kost even wat tijd maar het gaat verder automatisch. dus geen moeite.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Geplaatst:
Origineel bericht van: Tonskidutch
oké, dat met ide-kabel en twee disks de dreambox dat aankon wist ik niet.
mooi om te weten wink
cheers

Dat je hier niet aan denkt is logisch en onlogisch tegelijk. wink
Bij de 7000 zitten de HD en de CF immers op dezelfde IDE bus, dus verwacht je niet zo snel er een derde aansluiting op te kunnen maken. Maar misschien heb je wel eens van die langere IDE kabels gezien met meerdere aansluitingen op de kabel. Zolang je er maar 2 tegelijk gebruikt werkt het.
Wil je genoemde truc dus uithalen, haal dan wel een eventuele CF uit het slot.
Of de voeding 2 HD's aankan is een tweede, zeker als ze uren gaan draaien, maar je kunt de HD net zo goed voeden uit bijv. een PC, er is geen enkele reden waarom de dreambox die voeding moet leveren.
Geplaatst:

Hallo,

Ik heb er nu een HDD van 60 GB in zitten en ik wil deze vervangen door een 250 GB harddisk.

Ik heb zoveel mogelijk overbodige opnames gewist om het kopieren tot een minimum te beperken. Volgens de webinterface heb ik nu 35 GB vrij voor opnames, dus is er zo'n 25 GB in gebruik door de opnames.

Als ik met FTP de hele inhoud van de HDD kopieer naar mn windows PC, dan heb ik aan 55 GB ruimte niet voldoende.

Hoe kan het mogelijk zijn dat de hele inhoud van de HDD, zo'n 25 GB, niet op een 55 GB HDD past????

mvg,

The Iron Maiden

Geplaatst:

tja de file systemen zijn totaal anders. Ik neem aan dat je windows PC ntfs of fat32 is en harde schijf van je dreambox is ext2 of ext3.

Kortom je kunt dat niet 1 op 1 vergelijken. Maar je verschil is wel erg groot i.d.d. !!!

Ga anders eens met een telnet/ssh sessie naar je dreambox en geef de volgende commando's eens en plaats de uitvoer hier.

cd /hdd (of waar dan ook je de harde schijf hebt heen gemount.)

du -sh .

df .

met deze uitvoer kunnen we wat meer zinnige uitspraken doen

gr TheMenk

Geplaatst:

Filesystem 1k-blocks Used Available Use% Mounted on

/dev/root 4992 4992 0 100% /

/dev/mtdblock/1 1792 1500 292 84% /var

/dev/mtdblock/1 1792 1500 292 84% /var_flash

/dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part1 60040320 18971344 41068976 32% /media/

hdd

/dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0/part1 120412 74228 39972 65% /media

/usb

Als ik het goed heb staan alle opnames in media/hdd/movie.

In de directory media/usb/pli/0110200704170000 staat echter een directory /mnt die verwijst naar /media.

Kan het zijn dat ftp in plaats van de snelkoppeling naar /media de gehele inhoud van de ze map opnieuw kopieert, en dus eigenlijk alles dubbel kopieert?

Dit zou het grote verschil kunnen verklaren.

PS. Ik kan dit zelf niet meer controleren omdat ik nu alleen de /media/hdd/movie directory aan het kopieren ben.

mvg,

The Iron Maiden

Geplaatst:

het ligt er ook wel een beetje aan hoe gekopieerd of ge-ftpeet wordt

bij enkele proggies (alsook de browser van windows)

en

vooral als je veel tegelijk sleept (aan gigabyte bestanden) van de dream naar de pc, wordt ook nog eens een cache aangemaakt (tijdelijk geheugen) die als tijdelijk bestand natuurlijk je pc-schijf dubbel belast.

het nare is namelijk dat windows niet nadat er een bestand (van een groep bestanden) op de schijf staat ook meteen die cache leeg maakt maar pas nadat alle bestanden erop staan.

zo suf het lijkt doe maar eens een voor een.

cheers

Try It Out

Gino Soccio

Geplaatst:
Origineel bericht van: The Iron Maiden

PS. Ik kan dit zelf niet meer controleren omdat ik nu alleen de /media/hdd/movie directory aan het kopieren ben.

Da's okee. Meer hoeft ook niet als 't alleen om opnames gaat.
Geplaatst:

Hallo,

de nieuwe HDD is inmiddels geinstalleerd en alle opnames zijn terug gekopieerd. Alles werkt weer naar behoren.

Bedankt voor alle tips!

mvg,

The Iron Maiden

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen