Ga naar inhoud

[7000-PLi] samba problemen met lokaal netwerk

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

ok, ik heb dus momenteel PLi Jade geinstalleerd en ik wens mijn harde schijf van de dreambox beschikbaar te maken voor het netwerk. Hiervoor heb je dus de samba server nodig, die heb ik dus gedownload en geconfigureerd. In /var/etc staat het volgende in smb.conf :

[global]

case sensitive = no

load printers = no

guest account = root

log file = /tmp/smb.log

security = share

server string = DreamBOX network services

workgroup = Jtanet

netbios name = dm7000

[share-names]....

als ik een ps uitvoer dan zie ik 2 processen draaiend, namelijk "smbd -D" en "nmbd -D". smbd staat wél 2x in de lijst ?

probleem is nu dat de dreambox niet in mijn netwerk verschijnt. Ik kan wél rechtstreeks verbinding maken via \\ip\share-name maar ik wil via het netwerk kunnen browsen en dat lukt niet. ook de netbios \\dm7000\share-name werkt niet....

als in nu naar /tmp/log.smb ga kijken, dan is dit LEEG. Ik vind wel 2 andere bestanden : log.nmb en smb.log - en hierin vind ik een aantal eigenaardige meldingen :

log.nmb :

2008/09/23 20:43:44 netbios nameserver version 1.9.18p8 started

Copyright Andrew Tridgell 1994-1997

2008/09/23 20:49:21 ***** Samba name server DM7000 is now a local master browser for workgroup JTANET on subnet 127.0.0.1 *****

process_local_master_announce: Server PCH-A100 at IP 172.19.3.98 is announcing itself as a local master browser for workgroup JTANET and we think we are master. Forcing election.

Packet send failed to 172.19.3.98(138) ERRNO=Invalid argument

2008/09/23 20:49:35 ***** Samba name server DM7000 has stopped being a local master browser for workgroup JTANET on subnet 127.0.0.1 *****

nog eentje :

2008/09/23 21:14:04 ***** Samba name server DM7000 is now a local master browser for workgroup JTANET on subnet 127.0.0.1 *****

Packet send failed to 172.19.3.101(138) ERRNO=Invalid argument

process_get_backup_list_request: domain list requested for workgroup JTANET and I am not a local master browser.

2008/09/23 22:30:21 ***** Samba name server DM7000 has stopped being a local master browser for workgroup JTANET on subnet 127.0.0.1 *****

en dit staat er een keer of 20 in, met vermelding van meerdere servers van mijn netwerk. Die Packet send failed vind ik bizar, op het lokale netwerk (172.19.3.x) staan alle poorten open, zijn de firewalls uitgeschakeld en is het gast-account overal geaktiveerd ! De router is DHCP en staat op 172.19.3.2, de dreambox staat op een vast IP adres (172.19.3.99).

en in smb.log :

2008/09/23 22:35:39 medion (172.19.3.101) connect to service Movies as user root (uid=0,gid=0) (pid 10503)

Unknown message type 160!

2008/09/23 22:35:40 unknown command type (SMBunknown): cnum=19 type=160 (0xA0)

ik heb nu al vanalles geprobeerd, maar geraak er niet uit cry

dus : wat is er aan de hand ? En wat betekenen al die error messages in de logbestanden ?

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Jean-Claude

probleem is nu dat de dreambox niet in mijn netwerk verschijnt. Ik kan wél rechtstreeks verbinding maken via \\ip\share-name maar ik wil via het netwerk kunnen browsen en dat lukt niet. ook de netbios \\dm7000\share-name werkt niet....

Dit is heel normaal. Op een DM7000 werkt 't alleen via 't IP-adres en niet via een netwerknaam.

Nu is er een truuk, maar die doe ik nu uit m'n hoofd.
Zet in /var/etc/hosts een regel:

dm7000 <ip-van-de-dreambox>
Geplaatst:

aha - en waarom moet ge dan een netbios naam opgeven als dat niet werkt ?

a propos, heb nog eens zitten rondneuzen, in /var/tuxbox/installer heb ik een bestandje dat "samba server" noemt, met de volgende inhoud :

[ -f "/var" ] && rm -f "/var"

[ -f "/var/bin" ] && rm -f "/var/bin"

[ -f "/var/bin/nmbd" ] && rm -f "/var/bin/nmbd"

[ -f "/var/bin/smbd" ] && rm -f "/var/bin/smbd"

ik neem aan dat dit bestand gebruikt wordt als ge een plugin wenst te uninstallen, maar lees ik het goed dat de complete /var directory gewist wordt (1e regel ?).

bon, in /var/etc/hosts lees ik het volgende :

# IP-Address Full-Qualified-Hostname Short-Hostname

#

127.0.0.1 localhost

127.0.0.1 dm7000

zal dit dus eens aanpassen en de box rebooten. Ik laat weten of het lukt (of niet ....)

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Geplaatst:

het werkt niet - als ik een ps doe dan vind ik géén "smbd -D" meer terug. Ik denk dat die gestopt is, want in /tmp/smb.log vind ik nu het volgende terug :

bind failed on port 139 socket_addr=0.0.0.0 (Address already in use)

Geplaatst:
aha - en waarom moet ge dan een netbios naam opgeven als dat niet werkt ?

Heb ik zo effe geen antwoord op. Ik weet wel dat die samba 1.95 een bug heeft en de netbios naam niet werkt. De andere boxen (600, 7020, 500+) hebben een nieuwere samba en daar werkt 't wel. Helaas is die te groot voor de 7000.

a propos, heb nog eens zitten rondneuzen, in /var/tuxbox/installer heb ik een bestandje dat "samba server" noemt, met de volgende inhoud :
[ -f "/var" ] && rm -f "/var"
[ -f "/var/bin" ] && rm -f "/var/bin"
[ -f "/var/bin/nmbd" ] && rm -f "/var/bin/nmbd"
[ -f "/var/bin/smbd" ] && rm -f "/var/bin/smbd"

ik neem aan dat dit bestand gebruikt wordt als ge een plugin wenst te uninstallen, maar lees ik het goed dat de complete /var directory gewist wordt (1e regel ?).

Het is het uninstall script, maar verwijdert je /var niet vanwege de [ -f "/var" ]. Die werkt alleen maar op files. Verder gewoon niet naar deze file kijken wink

bon, in /var/etc/hosts lees ik het volgende :
# IP-Address Full-Qualified-Hostname Short-Hostname
#
127.0.0.1 localhost
127.0.0.1 dm7000

zal dit dus eens aanpassen en de box rebooten. Ik laat weten of het lukt (of niet ....)

Oh ja, net andersom. Dan wordt 't een extra regel zoals:
192.168.1.10 dm7000
(als 192.168.1.10 je IP-adres is)

Misschien moet je samba opnieuw opstarten.
Geplaatst:

heb nog iets gevonden : in /tmp/locks staat een bestand "browse.dat" met de volgende inhoud :

"JTANET" c0001000 "DM7000" "JTANET"

"DM7000" 40049a03 "DreamBOX network services" "JTANET"

"PCH-A100" 40849a03 "SMP8634 Share" "JTANET"

lijkt me een "bios-naam intern-adres description workgroup" lijst te zijn van mijn netwerk. ik zie dat de dreambox hier op 2 lijnen staat, eenmaal als JTANET (=naam netwerk) en eenmaal als "DM7000" (wat ik verwacht).

we zoeken verder .....

Geplaatst:

Die dns naam moet je dan toch echt in je lmhosts file van je windows pc plaatsen. Je dreambox op zich (etc/hosts) heeft daar niks mee te maken. Deze file gebruik je om dns namen in je netwerk vanaf je dreambox te benaderen en niet andersom.

gr TheMenk

Geplaatst:

het probleem zit niet bij de pc's van het netwerk, die zien elkaar, dat werkt probleemloos. En blijkbaar werkt netbios niet op de DM7000, als ik op de informatie van daf2000 verderga.

is problematisch, omdat ik die dns nodig heb voor mijn popcorn, die wil blijkbaar een bios naam, en dat lukt momenteel niet.

ik vind geen "lmhosts" bestand op de dreambox, wel een "host", en daar heb ik de volgende lijnen aan toegevoegd :

172.19.3.2 JTANET

172.19.3.98 popcorn

172.19.3.99 dm7000

dit lijkt me echter een bestand te zijn dat lokaal gebruikt wordt, om de dreambox te zeggen welk ip adres bij welke netbios naam hoort. het zou me verwonderen dat deze informatie naar de router wordt doorgegeven (want deze is de netwerk server).

nog steeds geen "smbd" in de ps, eens manueel opstarten.....

Geplaatst:

je workgroup naam van je windows workgroup is ook "Jtanet"?

Kortom case sensitive.

Geef eens een andere naam aan netbios name. Dus dan bedoel ik ongelijk aan de naam in je /etc/hosts/

bv:

[global]

case sensitive = no

load printers = no

guest account = root

log file = /tmp/smb.log

security = share

workgroup = JTANET

netbios name = dreamOnBox

en zet in je /etc/hosts/

172.19.3.99 dm7000

Herstart smbd eens vanf de prompt:

killall smbd

killall nmbd

restart samba:

smbd -D &

nmbd -D &

en start ook eens je windows pc opnieuw op en browse dan via je netwerk opnieuw.

suc6

TheMenk

Geplaatst:

workgroup is JTANET, in uppercase dus. Unix is wel case-sensitive, maar dacht niet dat dit voor de netwerknaam iets uitmaakt.

nu ja, gewijzigd, en overal verschillende benamingen ingevoerd. ik ben de dreambox nu opnieuw aan het opstarten, benieuwd naar het resultaat.

Geplaatst:

ok, nu draait er niks meer, maar wél 3 logbestanden in /tmp met ongeveer dezelfde informatie :

log.nmb :

2008/09/24 00:13:05 netbios nameserver version 1.9.18p8 started

Copyright Andrew Tridgell 1994-1997

Get_Hostbyname: Unknown host dm7000.

Unable to get my hostname - exiting.

log.smb :

smb.log :

No interface found for address 15.245.17.152

Get_Hostbyname: Unknown host. dm7000

No interface found for address 15.245.17.152

Get_Hostbyname: Unknown host. dm7000

dus die veranderingen in /var/etc/host hebben wel degelijk een effect. Kwestie nu van de juiste instellingen te vinden. Is al na middernacht, zal dus voor morgen zijn.

iedereen bedankt voor het meedenken in elk geval !

Geplaatst:

Als ik 't niet vergeet dat zal ik zelf 'ns zo'n regeltje in /var/etc/hosts toevoegen. 't Kan ook zijn dat 't "localhost <ip van dreambox>" moet zijn; ik weet de details nu niet en zou 't zelf moeten proberen.

Geplaatst:

Netwerknaam werkt in het ene image wel, het andere weer niet. Is inderdaad een bug.

Wel altijd de cfg handmatig aanpassen.

Eenmalig een koppeling op je PC maken naar het IP adres en je hebt er verder geen last van.

Heb er in het verleden aardig wat tijd ingestoken, maar als je 't werkend hebt, heb je er vrijwel geen voordeel van. Je weet toch wel wat in je netwerk hangt.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Geplaatst:

yezzz - ik heb het werkend gekregen. Ik heb de volgende gegevens ingebracht :

/var/etc/hosts :

127.0.0.1 localhost

172.19.3.99 dm7000

/var/etc/smb.conf :

[global]

workgroup = JTANET

netbios name = DREAM

de clou lijkt te zijn dat ge 2 verschillende netbios namen moet aanduiden in deze configuratiebestanden. Ik heb de box gerestart, ik zie nu terug 2 processen draaien "smbd -D" en "nmbd -D", en als ik op de pc's de netwerk explorer opstart dan zie ik een nieuw toestel "DreamBOX network services (Dream)" in de lijst verschijnen. en ook een koppeling via \\dream\movies wordt door windows herkend.

nu de popcorn nog ....

Geplaatst:

Mooi!

de clou lijkt te zijn dat ge 2 verschillende netbios namen moet aanduiden in deze configuratiebestanden.

Hoe bedoel je dat? De workgroup is de workgroup (tja) en de netbios name hoort specifiek bij de box. Dus meerdere verschillende netbios namen kunnen binnen dezelfde workgroup.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen