Ga naar inhoud


Langere sat-kabels of werken met UHF/Sat koppelaar?


Gast BraindamageBE

Aanbevolen berichten

Gast BraindamageBE

Om later niks te moeten gaan uitbreken, moest er toch nog overgeschakeld worden op tv via de gewone kabel, wil ik voorzien dat er zowel gewoon UHF als SAT signalen bij de TV kunnen aankomen, al ga ik nu enkel SAT signalen op de caox zetten natuurlijk

 

Schets :

 

schets.jpg

 

Ik ga meerdere tv's plaatsen, maar dit is een voorbeeld voor hoe het in de living zou kunnen.

Ik vraag mij af wat het beste is.

 

* De blauwe lijnen zou zijn dat ik via zo'n Triax multikabel (4x coax) van de schotel naar de electriciteitskast ga en dan van daaruit weer met de coax vertrek naar alle tv aansluitingen in het huis (in schets tv in living). In dit geval gebruik ik geen UHF/SAT koppelaar maar zou ik later (indien nodig) gewoon aan de kast het Sat signaal kunnen vervangen door gewoon UHF signaal.

Natuurlijk kan ik als ik wil aan de kast dan nog zo'n UHF/SAT koppelaar zetten.

 

* Het tweede signaal zou zijn dat ik om zo weinig mogelijk meters sat-kabel te gebruiken, dat ik waar de coax kabel die van de kast komt en die van de satelliet elkaar kruisen al direct zo'n UHF/SAT koppelaar zet en dan met 1 kabel door naar de tv ga. Dan kan op de coax die van de elektriciteitskast komt het UHF signaal gezet worden indien nodig

 

Ik weet niet wat het meeste signaalverlies zou geven. Zo'n koppelaar of zo'n 2 keer 10m extra sat-kabel als ik die doortrek naar de elektriciteitskabel om het van daaruit verder te verdelen, zonder dat ding ertussen.

 

Mag ik er vanuit gaan dat op elk UHF/SAT wand-contactdoosje maar 1 coax kabel aankomt, dus dat je sowieso van zo'n koppelaar gebruik moet maken als je beide aansluitingen wil voorzien, of zijn de meeste erop voorzien dat er zowel een tv-kabel als sat-kabel op het contactdoosje aankomt?

 

Iemand met goeie raad?

 

Alvast bedankt

 

(is dubbele post, maar over ander onderwerp dan titel van vorige post waar ik dit bijzette. Sorry ...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: BraindamageBE
* Het tweede signaal zou zijn dat ik om zo weinig mogelijk meters sat-kabel te gebruiken, dat ik waar de coax kabel die van de kast komt en die van de satelliet elkaar kruisen al direct zo'n UHF/SAT koppelaar zet en dan met 1 kabel door naar de tv ga. Dan kan op de coax die van de elektriciteitskast komt het UHF signaal gezet worden indien nodig


Dat zal niet gaan werken, en zo duur is coax ( geschikt voor satelietontvangst ) ook weer niet.
Kabelontvangst via coax en sateliet ontvangst via schotel moet je nooit aan elkaar verbinden. Dus een wcd coax voor sateliet en een andere coax wcd voor kabelontvangst ( of what ever ).

Met vriendelijke groet, paardengek
Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast BraindamageBE

Bedankt voor je antwoord smile

 

Ik ga het zo doen.

 

Gewoon de coax van de schotel naar de electriciteitskast trekken en vandaaruit dus weer vertrekken naar de tv's.

Als ik nadien wil overschakelen, dan koppel de coax kabels die naar de tv's gaan gewoon op de gewone kabeldistributie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Dat zal niet gaan werken, en zo duur is coax ( geschikt voor satelietontvangst ) ook weer niet.

Kabelontvangst via coax en sateliet ontvangst via schotel moet je nooit aan elkaar verbinden. Dus een wcd coax voor sateliet en een andere coax wcd voor kabelontvangst ( of what ever ).

Ik ben het niet met paardengek eens.

 

Je kunt heel goed de kabelsignalen en de satsignalen met één en dezelfde coax transporteren. Het zijn 2 verschillende frequentie gebieden die je prima en nagenoeg verliesvrij kunt koppelen..

Hier zijn koppelfilters voor in de handel. Bij de TV plaats je dan een doos die het weer ontkoppelt in TV, UKW (=FM) en satelliet.

Zorg wel dat je een "einddoos" gebruikt. Neem je een doorvoerdoos, dan moet de doorvoer met een 75 ohm afsluit-weerstand afgesloten worden.

 

Het is de vraag wat goedkoper is? Een rol coax of een koppelfilter.

De koppelfilter oplossing lijkt me veel eleganter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er een gevonden van Spaun, Diplexer SEW 122 F. Die scheidt en combineert:

 

250 ... 2200 MHz (SAT)

5 ... 160MHz

 

Is het bereik 5-160MHz ok voor DVB-T?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nee, ik zou de SEW 121 F gebruiken.

 

5 (47) ... 862 MHz DVB-T (zonder Dc. doorvoer, dus geen voedingsspanning voor de DVB-t antenne)

950 ... 2200 MHz. Sat. (met DC. doorvoer)

 

Klik Datasheet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast BraindamageBE

Bedankt heren

 

uitendelijk lijkt het mij toch het beste dat ik de kabel eerst naar de stroomkast trek om van daaruit terug te verdelen. Is dus wel meer meters coax steken, maar ook minder fouten mogelijk. Ik vermoed dat zo'n 25m coax kabel van sat naar decoder geen probleem is?

De kabels lopen over een vals plafond en gaan we dus toch niet zien zitten.

Mja, misschien bedenk ik me nog wel als ik het uiteindelijk aan het aansluiten ben.

 

De LNB's en switches zijn al hier, de muurbeugel ook. Nu nog wachten op de schotel en alle aansluit prul wink

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik gebruik die koppelaar hier ook, in combinatie met een gecombineerde wcd voor tv en sat, werkt prima.

Ik moest wel koppelen, omdat ik te weinig kabels had liggen, en die ook niet erbij kon trekken.

 

In mijn ervaring heb je altijd te weinig kabels, daarom wanneer je op dit moment de mogelijkheid hebt, meteen reserve kabels meetrekken.

 

25 meter goede kabel, geen bouwmarkt kwaliteit, is geen enkel probleem tussen schotel en receiver.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast BraindamageBE
Origineel bericht van: droompje
gebruik je wel de goede kabel!!!


Ik hoop het

dit is de demping van de kabel

40 Mhz - 3,7db/100m
100Mhz - 5,2 db/100m
200Mhz - 7,7 db/100m
450Mhz - 12,1 db/100m
1000Mhz - 19,8db/100m
1750Mhz - 27,9 db/100m
2250Mhz - 31,7 db/100m
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast BraindamageBE

Ik merk wel juist dat de kabel 7mm dik is en heb 7,5mm f-connectoren besteld eek

Die 120dB kabel die ze verkopen had ik ook in het oog en die is 7,4mm, denk dat ik ze dooreen heb gegooid blush kan het kwaad dat het 7,5mm connectoren zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij een diameter sat coaxkabel 6,8 mm de nominale demping bij 2150 MHZ zo rond de 29DB je hebt dus een redelijke kabel/

 

Ik gebruik meestal belden en heb installaties gemaakt met 70 meter kabel tussen lnb en ontvanger die goed draaien zonder lijnversterking.

 

zorg voor een mer > 12 db aan de lnb en een ber van minimaal 1 -05

 

Succes

Gr,

Droompje

 

(2 maal EVO Enfinity Xcombo +, Echostar1.20 draaibaar met jaguer positioner, triax 0,64 met quad lnb, Viasat 78cm met 3 keer quad lnb)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je hier veel beter af bent met een Multiswitch 5/4 NT (1satelliet + kabel ingang, 4 uitgangen ) of een Multiswitch 9/4 NT (2satelliet + kabel ingang, 4 uitgangen)

 

Wat ga je bv, doen als je meerdere satellieten wenst te ontvangen, Canal digitaal en Tv_Vlaanderen zitten nu gespreid over 2 satellieten Astra 19.2 en Astra 23.5

 

En wat als je een decoder gaat gebruiken met twin tuner, om opnames mee te doen.

Dan heb je voor optimaal gebruik al 2 coax kabels nodig voor 1 toestel.

 

Ik zou maar eens goed nadenken wat je precies wil in de toekomst.

Het kan complex worden, en hoe meer je wil hoe duurder.

Satelliet signaal verdelen berust niet op hetzelfde principe als bij de kabel, T stukjes en dergelijke dat lukt niet.

Elke ontvanger heeft een aparte coax naar de lnb of eventueel Multiswitch nodig.

 

 

 

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast BraindamageBE

Ik ben voorzien voor 4 satellieten op 4 tv's. Dus 4 quad LNB's en 4 disecq switches. En de kabels zijn ook voorzien. Eigenlijk 3 tv's, dus 1 dual tuner smile

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Zorg wel dat je een "einddoos" gebruikt. Neem je een doorvoerdoos, dan moet de doorvoer met een 75 ohm afsluit-weerstand afgesloten worden

-------------------------------------------------------------

Je moet altijd 'n einddoos gebruiken, omdat die maar weinig (aansluitdemping) heeft (+- 1.db).

Een doorvoerdoos =(Rijgdoos) daarentegen, heefd 'n (aansluitdemping) van min. 10db of meer.

Een doorvoerdoos (de zogenaamde Rijgdoos), wordt gebruikt om naar 'n volgende Rijg of einddoos te gaan. (Werden vroeger in rijgsystemen gebruikt).

Dus indien je een doorvoerdoos als einddoos gaat gebruiken, moet de uigang die bedoeld is om door te lussen, i.d. met 'n afsluitweerstand van 75 ohm worden afgesloten. Wel zul je voldoende signaal moeten hebben voor de hoge aansluitdemping van 'n degelijke doorvoerdoos. Beter is dus 'n einddoos.

Door kennis delen, wordt men wijzer.

 

Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot.

Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm

Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...