Ga naar inhoud


Ontvangst vanaf HotSpot verbeteren d.m.v. externe antenne en WLAN USB stick


Jürgen

Aanbevolen berichten

Gisteren ben ik van een caravanvakantie uit Spanje teruggekomen. Ondanks het feit dat de camping waar ik 4 weken verbleef beloofde over WLAN te beschikken functioneerde deze niet. Nu is vakantie vieren ook zonder Internet en E-mail mogelijk maar ik heb deze faciliteit wel gemist.

Nu was het wel mogelijk om gebruik te maken van een op circa 500 meter afstand aanwezige door een hotel gratis beschikbare HotSpot.

Omdat tussen dit hotel en de plaats waar de caravans stonden nogal wat lage bomen stonden was directe ontvangst via de laptop niet mogelijk.

Nu begreep ik dat een van de medekampeerders (een Spanjaard) wel vanuit zijn caravan met een laptop gebruik maakte van de gratis HotSpot.

Omdat deze medekampeerder uitsluitend Spaans sprak en ik deze taal ook niet machtig ben kon hij mij ook nauwelijks uitleggen welke oplossing hij gebruikte.

Wat ik wel begreep is dat hij gebruik maakte van een losse sprietantenne die d.m.v. een magneetvoet op een lange mast was bevestigd die net boven de lage bomen uitkeek.

Deze sprietantenne was d.m.v. een plusminus 30cm lange kabel met daaraan een mini USB connector bevestigd aan een externe USB WLAN connector. Deze externe USB WLAN connector was met een 5 meter lange USB kabel aan zijn laptop verbonden.

Via een bij de USB WLAN connector meegeleverde software werd deze USB WLAN connector op zijn laptop herkent en kon hij probleemloos het Internet op.

Zijn ingebouwde WLAN antenne was uitgeschakeld en de ontvangst ging volledig via de externe antenne en WLAN connector(???).

Ik begreep ook nog dat de antenne of WLAN ontvanger een capaciteit van 250 mW had maar zeker weten doe ik dit niet.

Om toekomstige ontvangstproblemen te voorkomen overweeg ik nu ook om een dergelijke externe antenne en WLAN connector(???) aan mijn standaarduitrusting van mijn caravan toe te voegen.

 

Herkent iemand deze situatie en kan mij vertellen wat ik precies moet kopen om dit te bewerkstelligen?

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe het eenvoudiger, koop een range extender, hang deze op een plek waar je voldoende ontvangst hebt, vanaf de extender ga of met een draad of draadloos naar je laptop, ik heb standaard die van linksys bij me. Lekker simpel en geen gelazer met antennes en kabel verliezen. Wel 220 nodig en met wat soldeerwerk een aansluiting vanuit je auto.

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Edimax heeft USB sticks met een zogenoemde RP-SMA connector. Als je zelf een beetje handig bent zou ik een Bi-Quad antenne maken, en daar die USB stick aan vast knopen. Een Bi-Quad antenne is een richtantenne die voor best leuke ontvangst kan zorgen. Een sprietantenne is een omni-directionele antenne. Kan ook, maar een gerichte oplossing is beter, omdat dan al je signaal dezelfde kant op gericht wordt en de kwaliteit van het signaal dus meestal ook veel beter is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

WPW,

Aan een Range Extender had ikzelf ook al gedacht maar het probleem is dat ik dan 220V nodig heb en ik de opstelling van de apparatuur niet zo eenvoudig waterdicht kan maken.

Dit laatste is zeker nodig omdat de apparatuur ergens in wind en weer boven de bomen uithangt.

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plastic zak eromheen, ook weer opgelost :D je kan met een simpel snoertje 220 erheen brengen. Maar vaak is een boom niet nodig, effe met de lt(of de n95) binnen rondzoeken tot je ergus signaal hebt en daar de extender plaatsen met dubbeltape of zo. Er is binne altijd wel een plekje te vinden waar voldoende signaal is, 1 balkje signaal is al genoeg.

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zal inderdaad niet werken want zoals je zelf al zegt krijg je alleen maar toegang via het aangemelde MAC adres.

Ik heb deze oplossing ook alleen nodig als de camping geen WLAN ter beschikking heeft of niet functioneert en ik een gratis vrij toegankelijke HotSpot buiten de camping wil gebruiken.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb zelf een acer met ingebouwde wlan ontvangst valt niet tegen,

heb ter test een awus036h usb wireless te leen,je wilt niet weten wat het verschil is met de ingebouwde wifi

heb ook nog voor de aardigheid een 24 dbi antenne aangesloten,netstumbler raakte over de toeren

vind hem zelf wat te duur maar het is wel een goed ding

satzoeker`

 

No,No y No

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels heb ik denk ik een passende USB WLAN client gevonden waarop ik een externe antenne kan aansluiten (zie bijlage).

Het voordeel hiervan is dat het zendvermogen 400mW bedraagt waardoor ik i.c.m. een passende externe antenne HotSpots op afstanden van meer dan 1.000 meter kan gebruiken.

Ook heb ik verder geen aparte voeding nodig omdat de voeding via de USB kabel wordt verzorgd.

Nu kan ik deze USB WLAN client vlak bij de antenne op de antennemast waterdicht met een korte antennekabel op de antenne aansluiten.

 

Heeft iemand ervaring met dit apparaat (zie bijlage).

post-21534-1318259935,2519_thumb.jpg

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jürgen
Dat zal inderdaad niet werken want zoals je zelf al zegt krijg je alleen maar toegang via het aangemelde MAC adres.

Dan geef je de mac van de extender op, simpel.

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Link naar reactie
Delen op andere sites

lijkt een beetje op de awus03h ,die volgens specs 500 mw is en waarvan ik je kan vertellen dat de ontvangstgevoeligheid uitstekend is

deze word ook uit de usb port gevoed,er zit zelfs een dubbele usb aansluiting aan voor het geval dat 1 port het vermogen niet kan leveren

en voor de kenners met rtl 8187 chipset

satzoeker`

 

No,No y No

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ik dit zo lees zijn het erg amateuristische hotspot op die campings

 

ik instaleer zelf deze hotspots op Campings en hoor daar nooit klachten over.

 

 

Mvrgr Sigma

DM8000HD-PVR/DvD_DM7020HD-V2_DM800Se-V2_DM525

Harddisk Samsung 2TB__Tuner A :draaibaar Tuner B :vast Tuner C Tuner D

Vantage 8000 S TWIN HDTV PVR

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moet je een keer in Zuid Spanje op de campings naar de WLAN installaties kijken.

De camping waar ik het laatste ben geweest had de installatie in het toiletgebouw vlak boven de warmwaterinstallatie geplaatst.

Kun je op wachten tot de installatie het begeeft.

Maar er zijn ook campings waar het prima geregeld is maar dan betaal je ook de hoofdprijs.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jürgen

 

er staat een schrijf fout in mijn bericht ik bedoelde dat ik zelf hotspots instaleer op campings

ik kon dit niet meer veranderen.

 

en ja wat jij schrijft daar hoort het inderdaad niet te staan

ik gebruik professioneel spul dat kost inderdaad wat (start set 1200euro zonder installatie) maar dan werkt het inderdaad ook goed.

Krijg je dus gewoon een inlog code en een passwoord .

 

maar voor jou probleem zijn wel oplossingen als je wil kan ik je wel de link door sturen maar mag hem hier niet neer zetten ivm reclame

 

Mvrgr Sigma

DM8000HD-PVR/DvD_DM7020HD-V2_DM800Se-V2_DM525

Harddisk Samsung 2TB__Tuner A :draaibaar Tuner B :vast Tuner C Tuner D

Vantage 8000 S TWIN HDTV PVR

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...