Ga naar inhoud


Alternatieve schotelontvangsttechniek


Peterbraaf

Aanbevolen berichten

alternatieve-schotelantenne.gif

 

1 ) Zoals ik het zie…werkt een schotelantenne als weerkaatser van een satellietsignaal uit een bepaalde richting en bundelt deze zodat het signaal “geconcentreerd” (lees sterker) op de LNB-kop kan worden aangeboden.

2 Zoals ik het zie…kan je theoretisch berekenen hoe groot een vierkant stukje metaal moet zijn om een kwart, halve of hele golflengte te weerkaatsen op de KU-band frequenties ergens tussen 10.000Mhz en 13.000 Mhz

Bij 10.000Mhz = een halve golflengte 0.5616 inch en bij 13.000Mhz = een halve golflengte 0.43199 inch. Neem dus 0.57” bij 0.57” en je zit altijd goed.

Je kan dan berekenen hoeveel van dat soort stukjes metaal benodigd zijn om een gangbare schotelmaat, puur in reflecterend metaaloppervlak te verkrijgen.

3 En zoals ik het zie…zou je die stukjes metaal willekeurig kunnen opstellen met behoud van het signaal mits ieder plaatje zo secuur is afgesteld dat hij ook daadwerkelijk het signaal op de LNB aanbied. Dit zou d.m.v. een laserlampje uitgevoerd kunnen worden vanaf een vaste afstand op bijvoorbeeld 10 meter afstand als men vlak op de metalen plaatjes een spiegeltje legt. Aanpassing van de laserpositie is dan wel telkens noodzakelijk lijkt mij per plaatje en wel binnen het denkbeeldig matrixvlak van het schoteldiameter-oppervlak waar de stukjes metaal in behoren.

Nu zou zo’n opstelling op allerlei kunstzinnige wijzen kunnen worden gemonteerd op muren of andere objecten. In de vorm van een hert, tekst of gewoon in het rond. Alles om maar bijvoorbeeld een VVE tegemoet te komen in een mogelijk schotelverbod.

Ok, in theorie haalbaar (al is het monnikenwerk) of gelul van een dronken aardbei?

Welke techneut heeft hier kijk op?

 

Oh ja, nog ff dit.

4 Een vergrootglas in de zon buigt door de lensvorm licht om en wel zodanig dat er ergens een brandpunt ontstaat. Zou het niet mogelijk zijn om met de juiste materie (net als bij een vergrootglas met glas) elektromagnetische signalen te doen buigen naar een brandpunt? Een zeer kleine schoteldiameter zou dan te realiseren zijn en satelliettelevisie zou waarschijnlijk door iedereen in de armen worden gesloten.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: Peterbraaf
Een zeer kleine schoteldiameter zou dan te realiseren zijn en satelliettelevisie zou waarschijnlijk door iedereen in de armen worden gesloten.

Nee, want een te klein vergrootglas zal dan waarschijnlijk gewoon niet genoeg gain leveren.

Voor je andere idee zou je de aflevering "Archimedes death ray" van Mythbusters moeten zien. Hoewel het bij een LNB minder belangrijk is om alles superstrak in zo klein mogelijk brandpunt te krijgen denk ik dat je problemen gaat krijgen met de polarisatie.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: W3ird_N3rd
Hoewel het bij een LNB minder belangrijk is om alles superstrak in zo klein mogelijk brandpunt te krijgen denk ik dat je problemen gaat krijgen met de polarisatie.

De weerkaatsende vlakjes die je op muren en dergelijke plakt... op een plat vlak dus, zitten allemaal op verschillende afstanden van de LNB. Als je een beetje te gek maakt, krijg je looptijdverschillen (door de afstand die het signaal moet afleggen) die relevant zijn t.o.v. de frequentie van het signaal. De LNB 'ziet´ daardoor een kakafonie van signalen die allemaal in fase verschillen en elkaar dus niet versterken.
De weerkaatste signalen moeten in fase bij de LNB aankomen.

Een los verband van kleine 'spiegeltjes' die door een installateur kunnen worden aangebracht lijkt me daardoor niet makkelijk (=goedkoop) haalbaar in de praktijk.

Met betrekking tot de lens... deed me denken dat het wel interessant zou zijn om een zwart gat voor de LNB te hangen. Neemt niet veel ruimte in en buigt goed. :D

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter%$ng zeg die Cybertenna. Mijn idee is gejat mad Iemand die weet wat voor materialen er inwendig zijn gebruikt?

 

Die faseverschuifing lijkt mij wel meevallen. Elektromagnetisme verplaatst zich met de snelheid van het licht (+- 300.000.000 m/sec) dus die enkele meters tussen de uiterste twee plaatjes zouden niet zoveel moeten uitmaken. Maaruh...niemand die het geduld heeft zoiets met die plaatjes eens uit te proberen? blush

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jij wilt maken bestaat (natuurlijk!) al en het heet "Fresnel mirror". Google er maar eens naar en een wereld gaat voor je open! De Cybertenna is trouwens een "Fresnel lens".

 

Toevallig las ik van de week, ik meen op satellites.co.uk, van iemand die zo'n spiegel voor satelliet ontvangst aan het maken was. Een beetje als een prime focus schotel, maar met een "platte" spiegel van concentrische ringen.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: hvdh
Wat jij wilt maken bestaat (natuurlijk!) al en het heet "Fresnel mirror". Google er maar eens naar en een wereld gaat voor je open! De Cybertenna is trouwens een "Fresnel lens".

Toevallig las ik van de week, ik meen op satellites.co.uk, van iemand die zo'n spiegel voor satelliet ontvangst aan het maken was. Een beetje als een prime focus schotel, maar met een "platte" spiegel van concentrische ringen.


Verhip zeg!. Wat uitvoering betreft lijkt het er wel op ja....dus dat we weer het wiel aan het her-uitvinden zijn. Ik kan via Google alleen niet vinden dat we hier met dat "Fresnel mirror" ook te doen hebben met het focussen en afbuigen van satellietsignalen/elektromagnetisme. Het wordt meer gebruikt in combinatie met (zon)licht. Om te verhitten e.d. Ook zo'n "Fresnel lens" zou te maken hebben met zichtbaar licht. (zie http://en.wikipedia.org/wiki/Fresnel_lens)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Peterbraaf

Die faseverschuifing lijkt mij wel meevallen. Elektromagnetisme verplaatst zich met de snelheid van het licht (+- 300.000.000 m/sec) dus die enkele meters tussen de uiterste twee plaatjes zouden niet zoveel moeten uitmaken.

De golflengte is 2 tot 3 centimeter, als ik me niet vergis. Als de afstand die het signaal moet afleggen 1 tot 1.5cm langer is, dan verzwakken ze elkaar.

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Peterbraaf
Ter%$ng zeg die Cybertenna. Mijn idee is gejat mad Iemand die weet wat voor materialen er inwendig zijn gebruikt?
blush


Nou Peterbraaf die cybertenna is al heel wat jaartjes op de markt hoor...
echter lijkt ie ook weer te verdwijnen omdat ie nogal erg duur is.

tzt heb ik enkele interessante site gevonden erover met tests tov andere schotels alsook met de interne opbouw van die donut.
dat moet je ook weer kunnen vinden.

uiteindelijk is een Alternatieve "schotel"ontvangsttechniek erg afhankelijk van de concurrerende alternatieven gemeten aan signaal en kosten.

chiao

Dancing Barefoot

Simple Minds

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch

uiteindelijk is een Alternatieve "schotel"ontvangsttechniek erg afhankelijk van de concurrerende alternatieven gemeten aan signaal en kosten.

Zo te zien is hij ongeveer even groot als een schoteltje. Wat is de winst van de donut om de prijs te rechtvaardigen? Beter signaal?

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ja de ontvangst blijkt erg goed te zijn maar ook niet zo veel beter dat je tegen een blikken wok kunt concurreren.

 

de reden waarom ik het destijds bestudeerd had was omdat het geen schotelantenne is

die in de tekst van menig VVE tegelement of huurcontract staat.

 

het is immers geen schotelantenne en kan dus niet verboden zijn als het woord schotelantenne in 't regelement of huurovereenkomst staat.

 

chiao

Dancing Barefoot

Simple Minds

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...