Ga naar inhoud


lieveheersbeestjes overwinteren


looney2

Aanbevolen berichten


Vroeger hadden we alleen inheemse lieveheersbeestjes maar sinds een paar jaar wordt deze soort verdrongen door de Aziatische.

met name dit jaar hebben we een stortvloed van meldingen gehad van ongeruste mensen die hun hele tuin onder hadden zitten met de larve van deze variant.

 

 

 

Het insect is in de jaren negentig naar Nederland gehaald als biologisch bestrijdingsmiddel van bladluis. Dit gebeurde vooral in kassen maar ook sporadisch buiten. In de herfst van 2002 werden de eerste verwilderde exemplaren aangetroffen in Nijmegen en Rotterdam, ver van de plek waar ze waren losgelaten.

 

Het beestje eet zijn inheemse soortgenoot op. Wat de invasie van het Aziatische lieveheersbeestje precies voor de ecologie in Nederland zal betekenen, is onduidelijk.

 

Het veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje dankt zijn naam aan zijn variatie in kleur en aantal stippen. Het diertje is groter dan de inheemse soort en heeft een ribbel op zijn schild. In Azië zijn de beestjes gewend te overwinteren in een grot.

 

Als er grote hoeveelheden gaan overwinteren in woningen krijgt men meestal ook last van een spitsmuizen (insecten eter) plaag die er een gedekte tafel vinden.

 

 

 

Han.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je er vanaf wilt...

 

Citaat:
Lieveheersbeestjes gezocht

 

Het laboratorium voor insectenkunde van de Wageningen Universiteit is op zoek naar lieveheersbeestjes. Om precies te zijn, zoekt het laboratorium naar het Veelkleurige Aziatische Lieveheersbeestje en dan graag in grote aantallen.

De rood-zwarte diertjes zijn nodig voor een promotieonderzoek naar de overwinteringskansen van het Veelkleurige Aziatische Lieveheersbeestjes (Harmonia axyridis). De beestjes komen voor in niet-verwarmde schuren, waar ze tussen planken of in een hoek bij elkaar kruipen. Wetenschapster Lidwien Raak vraagt mensen zich bij de universiteit te melden als zij het beestje op het spoor zijn. De onderzoekster is vooral geïnteresseerd in groepen van honderd of meer diertjes.

 

Het Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje is groter dan andere lieveheersbeestjes. De meeste zijn rood en hebben tot twintig zwarte stippen. Andere zijn juist zwart met twee of vier rode vlekken.

 

Het bewuste lieveheersbeestje is de enige soort die graag in gebouwen overwintert. Andere soorten lieveheersbeestjes zijn minder luxueus ingesteld; zij overwinteren tussen bladeren op de grond.

 

bron: Noordhollands Dagblad

Inventors are crazy until they invent something.

Then they are geniuses.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Anoniem
Weet je wat ik zie als ik gedronken heb ? allemaal beestjes om me heen. Aan dat liedje moet ik denken als ik deze topic lees.


Ja klopt, dat was uit 1967 als ik het goed hebt van ronnie en de ronnies.

VU+ Duo en 2x dreambox .

--------------------------------

plus 2 ruwharige tekkels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...