Ga naar inhoud


Switches goedkoop/duur: een indruk


mifi

Aanbevolen berichten

Ik heb een opstelling met vier quad LNB's met 3x Triax MFD41D switches uitgebreid met een vijfde quad LNB.

En toen stond ik voor de keuze om uncommitted switches bij te kopen of de switches te vervangen voor satconn 10/1.

 

Voor een opstelling tot 8 quad LNB's voor drie tuners, is de eerste klas oplossing nogal prijzig:

6x Spaun SAR411F of 6x Triax MFD41D + 3x Spaun SUR211

samen voor zo'n kleine 300 euro.

 

Ik kan ook de huidige switches vervangen door 3x satconn 10/1. Dat komt op ongeveer 100 euro.

 

Overtuigend verschil. Maar is de kwaliteit merkbaar?

 

Ik heb een satconn 10/1 besteld (en een Best 10/1 gekregen; is kennelijk hetzelfde?) en op mode 5 aangesloten op 5 LNB's.

Satmeter aangesloten en in beide gevallen naar Astra 19.2E schakelen.

 

Nu heb ik die LNB afgedekt met een metalen plaat. Het signaal zakt in van 80% naar 30% op de Triax en naar 51% op de Satconn/Best.

Vervolgens alle LNB's afgedekt met metalen plaat. Het signaal op de Triax zakt nog steeds naar 30%, en op de Satconn/Best zakt het nu ook naar 30%.

 

Conclusie: De satconn laat kennelijk meer signaal van de andere LNB's doorkomen; de kanaalscheiding is minder goed. Dat zou wel eens lastig kunnen worden als alle 10 ingangen zijn aangesloten op een LNB en/of één van de LNB's is voor een satelliet die duidelijk zwakker is dan de andere.

 

Grappig. De satmeter, zonder iets aangesloten geeft een klein beetje signaal weer. In de orde van 5%. Dat is dus ruis en ander ongerief.

Interessant om te zien dat switches en LNB's aangesloten zelfs totaal zonder ontvangst al voor behoorlijk wat ruis zorgen.

 

En wat betreft de switches: Ik ben blij te merken dat meer geld ook echt meer kwaliteit biedt. In de praktijk zullen ze wel voldoen, maar die Satconn's zijn niet Best wink

 

m

 

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Durf niet te zeggen als Satconn en Best hetzelfde zijn, heb tot nu toe alleen Satconn's gehad, nooit een met Best label.

 

Met de Satconn's heb je tegenover de Spawn meer mogelijkheden en aansluitingen, en voor minder geld.

Is dus een persoonlijke keuze...

Meschien heb je net een slecht exemplaar gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)

Maar nogmaals de afweging "goedkoper" kan een reden zijn om te kiezen om voor dit 10:1 principe te gaan. Iemand schreef hier eens dat de satters kosten nog moeite sparen om stinkend dure coax met de beste specs te kopen. Maar een paar tienjes meer voor goede switchen kunnen er dan vaak niet af smirk

Helemaal mee eens. Alleen gaat het hier niet om een paar tientjes, maar om 200 euro verschil voor de hele installatie. De verleiding wordt dan wel groot.

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Het hele probleem van overspraak zou grotendeels te vermijden zijn als de ongebruikte (dus niet doorgeschakelde) ingangen afgesloten zouden zijn.

Iets wat in de analoge en digitale video-techniek onontbeerlijk is.

Voor consumer apparatuur zou het veel te duur worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heb ik hier met een stel Spawn handelaren te maken. :D

 

Zoals gezegt het is een persoonlijke keuze.

 

Een Satconn kost 30 euro, en heeft 10 Diseqc 1.1 poorten en meer mogelijkheden.

Voor die prijs heb je nog niet eens een Spawn SER 211 met 2 aansluitingen. (en daar komen dan nog eens de 1.0|2.0 switches bovenop.)

Dan neem ik de wat dicht bij elkaar zittende aansluitingen wel voor lief.

Meschien is de Satconn niet zo hoogwaardig afgeschermd als een Spawn, nou en.?

 

Laat ik het dan eens omdraaien, met een Spawn opstelling maar je gebruik van 2 aparte switches, en iedere switch demp 3db, plus je gebruikt ook nog eens extra koppelstukken die ook weer extra dempen.

Doe het reken sommetje maar...

 

@Sjaak, ben nooit verder gekomen dan de N, had geen zin die moeilijke morse vragen voor de A in te vullen. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik snap het "overspraak" verhaal niet helemaal, omdat de satcon alleen de geselecteerde ingang doorschakelt en de lnb van spanning voorziet.

Alle 9 overige ingangen krijgen geen voedingsspanning, waardoor er geen signaal is wat kan overspreken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Het hele probleem van overspraak zou grotendeels te vermijden zijn als de ongebruikte (dus niet doorgeschakelde) ingangen afgesloten zouden zijn.
Iets wat in de analoge en digitale video-techniek onontbeerlijk is.
Voor consumer apparatuur zou het veel te duur worden.

Goed plan! Ga ik ook nog even proberen.

Oeps, eerst een bak afsluitweerstanden bestellen... laugh

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: jozy
Is het verstandiger om de niet gebruikte poorten af te sluiten met een dop of een afsluitweerstand?

Als je er een afsluitweerstand opzet blaas je je switch op als je tuner per ongeluk naar die poort schakelt. Dat je het ff weet. Geen aanrader dus.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: -=_NeO AtOmiC_=-
Volgens mij heb ik hier met een stel Spawn handelaren te maken. :D

Zoals gezegt het is een persoonlijke keuze.

Een Satconn kost 30 euro, en heeft 10 Diseqc 1.1 poorten en meer mogelijkheden.
Voor die prijs heb je nog niet eens een Spawn SER 211 met 2 aansluitingen. (en daar komen dan nog eens de 1.0|2.0 switches bovenop.)
Dan neem ik de wat dicht bij elkaar zittende aansluitingen wel voor lief.
Meschien is de Satconn niet zo hoogwaardig afgeschermd als een Spawn, nou en.?

Laat ik het dan eens omdraaien, met een Spawn opstelling maar je gebruik van 2 aparte switches, en iedere switch demp 3db, plus je gebruikt ook nog eens extra koppelstukken die ook weer extra dempen.
Doe het reken sommetje maar...

@Sjaak, ben nooit verder gekomen dan de N, had geen zin die moeilijke morse vragen voor de A in te vullen. :D


Een Spaun switch heeft een doorgangsdemping van 1 tot 2 dB en een overspraakdemping (isolatie) van meer dan 26 dB. Wat de doorgangsdemping en overspraakdemping is van een Satconn 10/1 switch kon ik niet vinden op internet. De fabrikant van Satconn is blijkbaar niet in staat een eigen website te voorzien van informatie.

Hier worden Spaun switches vergeleken met Satconn switches zonder feiten. Dit is al snel een vergelijking van appelen en peren. Dat je voor een hoogwaardig product meer moet betalen lijkt mij logisch.

Dreambox DM500 (2x), DM7000, DM7025 - MaxPlus HTS 2100S - T90 met 16 lnb - Triax 150 Prime Focus met BSC621-2 lnb - Fibo 120 op Jaeger HQ 1224 SMR-EL met Invacom SNF-031 lnb - Spaun switches.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: W3ird_N3rd
Origineel bericht van: jozy
Is het verstandiger om de niet gebruikte poorten af te sluiten met een dop of een afsluitweerstand?

Als je er een afsluitweerstand opzet blaas je je switch op als je tuner per ongeluk naar die poort schakelt. Dat je het ff weet. Geen aanrader dus.

Dat probleempje ben ik me van bewust. Is inderdaad listig. Maar ik ben benieuwd of er een meetbare verbetering uit komt.

Overigens, de voedingsspanning die erop staat is max zo'n 18V. Over een weerstand van 75ohm levert dat een stroom van 240mA. Zouden zowel de switch als de ontvanger moeten kunnen, maar de weerstand wordt wel warm.

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ceesv
Ik snap het "overspraak" verhaal niet helemaal, omdat de satcon alleen de geselecteerde ingang doorschakelt en de lnb van spanning voorziet.
Alle 9 overige ingangen krijgen geen voedingsspanning, waardoor er geen signaal is wat kan overspreken.

Dat verbaasde mij inderdaad ook al. En toch zakt het signaal in als je alle LNB's afdekt met een metalen plaat.

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Smile

Hier worden Spaun switches vergeleken met Satconn switches zonder feiten. Dit is al snel een vergelijking van appelen en peren. Dat je voor een hoogwaardig product meer moet betalen lijkt mij logisch.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik ben de draad begonnen met feiten, namelijk een waarneming in een toepassing. En gelukkig meen ik te hebben gezien dat de duurdere oplossing inderdaad beter is. Gelukkig maar.
Ik heb geen apparatuur waarmee ik representatieve metingen kan doen.

En zoals je zegt is er weinig te vinden over Satconn/Best, dus ik heb weinig anders om op af te gaan dan een paar experimentjes te doen in mijn eigen opstelling.

Ik zie in je sig dat je een Wave hebt met 16 LNB's. Mag ik vragen welke switches je in gebruik hebt?

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...