Ga naar inhoud


Een UHF zelfbouw antenne voor dvb-t


Gast Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten


  • Reacties 35
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik heb een keer zo'n soort antenne in elkaar gezet. Ontvang er echt nul komma niks op. Een sterke zender (Schoten) kon ik maar net locken (nog lang niet genoeg om zelfs maar beeld te krijgen) als ik de antenne zo'n 45 graden achterover liet hellen, rechtop deed ie al helemaal niets.

 

Polarisatie was juist. 300>75ohm balun ook erbij gedaan, maar het hielp niet. Op een schroevendraaier heb ik nog betere ontvangst. mad

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

De antenne met die klere-hangers is regelrecht afgekeken van de bekende rasterantenne.

Het reflector gaas weglaten en je hebt hetzelfde. De voor-achterverhouding is nu helemaal niet aanwezig en de antenne is nu aan beide kanten gevoelig.

Het zijn dus 4-8 gestacked-te dipolen.

 

Dat ie hem zo achteloos achter de TV gooit, vind ik vreemd. De zender(s) moeten wel heel dichtbij staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
De antenne met die klere-hangers is regelrecht afgekeken van de bekende rasterantenne.
Het reflector gaas weglaten en je hebt hetzelfde. De voor-achterverhouding is nu helemaal niet aanwezig en de antenne is nu aan beide kanten gevoelig.
Het zijn dus 4-8 gestacked-te dipolen.

Die van mij heeft/had wel een reflector. Ik heb wel minder dan 14" gebruikt want in de states hebben ze lagere frequenties, ik heb 30cm genomen. Verder heb ik koperdraad ipv. kleerhangers gebruikt.

Er ligt nu een berg meuk op waardoor ie helemaal verbogen en alles is, ik had veel hoop maar hij ligt nu gewoon weg te rotten en stuk te gaan onder een berg meuk. Waarom weet ik niet maar die dingen werken gewoon niet.

Ik heb ook een poging gedaan een simpele "dubbele V" antenne te maken maar dat werkt ook niet. Een vlindervormige antenne deed ook zo goed als niets. Bij echt alles wat ik zelf in elkaar poog te zetten lukt het me niet iets doms als een schroevendraaier te verslaan, laat staan een goedkope commerciële binnenantenne.
Citaat:
Dat ie hem zo achteloos achter de TV gooit, vind ik vreemd. De zender(s) moeten wel heel dichtbij staan.

Ik geloof dat hij ook is vergeten de draden te isoleren waar ze over elkaar liggen. Eigenlijk heeft ie dus ook nog kortsluiting.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Ik snap ook niet dat mensen zelf gaan lopen te hannesen.

 

Vroeger in het analoge tijdperk liet je een antenne door een antenne-bedrijf op je dak zetten. Dat werd professioneel gedaan.

Niemand prakizeerde er ook maar over om dit zelf te doen.

 

Het resultaat waren analoge beelden van meestal goede, maar ook matige tot slechte kwaliteit. Al naar gelang de lokatie.

Voor een antenne Ned 1/2, Dld 1/2/3 met bijvoorbeeld Markelo kanaal 7, 54, en Kleve/Wezel op 35/46/48, versterker, koppelfilter, kompleet gezet, uitgericht, TV afgesteld, etc. betaalde je in Deventer en omstreken tussen de hfl 450,- en hfl 600,- in de jaren 70-80. (Ik spreek uit ervaring, geloof me maar)

Dat was heel normaal.

 

Nu is het allemaal digitaal en het moet met buigen en barsten van een in elkaar geklungelde kleerhanger antenne komen ter waarde van nog geen knaak.

We verwachten de meest mooie HD beelden...maar een antenne mag niets kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Later kwam ik veel in Duitsland, Zwitserland en het viel me toen al op dat de antennes op de daken nog veel mooier gezet werden dan in Nederland.

Goedkope raster antennes zag je er nauwelijks, alles yagi´s.

Die gaven altijd veel beter resultaat: meer versterking, kleine openingshoek..dus minder kans op schaduwbeelden.

In NL stonden de antennes altijd op masten van minimaal 6 mtr, zoms wel 9 mtr hoog boven op de nok van het dak met 2 x 4 tuidraden naar de hoeken. Eigenlijk foei-lelijk. Komplete antenne-wouden waren het. Niemand die er wat van zei.

Woningbouw verenigingen vonden het allemaal best.

Moet je ze nu eens horen over die "lelijke" schotels.

 

Als je dan naar Zwitserland ging of Duitsland, daar had je helemaal geen tuidraden. Allemaal zelfdragend, soms heel decent onder de Dachtraufe van het dak...een lust voor het oog.

 

In Engeland...oh hemel..wat een gepruts aan die bouwvallige schoorstenen. Met die rare kromme en alijd scheve totaal verroeste dragers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout

Nu is het allemaal digitaal en het moet met buigen en barsten van een in elkaar geklungelde kleerhanger antenne komen ter waarde van nog geen knaak.
We verwachten de meest mooie HD beelden...maar een antenne mag niets kosten.

Daar heb je wat betreft rasterantennes helemaal geen opties meer in. Die dingen zijn niet in de winkel te koop, dus als je een rasterantenne wilt hebben moet je hem wel zelf maken.

Zelfs het Yagi-aanbod is vrij schraal. Maar je kan wel honderdduizend verschillende merken crappy binnenantennes kopen, de een met nog mooiere beloften dan de andere.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Nou, als ik op de Kathrein webseite kijk, heb ik toch echt een ruime keus.

 

Ik weet dar Kathrein niet goedkoop is, maar het is gewoon goede kwaliteit.

 

En als ik op UHF raster antenne googel, dan rollen de rasters er uit. Is gewoon te koop hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar waar? Dat is de vraag... Jij woont in een land waar er nog mensen nog echt antennekijker zijn. Hier lachen ze je bijna uit als je vraagt om een yagi-antenne "uit de jaren 70" want zo'n digitaal antenneke is toch het enige dat nog werkt? Kom je dan af dat je aan de andere kant van de stad geen ontvangst hebt (een jaar geleden) dan is het argument: "maar hier werkt dat wel."

 

De enige plaats waar ik gemakkelijk een yagi kan vinden in een electrowinkel is net over de grens in Frankrijk. Of bijvoorbeeld in de Auchan in Rijssel.

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: matthew_be_wvl
Maar waar? Dat is de vraag...

De enige plaats waar ik gemakkelijk een yagi kan vinden in een electrowinkel is net over de grens in Frankrijk. Of bijvoorbeeld in de Auchan in Rijssel.

@matthew_be_wvl
Blijkbaar toch nog niet goed gezocht dichter bij huis... want ze zijn nochtans ook in vlaanderen (o.a in Gent)nog her en der volop verkrijgbaar whistle

"Behandel anderen zoals jezelf ook graag door anderen behandeld word"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...