Ga naar inhoud


Een UHF zelfbouw antenne voor dvb-t


Gast Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Ik woon op 180 meter hoogte in het mergelland van Limburg en gelukkig vrij uitzicht aan alle kanten. Ik heb alle soorten antennes uitgebrobeerd, van yagi's tot diverse rasters, maar mijn voorkeur blijft de eigen gemaakte coax antenne te zijn.

 

Ik ontvang alle steunzenders tot ongeveer 90 Km in de omtrek, van eindhoven tot Düsseldorf/Köln (RTL en Sat1 pakket komen goed binnen). Genk en Luik komen op volle sterkte bij mij binnen.

 

Benodigdheden: 2 meter coax kabel, plakband, mesje en male connector en 5 minuten vrije tijd:

http://www.vdr-wiki.de/wiki/index.php/DVB-T_Antennen

 

Deze antenne heb ik door een gat in mijn houten kozijn geduwd en het gestripte deel steekt gewoon horizontaal uit dit venster en dus niet verticaal gebogen. De blanke coax is ong. 12 cm op mijn antenne, het geeft echt ongelofelijke resultaten.

 

Als ik scan kom ik inmiddels op bijna 120 zenders, maar dan heb ik wel veel dubbele erin.

 

VU+ Duo2 met  4x DVB-S2 / 2x Dual DVB-S2 Tuner. Plugin remote channel stream converter

Wavefrontier T90. 6x Google TV Android 4K clients.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 35
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Volgens mij lukt het met deze antenne dus wel om Digitenne in Bilzen te ontvangen, ik heb diverse kennissen op de campings in Zutendaal staan en daar lukt het wel ondanks de bomen.

 

Natuurlijk is het op mijn hoogte al makkelijk ontvangen, maar voordeel is zo dat ik dus wel een heleboel steunzenders en polarisaties kon uitproberen en mijn antenne gaf echt het beste resultaat over de hele band dan gezien, daarnaast kun je zo een coax kabel heel makkelijk buiten hangen en buiten geeft nu eenmaal het beste ontvangst.

 

VU+ Duo2 met  4x DVB-S2 / 2x Dual DVB-S2 Tuner. Plugin remote channel stream converter

Wavefrontier T90. 6x Google TV Android 4K clients.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Digitenne zal zeker geen probleem zijn , bilzen = 10 km wan maastricht. net evenver dan de de vrt zender van genk ( die ontvang ik zelfs met een yagi binnen op de vloer verkeerd gepolariseerd ) . Maar met je draadje ga je de duitse vanuit aaken toch moeilijk pakken , zeker als het weer wat gaat tegenspelen .

vu+ ULTIMO, SAB titan II, triax 88 cm , multi feed houder triax , 4 vizyon quad lnb's 0,1dB , astra1,2,3, hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan iemand mij misschien vertellen waarom zelfgebouwde kleine antennes voor dvb-t beter werken dan bijvoorbeeld een ouderwetse lange Fuba of Hirschmann UHF richtantenne met versterker zoals voor analoog in gebruik was? Dan heb ik het natuurlijk wel over het willen ontvangen van een verafgelegen locatie. Is er iets met de polarisatie van een digitaal signaal dat zo'n antenne minder goed maakt? Ik zoek al wat langer naar een antwoord op deze vraag maar een uitleg heb ik nergens kunnen vinden. Ik wil graag proberen om Belgische dvb-t zenders te ontvangen maar heb gelezen dat hun bereik in oostelijk NBr veel geringer is dan de vroegere kanalen 44 en 47 uit Genk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die fuba's zijn mits geschikt voor de juiste kanalen en polarisatie veel beter dan kleine antennes. Hier is niets aan veranderd. Omdat Europa nog steeds in een overgangsfase zit zijn er aan veel zenders beperkingen opgelegd met betrekking tot stralingsdiagram. Wellicht heeft de zenders die jij wilt ontvangen op beperkingen op in sommige richtingen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...